◄ سایپا بازهم گران کرد
باوجود افزایش قیمت هفته گذشته محصولات سایپا، این شرکت بار دیگر محصولات پرتیراژ خود را گران کرد.
باوجود افزایش قیمت هفته گذشته محصولات سایپا، این شرکت بار دیگر محصولات پرتیراژ خود را گران کرد.
بهگزارش تیننیوز، درحالیکه هفته گذشته محصولات شرکت سایپا افزایش قیمتی بیش از 30 درصدی داشتند و باوجودآنکه مقامات وزارت صنعت قول داده بودند که تا مرداد 98 دیگر هیچ افزایش قیمتی در خودروهای داخلی اعمال نشود، شرکت سایپا بار دیگر با صدور ابلاغیهای در تاریخ ۲۷ دیماه قیمت محصولات پرتیراژ خود را بار دیگر افزایش داد.
طبق بخشنامه ابلاغی سایپا به نمایندگیهای فروش، قیمتهای جدید محصولات به شرح زیر است:
۱. پراید ۱۳۱ SE معادل ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان
۲. پراید ۱۳۲ SE معادل ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان
۳. پراید ۱۱۱ SE معادل ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان
۴. پراید ۱۵۱ SE معادل ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان
۵. تیبا صندوقدار ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان
۶. تیبا دوگانهسوز ۴۴ میلیون و ۱۷۵ هزارتومان
۷. تیبا دو رینگ فولادی ۴۲ میلیون و ۲۷۵ هزارتومان
۸. ساینا رینگ فولادی ۴۴ میلیون و ۱۷۵ هزارتومان
بهاینترتیب افزایش قیمت محصولات سایپا حداقل به 50 درصد رسید که فاصله کمی باقیمت این محصولات در بازار آزاد دارد.
این افزایش قیمتها درحالی است که بسیاری از خودروهای نامبرده شده از فناوری قدیمی و مشکلات متعدد آلایندگی و ایمنی رنج میبرند.
جالب اینجاست که باوجودآنکه خودروسازان دلیل اصلی عدم ارائه محصولات به بازار را نبود قطعات و ناقص بودن خودروهای دپو شده در انبارها عنوان میکردند، بهمحض گران شدن قیمتها این خودروها را به بازار ارائه کردند که ازنظر افکار عمومی چندان جالب بهنظر نمیرسد.
شیر بی یال و دم اشکم که دید!؟ : حکایت بخش خودروساز نیمه خصوصی و نیمه دولتی ماست! بیماری در میان انبوه بیماران اقتصاد کشور، که ظاهرا، دیگر کمک های دولتی طاق و جفت هم نمی تواند به فریادش برسد، چندی پیش و بعد از قرارداد برجام، و رونق روحی و روانی اقتصادی ناشی از آن، خبرنگاران از خودروسازان می پرسیدند، با رفع بسیاری از تحریمها در ورود قطعات خودرو و..کی ؟خودرو های ساخت داخل ارزان می شود؟ و پاسخ می شنیدند : " وابستگی خودرو ساز به قطعات خارجی عملا صفر است( یعنی هیچ تخفیفی با رفع تحریمها هم در کار نیست) ، همین خودرو ساز، در دوران اوج تحریمها و به بهانه عدم واردات قطعات و مواد اولیه! هم یکبار جهش بزرگ قیمتی در خودرو ایجاد کرد!
زنجیره ی عرضه ی معیوب، که حلقه و تسهیلات اش یکدیگر را انکار می کنند! همین نتیجه را می دهد، تولید کننده ساز خودش را می زند، تامین کننده و توزیع کننده و خرده فروش هم ساز خودشان را، هدف کارائی کل زنجیره نیست، بلکه هر حلقه ، دنبال سود ماکزیمم خود است ( و حلقه مشتری هم ، هزینه پرداز همیشگی این مسابقه ی بین حلقه ها ی زنجیرزه)زنجیره تامین یا پاسخگوئی را مد نظر قرار میدهد ( سرعت در تحویل و ارائه خدمات و سرویس ها) یا کارائی را مد نظر خود قرار می دهد( ارزانی _ حتا با قطعات روزمره تر و ارزان تر و تحویل دیر تر) ولی در هر دو صورت، مشتری( قلب زنجیره تامین) راضی خواهد بود چون یا محصول سفارشی با کیفیت فوق العاده( ولی با قیمت منصفانه ) دریافت کرده و یا محصولی اقتصادی ( با توجه به وضعیت درام اقتصادی اش)_ حال سوال اینجاست که این زنجیره تامین معیوب تولید خودرو، پاسخگوست یا کارا؟ تجربه ی مشتری از کیفیت محصول و سرویس ارائه شده، می گوید : هیچکدام!
خودروهایی که باید مرداد و شهریور تحویل داده میشدند ، داده نشدند حتی دعوتنامه هم صادر نکردند
به دلیل کمبود فلان قطعه
حالا یک یا چند قطعه را با قیمت بالاتر تامین کردند خودرو تکمیل شده میخوان کل ماشین را با قیمت دوبرابر قرار داد قبلی بفروشند
پول هایی که از مرداد ماه از جیب مردم کشیدند ارزشش الان نصف شده
اگر قراره خودرو به نرخ روز تحویل بشه حالا لغو قرار داد هم باید به قیمت روز انجام بشه
هر کس هر مقدار مبلغ بیعانه ای که داده باید به ارزش پول ملی ریال روز هزینه را برگشت بدن
اکثر مردم قصد داشتند روی پولشون سرمایه گذاری انجام بدند یا واقعا مثل بنده مصرف کننده بودند
همون روز 40میلیون بنده دوتا پراید نقدی و تحویل فوری میشده که الان هر پراید 36میلیون می ارزه یعنی 40میلیون اون روز بنده معادل 72میلیون امروز میشه
پس اگر با این پول میشده دوتا پراید به ما تحویل بدید حالا باید 72میلیون پس بدید
ماشین های شما را نمیخوایم.
پولمون را به نرخ روز پس بدید که اگر ندید انشاالله حرام باشه چه بر دولت چه بر خودرو ساز