◄ دلیل بی تأثیری طرح های پیش فروش بر قیمت خودرو
ایجاد حاشیه سود قابل توجه برای خودرو در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه های سرگردان به این بازار باعث شده تا شاهد بی تأثیری طرح های پیش فروش خودروبر قیمت خودرو در بازار باشیم.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو رفتارهای دولت و خودروسازان را عامل افزایش کنونی قیمت خودرو در بازار دانست و افزود: ایجاد حاشیه سود قابل توجه برای خودرو در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه های سرگردان به این بازار باعث شده تا شاهد بی تأثیری طرح های پیش فروش خودروبر قیمت خودرو در بازار باشیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کاکایی در رابطه با دلایل بی تأثیر بودن پیش فروش و فروش فوری خودروسازان بر بازار، گفت: وضعیت بازار خودرو در یک سال اخیر به واسطه تحریم ها، کاهش حجم تولید، افزایش حجم تقاضا و امثال آن بسیار پیچیده است.
این کارشناس صنعت خودروسازی با تأکید براینکه خودروسازان با کمبود تولید واقعی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در یک سال اخیر راه حل هایی برای کاهش و رفع مشکلات تولید ارائه نشده و این درحالی است که همه به این موضوع اذعان دارند.
او بابیان اینکه افزایش قیمت دلار و نهاده های داخلی و وارداتی تولید و کاهش تیراژ تولید عاملی شد که قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه کسی موافق افزایش قیمت از سوی خودروسازان نیست، بازار رشد قیمت خودرو را کلید زد و حتی فشارهای دولتی عامل کاهش قیمت خودرو در بازار نشد.
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور شد: دولت در چند ماه اخیر مدعی بود که کاهش عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت است و به همین دلیل دستور پیش فروش جدید را با توجه به تعهدات سابق صادر کرد که آن هم تأثیری بر بازار نداشته است. درواقع، بازار و فعالان آن با محک و بررسی آینده عرضه و توان تولید خودروسازان، وقعی به پیش فروش و فروش فوری خودروسازان ننهادند.
کاکایی با اشاره به اینکه دلالان و برخی افراد از این بازار سود قابل توجهی را بدون پرداخت مالیات دریافت کرده اند، یادآور شد: بازار خودرو در شرایط فعلی بسیار جذاب است و به راحتی سیر نخواهد شد و این درحالی است که رفتار دولت در قیمت گذاری و حاشیه سود قابل توجه، سودهای خوبی عاید افراد می کند.
این کارشناس صنعت خودروسازی گفت: اثرات تصمیم های فعلی دولت و خودروسازان مبنی بر پیش فروش و فروش فوری حداقل نیاز به دو ماه فرصت دارد.