دلایل اصلی روند نزولی قیمت خودرو چیست؟
رسانههای داخلی با پرداختن به موضوع کاهش قیمتی خودرو؛ سقوط نرخ دلار، افزایش عرضه توسط خودروسازان و کاهش خریدار در بازار از مهمترین عوامل این کاهش عنوان کردهاند.
با توجه به روند نزولی قیمت ها به خصوص خودروهای خارجی در بازار، رسانه های داخلی به بررسی علل و عواملی اصلی افت قیمت خودرو پرداخته اند.
به گزارشتین نیوز به نقل از گروه نشریات خبری، بازار خودرو طی روزهای اخیر، روند کاهشی قیمت را تجربه میکند؛ به طوری که شاهد کاهش قیمتها به صورت روزانه هستیم و یا به تعبیری حباب قیمت خودرو به آرامی در حال تخلیه است.
بررسی امروز (۱۸ خرداد ماه) روزنامهها، خبرگزاریها و تارنماهای داخلی نشان میدهد، رسانههای اصلاح طلب، کاهش قیمت دلار را از مهمترین عامل پایین آمدن قیمت خودرو نام بردهاند. رسانههای اصولگرا هم به ۲ موضوع عدم اجرایی خصوصی نشدن شرکتهای ماشین سازی و تأثیر واردات خودروهای دست دوم بر قیمتها پرداختهاند.
رسانههای اصلاح طلب
عبارتهای کانونی طرح شده از سوی رسانههای اصلاح طلب در باره خودرو و مسائل پیرامونی آن عبارتند از: حبابهای چندماههی اخیر بازارهایی نظیر خودرو در حال تخلیهشدن هستند؛ همچنان در این بازار قیمتها واقعی نیست؛ از تابستان گذشته قیمت خودرو به صورت لحظهای تا بیش از ۴ برابر شد؛ این روزها بازار خودروهای داخلی و خارجی رکودی چشمگیر را تجربه میکند؛ فضای ناامن رقابت در بازار خودرو؛ کاهش قیمت در خودروهای خارجی از ۶ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان؛ بازار خودرو در دور باطلی قرار گرفته است؛ تصمیمات عجیب و غریب سیاستگذاران خودرویی کشور عامل آشفتگی و نابسامانی صنعت و بازار.
روند نزولی قیمتها
روزنامه آرمان مینویسد: روند نزولی قیمت ارز و بازگشت آن به کانال ۱۳ هزار تومان، بلافاصله تأثیر خود را بر سایر بازارها گذاشت. از این رو حبابهای چندماههی اخیر بازارهایی نظیر خودرو در حال تخلیهشدن هستند و طی چهار روز تعطیلات بین دومیلیون تا ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.
در چنین شرایطی که مشتریان از بازار خارج شدهاند، بار دیگر همه فروشنده شدهاند و امید میرود با ادامه این روند حباب بازار بهطور کامل تخلیه شود. البته باید توجه داشت که همچنان در این بازار قیمتها واقعی نیست و تا زمانی که خودروسازان تولیدات خود را متناسب با نیاز جامعه عرضه نکنند، دلالان، عنان بازار را رها نخواهند کرد و هر لحظه ممکن است مانع روند نزولی نرخ خودرو شوند.
با اعلام اینکه رکود بر بازار معاملات خودرو حاکم شد تارنمای نامه نیوز عنوان داشت: به نظر میرسد کاهش نرخ ارز و در کنار آن پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بالاخره اثر خود را روی بازار خودرو نشان داده و حباب قیمت خودرو به آرامی در حال کوچک شدن است. این در حالی است که از تابستان گذشته قیمت خودرو به صورت لحظهای تا بیش از ۴ برابر شد.
روزنامه آفتاب یزد مینویسد: این روزها بازار خودروهای داخلی و خارجی رکودی چشمگیر را تجربه میکند، خرید و فروش در حداقلها و قیمتها کاهش پیداکرده است.
به نظر میرسد کاهش نرخ ارز و در کنار آن پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بالاخره اثر خود را روی بازار خودرونشان داده و حباب قیمت خودرو به آرامی در حال کوچک شدن است. این در حالی است که از تابستان گذشته قیمت خودرو به صورت لحظهای تا بیش از ۴ برابر شد. عدهای در این میان موضوع واردات خودروهای کارکرده را به عنوان راهکاری برای تعادل بخشی به بازار مطرح میکنند، موضوعی که موافقان و مخالفان خود را دارد.
برخی نمایندگان مجلس نیز بر آزادسازی واردات خودروهای استاندارد دست دوم خارجی بدون داشتن تعرفه واردات به منظورکنترل قیمتها در بازار خودرو تاکید دارند. برخی کارشناسان معتقدند آزادسازی واردات خودروهای دست دوم باعث بهبود کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضای رقابتی در جامعه می شودودر مقابل، برخی در مخالفت با آن اعلام میکنند که بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، نمیتوان این پیشنهاد را پیگیری کرد.
باید توجه داشت که در مجموع سهم خودروهای خارجی در بازار خودرو ایران بسیار پایین است ولی واردات این خودروها میتواند تأثیر روانی بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد. به گفته فعالان بازار خودرو، طی سالهای گذشته در ایران واردات خودروی خارجی با ارزش کمتر از ۱۵ هزار دلار اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در برخی کشورها ۹۰ درصد مردم خودروی دست دوم با ارزش کمتر از ۱۰ هزار دلار سوار میشوند و بقیه نیز خودروی صفر با اقساط ۵ ساله بدون سود خریداری میکنند
روزنامه جهان صنعت با تیتر «فضای ناامن رقابت در بازار خودرو» نوشت: در معاملات بازار خودروی تهران، اغلب مدلها با کاهش قیمت مواجه شدند. این کاهش قیمت طی روزهای گذشته نیز بیشتر خودروهای در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را تحت تأثیر قرار داد.
در کنار خودروهای داخلی برخی مدلهای خودروهای خارجی وارداتی و کارکرده نیز به دنبال افت قیمت دلار با کاهش قیمت مواجه شدند. کاهش قیمت در خودروهای خارجی از ۶ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان متغیر بود. موضوع واردات خودروهای دست دوم در حالی با هدف تنظیم قیمت و کیفیت خودروهای داخلی پیگیری میشود که برخی اجرای آن را لازمه ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو میدانند و برخی نیز معتقدند بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، طرح موفقی نخواهد بود.
برخی معتقدند آزادسازی واردات خودروهای دست دوم باعث بهبود کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضای رقابتی در جامعه میشود و در مقابل، برخی در مخالفت با آن اعلام میکنند که بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، نمیتوان این پیشنهاد را پیگیری کرد. باید توجه داشت که در مجموع سهم خودروهای خارجی در بازار خودرو ایران بسیار پایین است ولی واردات این خودروها میتواند تأثیر روانی بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.
سیاستهای اشتباه در بازار خودرو
روزنامه همدلی با تیتر «سد تعرفهها» نوشت: بازار خودرو در دور باطلی قرار گرفته است. این را میتوان از رفت و آمد سیاستهایی فهمید که نه تنها قیمت خودرو با این سیاستها کاهش نمییابد، بلکه حتی با وجود کیفیت پایین، خودروهای داخلی اجازه دارند تا رشد کنند.
این ماجرا تا جایی پیش رفته است که بسیاری از دستاندرکاران اقتصادی بر این باور هستند که قبل از هر گونه افزایش قیمتی، تنها باید انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود. به باور این آگاهان اقتصادی بهترین راهکار برای شکستن این انحصار هم شکستن سد تعرفه خودروهای وارداتی آنهم در شرایطی است که این اتومبیلها زمینه را برای رقابت با خودروهای داخلی داشته باشند.
مدتهاست راهکارهای کارشناسی در رسانهها مطرح میشود تا شاید قیمتهادر این بازار کاهش یابد، اما نکته اساسی این است که این راهکارها نه تنها قیمت خودروهای داخلی را کاهش نمیدهند، بلکه هر روز شاهد اخباری هستیم که درباره رشد قیمت خودرو در ایران حکایت میکنند.
واگذاری سهام دولتی
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: این روزها با توجه به تصمیمات عجیب و غریب سیاستگذاران خودرویی کشور که بخش اعظم آن را دولتیها تشکیل میدهند، نه تنها از آشفتگی و نابسامانی صنعت و بازار خودرو کاسته نشده بلکه مشکلات جدیدی نیز در روند تولید و عرضه به بازار جوانه زده است. آنچه مشخص است دولت برای بازگشت تولید به روال عادی و سروسامان دادن به بازار مسیرهای مختلفی را طی کرده حال آنکه این مسیرها تاکنون نتوانسته در کاهش تنشها مؤثر واقع شود.
هر چند خودروسازان و دولت بازگشت تحریمها را عاملی مهم در شدت آشفتگی خودروسازی و بازار میخوانند اما آنچه مشخص است مشکلات این صنعت و زیان انباشتهای که حرکت خودروسازی کشور را تحت تأثیر قرار داده موضوعی نیست که یک شبه یا با وقوع تحریمها اتفاق افتاده باشد بلکه ایراداتی همچون مالکیت دولتی و به دنبال آن ساختار مدیریتی غلط نقش اساسی در این زمینه ایفا میکند.
بر این اساس دولت با آگاهی از ایرادات ذکر شده سالهاست که در اصلاح مشکلات ساختاری مصلحتاندیشی کرده، هر چند برای این مصلحتاندیشی نیز هزینه گزافی پرداخت کرده است. حال با توجه به بیراهههایی که این روزها برای بازگشت آرامش به صنعت و بازار خودرو طی شده، واگذاری سهام دولتی دو شرکت خودروساز بزرگ کشور روی میز هیأت دولت قرار گرفته است.
کمبود خودرو عامل گرانی
کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را کمک به رفع محدودیت تولید در جهت افزایش عرضه خودرو به بازار دانسته و معتقد است که علت آشفتگی بازار خودرو را نه در دلالی که بایستی در کاهش عرضه خودرو به بازار جستوجو کرد. دلالها موج سوارند و نمیتوانند علت گرانی خودرو باشند؛ بلکه آنها از کمبود خودرو سوءاستفاده کرده و به گرانی آن دامن میزنند. در واقع شیوع دلالی بیشتر ناشی از برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضاست.
رسانههای اصولگرا
برخلاف اصل ۴۴ و تأکیدات رهبری روند خصوصی سازی این دو شرکت تا به امروز عملیاتی نشده؛ شرکتهای خودروسازی به نوعی حیات خلوت دولت هستند؛ اینکه بخواهیم خودرو کار کرده را از خارج وارد کنیم پیشنهاد جالبی نیست؛ واردات خودرو دست دوم یک نوع عقبگرد. برخی از عبارتهای به کار رفته در رسانههای جریان اصولگرا است.
عدم خصوصی سازی ۲ شرکت ماشین سازی
به گزارش روزنامه کیهان، سید جواد حسینیکیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز فرآیند خصوصیسازی دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو اجرایی نشده است، اظهار کرد: عدم تعیین قیمت مناسب و کارشناسی شده از سوی مشتریان این دو شرکت خودروسازی سبب شده است که برخلاف اصل ۴۴ و تأکیدات مقام معظم رهبری این روند درباره این دو شرکت تا به امروز عملیاتی نشود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر شرکتهای خودروسازی به نوعی حیات خلوت دولت هستند و این در حالی است که دولت در شرکت سایپا ۱۷ درصد و در ایرانخودرو ۱۴ سهم دارد و باتوجه به این میزان سهام به طورحتم برای دولت بهتر است که سهام خود را واگذار کند.
واردات خودروهای دست دوم
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل خلخالی استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در واکنش به پیشنهاد ورود خودروهای خارجی دستدوم برای مدیریت تلاطم فعلی بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در داخل کشور صنعت خودروسازی داریم و سالهای سال در این زمینه کار کردهایم اینکه بخواهیم خودرو کار کرده را از خارج وارد کنیم پیشنهاد جالبی نیست و میتواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.
خلخالی با بیان اینکه در موضوع کیفیت خودروهای داخلی کنترلهای خیلی جدی برای ورود آنها به خیابانها انجام میشود اظهار کرد: در طرف مقابل خودروی که چندین سال کار کرده میتواند به لحاظ بحثهای عملکردی، ایمنی و کیفیت دچار اشکال باشد و خیلی هم قابل کنترل هم نیست که مثلاً یک خودرو چند سال و با چه شرایطی کار کرده است و حتی ممکن است خودروی که کارکرد بیشتری داشته باشد به عنوان کارکرد کمتری در داخل به فروش برسد.
وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو دست دوم یک نوع عقبگرد است خاطرنشان کرد: ما نباید وارد چنین شرایطی شویم که با وجود صنعت خودروی که داریم در کشور خود به سمت واردات خودرو دست دوم برویم بلکه باید صنعت خودرو خود را تقویت کنیم و گسترش بدهیم تا بتوانیم خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب در بازار عرضه کنیم.