بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

صرفه جویی روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین با مصرف CNG

قاسمی گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود سی ان جی کشور، روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.

صرفه جویی روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین با مصرف CNG
تین نیوز |

قاسمی گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود سی ان جی کشور، روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما، حمید قاسمی معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود سی ان جی کشور، روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.

قاسمی افزود: در صورت جایگزینی سی ان جی به جای بنزین، می‌توان به دستاورد‌های صادراتی آن نیز توجه کرد که روزانه ۹۰ میلیارد تومان است و می‌تواند سالانه ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اقتصادی کشور درآمدزایی داشته باشد.

او با بیان اینکه امروز کشور ما مولفه‌های لازم برای رفتن به سمت استفاده از خودرو‌های گازسوز را دارد گفت: یکی از این مولفه ها، منابع سرشار گاز و همچنین در دسترس بودن این گاز است که با توجه به اینکه کشور ما دومین دارنده منابع سرشار گاز جهان است و همچنین بزرگترین شبکه گازرسانی دنیا را دارد، این دو مزیت می‌تواند رفتن به سمت استفاده از گاز در خودرو‌ها را توجیه کند.

بیشتر بخوانید:  آخرین برنامه ریزی ها برای استفاده هرچه بیشتر از سوخت CNG/ تاکسی‌ها باید گازسوز شوند

کاهش آلودگی هوا با گازسوز کردن خودرو

قاسمی با بیان اینکه علاوه بر مزایای اقتصادی استفاده از گاز، آلایندگی را نیز کاهش می‌دهد، افزود: برای استفاده از این ظرفیت به دو مولفه نیاز داریم که این دو مولفه، یکی خودرو‌های گازسوز و دیگری جایگاه‌ها هستند.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر مصوبات و مشوق‌های خوبی برای گازسوز کردن خودرو‌ها در نظر گرفته شده است گفت: اخیراً نیز مصوبه‌ای در هیئت دولت به تصویب رسیده است که بر اساس آن، هزینه‌های تبدیل و همچنین نگهداری خودرو‌های گازسوز به شدت کاهش خواهد یافت.

معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی درباره مولفه دوم یعنی جایگاه‌ها هم افزود: ظرفیت جایگاه‌های کشور هم اکنون ۴۴ میلیون مترمکعب در روز است که از این ظرفیت ۲۱ تا ۲۲ میلیون مترمکعب استفاده می‌شود یعنی هم اکنون ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌ها موجود است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

قاسمی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در زمینه جایگاه ها؛ نحوه پراکندگی آنهاست اضافه کرد: برای رفع این مشکل نیز دو طرح وجود دارد یکی اینکه کارمزد جایگاه داران را ۱۰۰ درصد افزایش داده ایم تا بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه و توسعه جایگاه‌ها شود و دوم اینکه سعی داریم به سمت احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس برویم.

او گفت: در این زمینه با شهرداری‌ها مذاکرات خوبی انجام شده است تا بتوان در مراکز تجمع خودرویی نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پارکینگ‌های بزرگ؛ جایگاه‌های کوچکی احداث کرد تا مردم برای سوخت گیری از آن‌ها استفاده کنند.

معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: اگر این طرح محقق شود در شهر تهران ظرفیت جایگاه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

قاسمی با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات جایگاه‌ها و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای دو گانه سوز کردن خودرو‌ها ۱۰۰ درصد خودکفا شده ایم گفت: ما هم اکنون در صنعت مخزن سازی بهترین مخازن جهان را تولید می‌کنیم و بسیاری از محصولات ما به خارج از کشور صادر می‌شود.

او افزود: همچنین کارخانه‌های موجود برای ساخت تجهیزات گازسوز کردن خودرو‌ها با ظرفیت کامل مشغول به کارند و حتی یک قطعه نیز از خارج وارد نمی‌شود.

قاسمی با بیان اینکه اولویت برای گازسوز کردن خودرو‌ها با خودرو‌های پرمصرف است گفت: نخستین مزیت گازسوز کردن خودرو‌ها کم شدن آلایندگی‌ها در شهرهاست.

معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: مواد آلاینده گاز سی ان جی صفر است و در صورت استفاده از خودرو‌های گازسوز این میزان آلایندگی را نخواهیم داشت، همچنین مصرف گاز از نظر آلایندگی گاز CO ۲ نیز ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتر از بنزین است.

قاسمی با بیان اینکه البته در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی درباره ایمنی استفاده از خودرو‌های گازسوز به نادرست در ذهن مردم ایجاد شده است گفت: از ۴ و ۴ دهم میلیون خودروی گازسوز موجود در کشور در سال‌های اخیر فقط ۸۳ مورد حادثه داشته ایم که ۵۱ مورد این حوادث ناشی از دستکاری مخازن و باقی نیز به دلیل استفاده از تجهیزات غیراستاندارد یا گازسوز کردن خودرو‌ها در مراکز غیراستاندارد بوده است.

او افزود: با توجه به استاندارد‌های جدیدی که در این زمینه لحاظ شده است و همچنین استفاده از تجهیزات استاندارد و مراجعه به مراکز استاندارد، مردم هیچ نگرانی از این بابت نباید داشته باشند.

قاسمی با بیان اینکه اکنون ظرفیت جایگاهی کشور و همچنین کارخانجات تولید تجهیزات گازسوز کردن خودرو‌ها در شرایط خوبی به سر می‌برد اضافه کرد: در زمینه موتور پایه گازسوز نیز اخیراً اصلاحاتی بر روی موتور EF ۷ انجام شده است که این موتور قادر خواهد بود با یک بار سوخت گیری، ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد که در آینده نزدیک از این موتور رونمایی خواهد شد.

او درباره مزایای استفاده از سی ان جی در اقتصاد خانوار گفت: هم اکنون یک تاکسی که ۴۰۰ لیتر سهمیه سوخت بنزین دارد اگر در ماه سوخت خود را از سی ان جی استفاده کند می‌تواند ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و سالانه حدود پنج میلیون تومان به اقتصاد خانواده خود کمک کند که این رقم برای وانت‌ها که مصرف بیشتری دارند تا ۱۰ میلیون تومان خواهد رسید.

معاون شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: در اقتصاد کلان نیز صنعت سی ان جی یک صنعت اشتغال زاست و ما الآن ۱۰ کارخانه تولید تجهیزات خودرو‌های گازسوز داریم که اگر به طور میانگین در هر کارخانه دو هزار نفر مشغول به کار شوند ۲۰ هزار اشتغال جدید در کشور ایجاد می‌شود.

او گفت: همچنین در صنعت تبدیل نیز ما هزار و ۱۰۰ واحد در سراسر کشور داریم که اگر به طور میانگین در هر واحد ۱۰ نفر مشغول به کار باشند ۱۱ هزار اشتغال نیز در این زمینه به ظرفیت اشتغال کشور اضافه خواهد شد.

قاسمی یکی دیگر از راهکار‌های تشویق مردم به استفاده از خودرو‌های گازسوز را اصلاح تعرفه واردات خودرو‌های پایه گاز سوز عنوان کرد و افزود: هم اکنون طرحی در دست اجراست تا تعرفه واردات خودرو‌های گازسوز چهار درصد شود که این مسأله کمک شایانی به تشویق مردم برای استفاده از خودرو‌های پایه گازسوز خواهد کرد.

او با بیان اینکه هم اکنون از نظر قیمت، استفاده از گاز مقرون به صرفه است گفت: قیمت گاز هم اکنون یک هشتم قیمت بنزین است و ما امیدواریم خودرو‌هایی که در زمینه جابجایی بار و مسافر مشغول به فعالیتند به سمت سی ان جی سوق داده شوند و خودروسازان نیز باید به مردم اطمینان بدهند که خودرو‌هایی پایه گازسوز با کیفیت و توسعه یافته به مردم عرضه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.