فروش جهانی خودرو افت کرد
بسیاری از پیش بینیها حکایت از افت فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته دارد.پیش از این موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی افت حدود ۴ درصدی را برای فروش جهانی پیش بینی کرده بود که این رقم بیشترین کاهش فروش صنعت خودرو از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ است.
بسیاری از پیش بینیها حکایت از افت فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته دارد.پیش از این موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی افت حدود ۴ درصدی را برای فروش جهانی پیش بینی کرده بود که این رقم بیشترین کاهش فروش صنعت خودرو از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. بر اساس آمار گردآوری شده توسط این موسسه فروش جهانی خودروهای سواری از ۸/ ۸۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۶/ ۸۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید و اولین افول شدید به ثبت رسید.
تا پایان سال ۲۰۱۹ هم چیزی باقی نمانده و پیش بینیها نشان میدهد که فروش ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ حدود ۴ درصد دیگر نیز کاهش مییابد و به حدود ۵/ ۷۷ میلیون دستگاه میرسد.در مورد دلایل افت فروش خودرو نظریات مختلفی عنوان میشود این در شرایطی است که روند کاهشی تقاضا در بزرگترین بازار خودروی دنیا یعنی چین بهعنوان مهمترین عامل افول شدید فروش خودروی جهانی خوانده میشود. همچنین مسائل دیگری همچون احتمال تداوم جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا و افزایش تعرفههای گمرکی که در نهایت منجر به افزایش هزینههای خودروسازان و رشد قیمت خودرو در جهان میشود نیز دلیل دیگر افت فروش خودرو عنوان میشود.
با این حال در کنار چین بسیاری از کشورها نیز در میزان فروش خودرو با رشد منفی همراه بودند. در این زمینه روز گذشته خبرگزاری «ایسنا» به نقل از آمار و گزارشهای منتشر شده در وبسایت best-selling-cars، میزان فروش خودرو در بازار کشورهای مختلف را در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال مشابه مقایسه کرده است. در جدولی که به نقل از این وبسایت تهیه شده میزان فروش خودرو در بازار اروپا در ۹ ماه سال جاری میلادی، ۱۲ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه ثبت شده است. این به آن معناست که میزان فروش خودرو در بازار کشورهای اروپایی از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تا پایان فصل سوم آن، با کاهش ۶/ ۱ درصدی روبهرو شده است. همچنین میزان فروش خودرو در بازار روسیه در بازه زمانی ۹ماه سال جاری میلادی، یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. به عبارت دیگر، بازار خودروی روسیه با افت ۲ درصدی در این بازه زمانی مواجه شده است.
در بازار ایالات متحده آمریکا نیز با یک کاهش ۱/ ۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸، از ۱۲ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه به ۱۲ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است. اما بازار ژاپن، شرایط متفاوتتری نسبت به دیگر بازارها داشته، چرا که در این کشور ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه در بازه زمانی مذکور خودرو به فروش رفته است که نسبت به ۹ ماه سال گذشته که معادل ۳ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده، ۲/ ۲ درصد رشد و افزایش پیدا کرده است. برزیل نیز وضعیت مشابهی نسبت به ژاپن داشته و میزبان بیشترین افزایش در میان بازار کشورهای مهم بوده است به گونهای که میزان فروش خودرو در این کشور از یک میلیون و ۷۸۳ هزار دستگاه به یک میلیون و ۹۴۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده و رشدی معادل ۸/ ۸ درصدی را برای خود به ثبت رسانده است.
این در حالی است که هند و چین در بازه زمانی ۹ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد بیشترین افت و کاهش در میزان فروش خودرو بودهاند.میزان فروش خودرو در بازار هند از ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه به ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده و ۴/ ۱۶ درصد کاهش یافته است.میزان فروش خودرو در چین نیز با یک کاهش ۶/ ۱۱درصدی، از ۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه به ۱۴ میلیون و ۹۶۳ هزار دستگاه رسیده است. به این ترتیب در شرایطی بیشتر بازارهای پراهمیت با افت فروش مواجه شدند که پیشبینیکنندگان در موسسه فیچ برای سال ۲۰۲۰ هم امکان بازگشت و بهبود فروش را پیشبینی نکردهاند. با این حال این موسسه اعتبارسنجی در ادامه تاکید کرده که افول شدیدتر نخواهد شد.