تخصیص سهمیه بنزین به افراد در حال بررسی است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در حال حاضر بحثی در مورد طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد وجود ندارد و در حال بررسی است و پس از انجام بررسی های لازم اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
جلیل سالاری، در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد، اظهار کرد: زیرساخت های نرم افزاری اجرای این طرح باید انجام شود و هنوز در این رابطه اقداماتی انجام نشده است و زمانی که انجام شود، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، گفت: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب بوده و این در شرایطی است که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاهها نیز وجود داشت.
سالاری با اشاره به میانگین مصرف روزانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، اظهار کرد: اکنون ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمیشویم.
وی در با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد میشود. در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خامفروشی انجام شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه مدتها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمتهای پایین صادر میکردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود، گفت: مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین میشود.
سالاری دلیل تمایل شرکتهای پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمتهای بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورتهای مالی سال گذشته عنوان کرد و اظهار کرد: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.
ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها فعلا امکان پذیر نیست
وی با بیان اینکه ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد، گفت: یکی از مهمترین چالشها نظام قیمتگذاری و شیوه قیمتگذاری گاز مایع است که اکنون در کشور وجود دارد و بهطور طبیعی با این نظام قیمتگذاری رقابت اتفاق نمیافتد. به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینههای تولید و انتقال نیز ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه نکته دوم تبدیل ناوگان است. چالش سوم نیز سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد، تاکید کرد: از سوی دیگر در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراکهای مایع اولویت دارد.
سالاری با تاکید بر اینکه بهطور عمده امروز طرحهای پتروشیمیها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پاییندستی یکی از چاشها است، گفت: حجم بالای ال. پی. جی در کشور هم وجود دارد، این حجم بر اساس قیمتهای صادراتی میتواند در قالب قرارداد بلندمدت صنعت پتروشیمی هزینه شود. بنابراین بخشی از ال. پی. جی را باید به آن سمت هدایت کرد زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و امروز شرایط ورود به سبد سوخت خودرو با شرایط موجود امکانپذیر نیست.