بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ سالانه به چند حلقه لاستیک سنگین نیاز است؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: سالانه به دو میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه انواع لاستیک سنگین، باری و اتوبوسی در کشور نیاز داریم.

 سالانه به چند حلقه لاستیک سنگین نیاز است؟
تین نیوز |

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: سالانه به دو میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه انواع لاستیک سنگین، باری و اتوبوسی در کشور نیاز داریم.

به گزارش تین نیوز، سال‌ها قبل نیاز بازار به لاستیک خودرو‌های سنگین از طریق واردات تامین می‌شد و آن طور که فعالان این صنف می‌گویند بیشترین واردات از کشور چین صورت می‌گرفت؛ کالایی که تهیه آن به اصلی‌ترین دغدغه کامیون‌داران تبدیل شده بود.

تولید کنندگان تایر بعد از سال‌ها تلاش در دستیابی به فناوری ساخت آن‌ می‌گویند مشکلی از نظر تولید لاستیک خودرو‌های سنگین در داخل کشور وجود ندارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می‌گوید: ۲ نوع لاستیک در داخل کشور تولید می‌شود که یک نوع بایاس تمام نخی و نوع دیگر رادیال تمام سیمی است که در تولید نوع بایاس تمام نخی به خودکفایی صد در صدی رسیده ایم و حتی مازاد تولید هم داریم,، اما در نوع تمام سیمی توانسته ایم به خودکفایی ۶۰ درصدی برسیم.

این در حالی است که واردکنندگان تایر نیز می‌گویند برای تامین نیاز بازار باید واردات تایر سنگین از نوع سیمی صورت گیرد. در این باره آقای میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک می‌گوید: در حال حاضر وابستگی ۷۵ درصدی به واردات لاستیک سنگین داریم.

به گفته آقای روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در سه ماهه نخست امسال شاهد واردات ۱۷ هزار و ۲۹۹ تُن لاستیک سنگین به کشور بوده ایم.

مسئولان وزارت صمت هم می‌گویند: تولید لاستیک سنگین در نوع تمام نخی بیش از نیاز کشور است؛ به گفته آقای محسن صفدری معاون وزیر صمت، نیازمان در تولید لاستیک نخی در کشور قطعا کمتر از تولید بوده، به طوری که حتی اجازه صادرات هم داده شده است.

به گفته مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، اگر به تولید کنندگان تسهیلات از صندوق توسعه ملی بدهیم می‌توانیم در تولید لاستیک رادیال تمام سیمی به خودکفایی صد در صدی برسیم.

در این بین تولیدکنندگان معتقدند وجود موانعی بر سر راه تولید این محصول، مانع از رسیدن به خودکفایی شده است.

 محمدرضا گنجی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به مشکلات تولید تایر در کشور‌, گفت: در سال جدید قیمت نفت افزایش یافت و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد مواد اولیه لاستیک از مشتقات نفتی تامین می‌شود به همین دلیل با افزایش قیمت نفت از ۵۰ دلار به بالای ۱۰۰ دلار مواد اولیه حدود ۵۰ درصد گران شد و این گران شدن به تولیدکنندگان فشار وارد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: علاوه بر این امسال ۳۰ درصد لاستیک گران شد، اما این گران شدن هزینه‌ها را جبران نکرد؛ در حال حاضر از ابتدای امسال تولیدکنندگان با زیان لاستیک تولید می‌کنند و قیمت گذاری دستوری متاسفانه باعث شده کارخانجات به سود حداقلی نیز دسترسی نداشته باشند و با ۲ درصد زیان، همچنان تولید می‌کنند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در این خصوص گفته است باید موانع تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود و به فکر ارتقا این صنعت باشیم تا هم تولید را افزایش دهیم و هم در آن پیشرفت کنیم، در صورتی که موانع پیش پای این صنعت رفع یا به حداقل کاهش یابند این صنعت قادر خواهد بود تا نرخ جهش تولید خود را ارتقا دهد.

هم اکنون ۸۳۹ هزار حلقه لاستیک خودرو‌های سنگین در داخل تولید می‌شود در حالیکه نیاز بازار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیک است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری صداوسیما
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.