دستورالعمل ها مانع بزرگ رشد تولید در صنعت موتورسیکلت
دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل مانعی بزرگ برای رشد تولید در صنعت موتورسیکلت است
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: ابلاغ دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل از سوی وزارت صمت مانعی بزرگ برای تحقق هدف گذاری تولید در صنعت موتورسیکلت خواهد بود.
به گزارش تین نیوز، بهمن ضیایی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به برنامه تولید موتورسیکلت سازان در سال جاری عنوان کرد: هدف گذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت برای امسال رشد دو برابری تولید نسبت به سال گذشته و پاسخ به تقاضا بازار است اما ابلاغ دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل از سوی وزارت صمت مانعی بزرگ برای تحقق هدف گذاری تولید در صنعت موتورسیکلت خواهد بود.
وی یادآور شد: انجمن صنعت موتورسیکلت ضمن ابراز مخالفت خود با این آیین نامه امیدوار است که طی جلساتی بتواند وزارت صمت را نسبت به رفع این مشکل اقناع کند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه هدف موتورسیکلت سازان نیز حمایت از تولید داخل است، افزود: تعیین درصد ساخت داخل برخی مدل از موتورسیکلت ها در این آیین نامه به نحوی است که تولید و داخلی سازی آنها با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود توجیه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین بومی سازی انجین که مقدمات آن از سوی برخی شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت فراهم شده است با آیین نامه جدید وزارت صمت امکان پذیر نخواهد بود.
ضیامقدم با انتقاد از کلی گویی دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت طبق این آیین نامه درصدی ساخت داخل را برای انواع مدل های موتورسیکلت تعیین کرده در حالی که برخی مدل ها از برندهای جهانی بوده و به واسطه تحریم ها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده آنها وجود ندارد و خرید این موتورسیکلت ها نیز از طریق شرکت های واسطه و نمایندگی کشورهای مختلف صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: از طرفی کارخانه سازنده نیز با توجه به تیراژ تولید پایین و قیمت بالا این موتورسیکلت ها در کشور ما اجازه داخلی سازی قطعات را به تولیدکنندگان داخلی نخواهد داد مگر اینکه با لغو تحریم ها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده فراهم شود که در صورت تایید نمونه قطعات داخلی سازی شده از سوی واحد کنترل کیفی شرکت مادر می توان قطعات این مدل موتورسیکلت ها را از مجموعه قطعات وارداتی خارج کرد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اذعان داشت: با توجه به عدم امکان داخلی سازی برخی مدل های موتورسیکلت، اجرای این دستورالعمل در شرایط فعلی منجر به ممنوعیت واردات برخی مدل ها که اغلب موتورسیکلت هایی با تکنولوژی روز دنیا هستند، خواهد شد که در این صورت باید به موتورسیکلت های هوندا سی جی 125 که دارای تکنولوژی بسیار قدیمی است متکی شویم و یا راهکار دیگری را برای رفع این مشکل در نظر بگیریم.
ضیامقدم عنوان کرد: اجرای صحیح این دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت مستلزم تفکیک برخی مدل موتورسیکلت ها و داخلی سازی به صورت پلکانی است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت بیان کرد: میزان داخلی سازی هر موتورسیکلت بسته به میزان مصرف آن متفاوت است. به عنوان مثال موتورسیکلت های کار مانند هوندا 125 دارای 60 تا 65 درصد ساخت داخل هستند و فقط مجموعه انجین آنها ورداتی است که برای داخلی سازی آن نیز برنامه ریزی کرده ایم.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: ساخت داخل قالب موتورسیکلت های جدید نیز نیازمند سرمایه گذاری فراوان است که با توجه به تیراژ پایین تولید توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
ضیامقدم در پایان درباره علل افزایش قیمت موتورسیکلت در بازار گفت: قیمت موتورسیکلت مانند هر کالا دیگری تابع رشد تورم بوده و در مقایسه با سایر کالاها افزایش قیمتی معقول داشته است.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان خاطرنشان کرد: کاهش قیمت تمام شده موتورسیکلت تنها در صورت تامین ارز برای تولیدکنندگان میسر خواهد بود.