بازدید سایت : ۹۵۶۶۶

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می‌ کند؟

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: با اجرای طرح کوکی آنلاین، کاغذ از این فرآیند حذف و ترسیم کروکی استاندارد می شود و می توان از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه ها و خسارت وارده به خودروها و افت قیمت آن ها استفاده کرد.

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می‌ کند؟
تین نیوز |

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: با اجرای طرح کوکی آنلاین، کاغذ از این فرآیند حذف و ترسیم کروکی استاندارد می شود و می توان از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه ها و خسارت وارده به خودروها و افت قیمت آن ها استفاده کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجید مشعلچی درباره کروکی آنلاین توضیح داد: موضوع کروکی آنلاین پروژه ای بود بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فراجا و یک شرکت پیمان کار. قرار بود کروکی های کاغذی که توسط پلیس راهور تنظیم می شود را حذف کرده و آن را به کروکی های برخط تبدیل کنیم که با یک سری نرم افزارهای خاصی توسط راهبران فراجا ترسیم شود.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی وظایفش را کامل انجام داده، بودجه اش را آورده، دستگاه های سخت افزاری را که عمدتا وارداتی بودند از گمرک ترخیص کرده و در اختیار فراجا قرار داده است؛ آن ها هم تست های مربوط به ایمن سازی این دستگاه ها را انجام دادند، آموزش های لازم هم در پلیس راهور به ماموران مربوط در بحث کروکی داده شده است؛ به صورت نمونه هم در قم یک تست هایی انجام شده است.

قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به تجمیع داده های مربوط به کروکی های برخط بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی، بیان کرد: زمانی که این تبادل داده ها اتفاق بیفتد، عملا کروکی برخط آغاز می شود. این پروتکل ها در فاوای بیمه مرکزی و فراجا نوشته شده و اطلاعات توسط مرکزی داده فراجا به بیمه مرکزی منتقل شده، اطلاعات بیمه هم به فاوای فراجا منتقل شده است. قرار بود که در روز ملی بیمه این سامانه افتتاح شود؛ اما مقداری به تعویق افتاد، البته کار نهایی شده است و به صورت رسمی با حضور مقامات این پروژه آغاز به کار می کند.

تجمیع داده سوانح بین بانک مرکزی و فراجا

مشعلچی درباره نحوه استفاده از سامانه کروکی آنلاین توسط فراجا توضیح داد: در هنگام حوادث راهنمایی و رانندگی، محور همه کارهایی که انجام می شود همه بر اساس کروکی پلیس است. پلیس راهور که کروکی را رسم می کند، مانند کدی است که به خودرو داده می شود و در همه قسمت ها از آن استفاده خواهد شد. بنابراین اولین نقطه ای که فرآیند مربوط به رسیدگی بیمه ای در بیمه مرکزی شروع می شود، موارد موضوع مربوط به پرونده قضایی و حکم قاضی برای دیه، بستری شدن فرد در اورژانس و بیمارستان ها، موارد مربوط به فوتی و نقص عضو که پزشکی قانونی باید بررسی کند، تعیین یک نقطه به عنوان حادثه خیز توسط سازمان راهداری از طریق سیستم و کد فراجا به یک حادثه می دهند، انجام می شود.

وی با بیان اینکه ازی این پس دستگاه هایی که با یک حادثه و تصادف فعال می شوند، همه حول محور تولیدشده از سوی فراجا عمل می کنند، گفت: الان هرکس برای خودش یک سیستم دارد و به صورت جزیره ای عمل می شود. عمدتا هم به این خاطر که اطلاعات بین دستگاه ها تبادل نمی شود؛  زیرا ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ و قانون ابلاغ دولت به وزارت راه که باید همه اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی در مرکز داده ای در وزارت راه تجمیع شود محقق نشده است و هرکدام از دستگاه ها جداگانه عمل می کنند. در قانون جدید، فراجا را به عنوان محور ایجاد یک کد همتا برای هر حادثه قرار دادیم و دستگاه ها هم متناسب با آن ماموریت های خود را انجام می دهند.

قائم مقام بیمه مرکزی وی درباره علت تاخیر دو ساله در راه اندازی این طرح توضیح داد: این طرح در یک سال و نیم گذشته مطرح شده، بیمه مرکزی همان زمان مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و این دستگاه ها را خریداری کرد، هرچند که در گمرک هم مقداری معطل شد اما در نهایت با حمایت وزیر اقتصاد ترخیص شد؛ بعد از آن فراجا باید تست های ایمنی رویش انجام می داد. این موارد مقداری زمان برد. تبادل داده بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی هم مقداری زمان گرفت و الان تقریبا آماده است که مورد استفاده قرار گیرد.

از حذف کاغذ تا تخمین هزینه های خسارت با هوش مصنوعی

مشعلچی با اشاره به مزیت های این طرح گفت: اول اینکه با اجرای این طرح، کاغذ از این فرآیند حذف می شود؛ دوم اینکه ترسیم کروکی استاندارد می شود؛ می توانیم از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه ها و خسارت وارده استفاده کنیم؛ درخصوص افت قیمت خودرو هم این کروکی می تواند کمک کند؛ با توجه به انبار داده ای که از کروکی ها ایجاد می شود، اگر سیستم های گزارش گیری خوبی روی آن ها نصب شود، می تواند در پیشرفت حاکمیت داده در مجموعه بیمه مرکزی و فراجا کمک کند.

وی با بیان اینکه مردم بهره بردار اصلی این طرح هستند،  گفت: وقتی که کروکی به صورت برخط و استاندارد ترسیم شود و هوش مصنوعی سوار باشد، بحث کاربری بودن و هرگونه شک درباره کروکی از بین می رود و به صورت سیستماتیک همه چیز تخمین زده شده و محاسبه می شود. برخی از اطلاعاتی هم که مورد نیاز مردم است برای معاملات و خرید و فروش خودروها، درباره اصالت خودرو هنگام تصادف، از طریق اپلیکیشن هایی که در بازار خورود هست، در اختیار مردم قرار داده می شود.

قائم مقام بیمه مرکزی ادامه داد: ما اطلاعات را در اختیار اپلیکیشن هایی که خرید و فروش خودرو انجام می دهند قرار می دهیم و مردم می توانند از اصالت خودرو و امکان تصادفی بودن و آسیب به آن مطلع شوند برای اینکه بتوانند با اطمینان بیشتری خرید کنند. مرکز داده و اطلاعاتی که از کروکی های برخط حاصل می شود و حذف کاغذ، به مردم برای دسترسی به داده کمک خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.