زیان ۱۰ میلیارد دلاری دولت های غربی از خودروهای برقی
اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان ملی دولت های غربی، ۱۰ میلیارد دلار ضرر در درآمد حاصل از عوارض سوخت برای دولت ها به همراه داشته است.
اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان ملی دولت های غربی، ۱۰ میلیارد دلار ضرر در درآمد حاصل از عوارض سوخت برای دولت ها به همراه داشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دولت های غربی سالهاست که بازار خودروهای برقی را توسعه می دهند و در این کار، تا حدی موفقیت کسب کرده اند اما اکنون، آنها باید با درآمدهای از دست رفته عوارض سوخت حاصل از فروش خودروهای بنزینی کنار بیایند و هیچ گزینه دیگری جز آسیب رساندن به بازارهای خودروهای برقی خود ندارند.
هشت ایالت در آمریکا، هزینه رجیستری ۲۰۰ دلار در سال از رانندگان خودروهای برقی دریافت می کنند. همچنین ۲۴ ایالت دیگر یا بیشتر، هزینه سالانه ۱۰۰ دلار یا بالاتر از آن دارند. در حال حاضر، ۱۰۰ دلار در سال برای اکثر افرادی که تمایل به خرید خودروهای برقی دارند، مقدار زیادی نیست اما هزینه اضافی برای وسیله نقلیه ای است که به مردم یاد داده شده است که آن را فقط به عنوان حاملهای معاف از مالیات ببینند و مردم هزینه های اضافی را دوست ندارند. معما در این واقعیت نهفته است که همانطور که مردم هزینه های اضافی را دوست ندارند، دولت ها هم درآمدهای مالیاتی کمتر را دوست ندارند.
دولت ها در طول دهه ها، میلیاردها دلار درآمد از عوارض سوخت دریافت کرده اند. اکنون، این درآمدها به دلیل گسترش وسایل نقلیه برقی که فعالانه توسط همان دولت ها تشویق می شود، کاهش یافته است. طبق گزارش فایننشال تایمز با استناد به داده های آژانس بین المللی انرژی، تنها در سال گذشته، اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان ملی، موجب شده است دولت ها، از ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از عوارض سوخت محروم شوند.
اگر همین دولت ها به اهداف برق رسانی حمل و نقل خود دست یابند، این رقم تا سال ۲۰۳۵، به ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به عبارت دیگر، دولت ها به نام برقی سازی، خود و یا به عبارت بهتر جانشینان خود را از درآمدهای میلیاردی عوارض سوخت محروم می کنند. از شانس خوب آن جانشینان، احتمالا این برقی سازی، دقیقا آن طور که برنامه ریزی شده است، اتفاق نخواهد افتاد زیرا این مالیات های اضافی بر خودروهای برقی در زمانی اعمال می شود که تقاضا کاملا شکننده شده است.
سال گذشته، رکورد فروش خودروهای برقی در اکثر بازارها مشاهده شد. تنها در آمریکا، حدود ۱.۲ میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۲۳ فروخته شد که نشان دهنده سهم بازار ۷.۶ درصدی است. در نتیجه، ۱.۲ میلیون خودروی بنزینی کمتر فروخته شد که می توانست عوارض سوخت به خزانه دولت وارد کند. بنابراین، مدیران خزانه دولت دست به کار شده و مالیات بر خودروهای برقی را آغاز کردند.
اقدامات نامحبوب برای خودروهای برقی
جف شافنر، یک راننده خودروهای برقی در تنسی در اظهارنظری درباره افزایش مالیات رجیستری محلی ایالتی که امسال از ۱۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش یافت، به فایننشیال تایمز گفت: این بیشتر شبیه یک جریمه است. من مخالف پرداخت هزینه اضافی نیستم، اما تصور می کنم خیلی زیاد است.
شافنر تنها راننده خودروی برقی نیست که از سوی دولت ها، تحت فشار مالی قرار می گیرند زیرا دولت ها از این واقعیت آگاه می شوند که درآمدهای ناشی از مصرف سوخت، کاهش می یابد، و این نه تنها به دلیل بهبود مستمر در راندمان موتور احتراق داخلی، بلکه به خاطر سیستم تشویقی خود دولت ها برای خودروهای برقی است. بنابراین، آنها در حال انجام اقدامات نامحبوبی را انجام می دهند.
طبق گزارش فایننشیال تایمز، دولت در نیوزیلند، مالیات استفاده از جاده را برای رانندگان وسایل نقلیه برقی در نظر گرفته است و برای هر هزار مایل، از آنها پول می گیرد. این مالیات در حدود ۴۵ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ مایل (۷۶ دلار نیوزیلند) است که مقدار زیادی نیست، اما باز هم هزینه اضافی برای وسایل نقلیه ای است که در حال حاضر گرانتر از همتای بنزینی خود است.
دولت ها در اروپا، رویکردی متفاوت اما به همان اندازه غیرمحبوب را اتخاذ کرده اند. آنها به تدریج مشوق های خودروهای برقی را حذف می کنند. آلمان در دسامبر، پایان ناگهانی یارانه های برقی را اعلام کرد. در سه ماهه اول سال جاری، فروش خودروهای برقی در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، بیش از ۱۴ درصد کاهش یافته است. تنها در ماه ژانویه، فروش خودروهای برقی پس از لغو مشوق ها، ۵۰ درصد کاهش یافت.
ضربه دولت ها به یک بازار خاص
اقدامات دولت ها برای جایگزینی درآمدهای حاصل از عوارض سوخت با مالیات و هزینه های خودروهای برقی، به طور قابل توجهی باعث نارضایتی علاقه مندان و لابی گران خودروهای برقی شده است. این مالیات ها و هزینه ها به هزینه های قابل توجه خودروهای برقی می افزایند که خودروسازان ثابت کرده اند کار چندانی درباره آن نمی توانند انجام دهند زیرا در نهایت، خودروهای برقی از مواد خاصی ساخته می شوند که استخراج یا تولید آنها، پرهزینه است و این باعث کاهش تقاضا، آن هم درست زمانی است که قرار بود واقعا افزایش یابد.
چند سالی است که از عمر انقلاب خودروهای برقی می گذرد. خودروهای برقی همچنان در آستانه اوج گرفتن و سبقت از خودروهای موتور احتراق داخلی هستند. این رشد، ماحصل میلیاردها دلار یارانه و مشوق های دیگر برای تحریک تقاضای بیشتر در سطح جهانی بوده است. با این حال، تنها دو کشور وجود دارند که می توانند صادقانه به خود ببالند که خودروهای برقی در جاده های خود بیشتر هستند. این دو کشور، چین و نروژ هستند. در هیچ کدام از این کشورها، تقاضا برای نفت در نتیجه رشد تعداد خودروهای برقی، کاهش نیافته است
بر اساس گزارش اویل پرایس، در مناطق دیگر، خودروهای برقی به دلایل متعددی مانند شبکه های شارژر توسعه نیافته، مسافت قابل پیمایش و باتری و البته قیمت، تا حد زیادی یک بازار خاص باقی مانده است. اکنون، دولت هایی که قصد دارند همه خودروهای دیگر به جز خودروهای برقی را در مدت کمی بیش از ۱۰ سال ممنوع کنند، با اعمال مالیات، دلیل دیگری برای باقی ماندن خودروهای برقی به عنوان یک بازار خاص می افزایند.