بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

تخصیص ارز برای واردات خودروهای لوکس را تاکید نمی کنم

من در تخصیص ارز به واردات خودروهایی تاکید داشتم که مشابه نمونه های داخلی هستند تا فضای رقابتی ایجاد شود نه خودروهای لوکس که مشابه داخلی ندارد.

تخصیص ارز برای واردات خودروهای لوکس را تاکید نمی کنم
تین نیوز

وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: من در تخصیص ارز به واردات خودروهایی تاکید داشتم که مشابه نمونه های داخلی هستند تا فضای رقابتی ایجاد شود نه خودروهای لوکس که مشابه داخلی ندارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عباس علی آبادی وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن با تشریح گزاره های تاثیرگذار در صنعت، معدن و تجارت کشور گفت:  اولین گزاره رشد همزمان کیفیت و کمیت است و باید برای این کار تولید را جذاب کنیم، دوم گسترش تحقیق و توسعه و قدرت طراحی است و ما  در دولت سیزدهم تلاش کردیم از طریق تحقیق و توسعه به طرف یک صنعت دانش بنیان حرکت کنیم.

علی آبادی افزود: سوم تعامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و صنعتی جهان، چهارم ایجاد کنسرسیوم های صنعتی برای رسیدن به اندازه مطلوب اقتصادی و پنجم حذف امتیازات خاص و انحصارات غیرضروری در صنعت است.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: صنعت ما صنعت مولدی نیست و خیلی ها به دلیل دریافت انرژی و وام ارزان درآمدزایی می کنند.

وزیر صمت در توضیح بیشتر گزاره های موثر در تولید و تجارت اظهار کرد: مورد ششم افزایش بهره وری عوامل تولید به ویژه نیروی کار و سرمایه و انرژی و مورد هفتم توسعه تشکل های تخصصی و افزایش نقش آنها در تصمیم سازی با نهادینه سازی داوری های تخصصی و حرفه ای لازمه توسعه همه جانبه است. مورد هشتم انسجام و تعادل منطقه ای کشور با رعایت اصول آمایش سرزمینی و امنیتی و مورد نهم رشد مستمر صادرات کالا و خدمات صنعتی کشور با ارتقای کیفیت کالا برای افزایش صادرات است.

علی آبادی تصریح کرد: باید انواع سیاست های را به کار گرفت تا صادرات انجام شود و وقتی انجام شد دیگر جایی برای نگرانی در مورد کیفیت نیست.

وی افزود: من در تخصیص ارز به واردات خودروهایی تاکید داشتم که مشابه نمونه های داخلی هستند تا فضای رقابتی ایجاد شود نه خودروهای لوکس که مشابه داخلی ندارد.

وزیر صمت در تشریح موارد بیست گانه اظهار کرد: مورد دهم ایجاد خوشه های صنعتی از طریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و پیوند دادن آنها به صنایع بزرگ، مورد یازدهم توسعه علوم و فنون زمین با توجه به اقتضائات محیط زیستی با ارتقای فناوری ها، مورد دوازدهم ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و اولویت دادن به تامین مواد مورد نیاز صنایع داخلی است.

وی در این بین تصریح کرد: ما در کشور نفت داریم اما در صنعت نفت جهان سرآمد نیستیم فقط نفت فروشیم.

علی آبادی مورد سیزدهم را جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی و ایجاد واحد های فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی و مورد چهاردهم را تعیین اولویت های مناطق دارای ظرفیت معدنی و ایجاد زمینه های مناسب برای رشد صنایع فلزی در بخش آلیاژها و فلزات گرانبها تشریح کرد.

وی ادامه داد: مورد پانزدهم افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات، تولید و اشتغال نیروی کار ماهر و تحصیل کرده دانشگاهی و مورد شانزدهم افزایش سهم صادرات صنعتی از صادرات کل است.

وزیر صمت در این باره گفت: امروز کشور آماده است که از کشورهایی که از ایرانی ها کالا بخرد خرید کند متاسفانه فکر می کنیم مافیا تنها در فیلم هاست اما به واقع در اموری است که می خواهیم برای کشور انجام دهیم و نمی توانیم.

وزیر صمت ادامه داد: علاوه بر گزاره های یادشده بهبود شرایط نظام تعاملات و دیپلماسی اقتصادی و تجاری از یک جانبه گرایی و برخورداری از نظام مالی موثر و  مشارکت فعال و حضور در ترتیبات تجاری و پیمان های منطقه ای نیز در توسعه تولید و تجارت اهمیت زیادی دارند، درحالی که بسیاری از پیمان های ما در دولت سیزدهم امضا شد ولی همچنان اجرایی نشده است.

وی گفت: در همین راستا حمایت از ساز و کارهای جذب سرمایه گذاری همچون تولید مشترک و دوری جستن از سیاه نمایی در مورد سرمایه گذاری در شرایطی که  دشمن تلاش می کند در این بخش موفق نباشیم حائز اهمیت است.

وزیر صمت در نهایت از تشویق سرمایه گذاری خارجی در صنایع دارای اولویت داخلی و سرمایه گذاری فراسرزمینی برای تامین نیازهای کشور نیز به عنوان بیستمین گزاره موثر در تولید و تجارت کشور اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.