بازدید سایت : ۳۴۶۸۲

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

با انتشار آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آیین نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
تین نیوز
با انتشار آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آیین نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی می تواند با رعایت ضوابطی که در این آیین نامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.

طبق آیین نامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین نامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آیین نامه خودروهای وارداتی است.

آنطور که بررسی ها نشان می دهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سی سی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

به طورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از ۱۵۰۰سی سی ۵۵درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان می دهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی ۱۰هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما درمورد خودروهای هیبریدی باتوجه به تعرفه پایین تر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودروهای بنزینی است و متقاضیان احتمالا می توانند خودروهای ۱۰هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود ۷۰۰میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.

اینفوگرافی شروط واردات خودرو کارکرده

هزینه واردات خودروی دست دوم

علاوه بر مسایل فنی که مردم در واردات خودروهای کارکرده باید مدنظر داشته باشند یک سری قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینه های واردات می شود نیز باید از سوی وارد کننده ها درنظر گرفته شود.

بخش عمده این هزینه ها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق آیین نامه واردات خودرو که احتمالا مشمول خودروهای کارکرده نیز هست ۴درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی وارد کننده ها پرداخت شود.

هزینه ها و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی برای خودروهای زیر ۱۵۰۰سی سی ۵۵درصد، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی سی ۷۵درصد و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی سی ۹۵درصد است.

همچنین هزینه ها و عوارض گمرک خودروهای هیبریدی برای خودروهای معادل ۱۵۰۰سی سی ۵درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی سی ۲۵درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی سی ۲۵درصد است.

براساس آیین نامه خودروهای کار کرده حقوق ورودی خودروهای سواری طبق اصلاحیه تبصره۶ قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو دریافت می شود. طبق این قانون حقوق ورودی خودروهای سواری ۲۵درصد ارزش سیف (CIF) است.

ارزش سیف (CIF) نیز جمع کل کرایه از مبدا تا گمرک، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است. به بیان بهتر سیف شامل هزینه های بیمه، حمل ونقل بار و قیمت خودرو در مبدا است که ۲۵درصد جمع این مبلغ از واردکننده دریافت می شود. به این مبلغ یک نرخ سود بازرگانی نیز اضافه می شود که قرار است این نرخ بعدا اعلام شود.

یکی دیگر از شروط واردات خودرو ارائه یک گواهی اسقاط خودرو است. برای این کار هم باید عوارض و هزینه هایی پرداخت شود. یکی از این هزینه ها، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل ۱۰درصد ارزش گمرکی خودرو و هزینه نقل و انتقال دارایی معادل ۳درصد از ارزش گمرکی است. عوارض شهرداری نیز برای دریافت گواهی اسقاط خودرو بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.