بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

یک چهارم خودروهای صفر کیلومتر نقص فنی داشتند!

وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲

یک چهارم خودروهای صفر کیلومتر نقص فنی داشتند!
تین نیوز

شرکت کارنامه به عنوان یکی از پلتفرم های خرید و فروش خودرو، گزارشی از وضعیت بازار خودرو در سال 1402 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، 25 درصد خودروهای صفر کیلومتر کارشناسی شده توسط پلتفرم فوق دارای نقص فنی بودند!

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، دومین گزارش سال کارنامه با تمرکز بر شاخص های عرضه و قیمت، سلامت خودروهای موجود در بازار و بررسی گزارش عملکرد این شرکت در سال 1402 منتشر شد. «کارنامه خودرو 1402» با داده کاوی ۷.۵ میلیون آگهی در پلتفرم های انتشار آگهی و ۲۲۱ هزار خودرویی که این پلتفرم طی سال گذشته در خرید و فروش آن ها مشارکت داشته، گزارش جالبی از وضعیت بازار خودرو در سال گذشته ارائه می دهد. 

سال گذشته قیمت خودرو تغییرات کمی داشت. شاخص قیمت تنها دو درصد افزایش پیدا کرد، عرضه وضعیت نسبتاً ثابتی داشت و به صورت کلی بازار خودرو راکد بود. براساس گزارش سال کارنامه، نیمی از خودروهای بازار، کاهش قیمت بیش از پنج درصدی را تجربه کردند، ۳۵ درصد خودروها تغییرات تغییر قیمت محدودی داشتند، و تنها ۱۳ درصد خودروها با رشد بیش از پنج درصدی روبه رو شدند.

رکود سنگین بازار خودرو در سال 1401

با بررسی وضعیت عرضه خودرو در سال گذشته به نظر می رسد که عرضه 100 هزار خودروی مونتاژی و داخلی در سامانه یکپارچه هم تغییری در روند عرضه بازار نسبت به سال ۱۴۰۱ ایجاد نکرد و شاخص در پایان سال ۱۴۰۲، به همان سطحی رسید که در ابتدای سال بود.

بازار خودرو

رکود بازار خودرو در سال 1402

اگرچه این نوسان اندک به کام خریداران واقعی بازار بود، اما چندان به مذاق افرادی که به دید سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو کرده بودند خوش نیامد. در ادامه می توانید تغییرات و بازدهی بازار خودرو را در مقایسه با سایر بازارها در سال 1402 مشاهده کنید.

بازار خودرو1

بازدهی بازار خودرو و سایر بازارها در سال 1402

 وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ راکد بود، اما قیمت خودرو به خصوص در نسخه های صفر و وارداتی، کماکان گران توصیف شده است. برای مثال متوسط قیمت معاملاتی خودروهای صفر و کارکرده در اسفند ۱۴۰۲، ۷۰۹ میلیون تومان بود؛ در حالی که خودروهای وارداتی در همان ماه با متوسط قیمت سه میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان معامله شدند و زوتی DL5 به عنوان ارزان ترین خودروی وارداتی، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

قیمت نجومی خودروهای چینی در ایران

نکته عجیب اینکه با وجود مونتاژ خودروهای چینی در ایران، بررسی قیمت خودروهای مونتاژی نشان می دهد که ایرانیان در سال گذشته برای خرید ماشین های چینی، حدود ۴۱ تا ۱۴۱ درصد بیشتر از چینی ها هزینه کردند. نمودار زیر تفاوت قیمت خودروهای پرفروش مونتاژی در ایران و چین را نشان می دهد.

بازار خودرو2

قیمت خودروهای مونتاژی در ایران و چین

بر اساس آمار فوق مشاهده می شود که اغلب خودروهای چینی در بازار ایران با حدود دو برابر قیمت اصلی به فروش می رسند که می تواند به دلیل عرضه قطره چکانی و کمبود این خودروها در بازار باشد.

سهم 74 درصدی ایران خودرو و سایپا در بازار

کارنامه در بخشی از گزارش خود، به سهم عرضه برندهای مختلف خودرو و سهم ریالی آن ها در بازار اشاره کرده است. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید سال گذشته، ۷۴ درصد خودروهای عرضه شده در بازار به محصولات ایران خودرو، سایپا تعلق داشته و برندهای چینی و خارجی، گرچه تنوع بالایی دارند، اما با تعداد بسیار محدود در بازار عرضه شدند. این درحالی ست که سهم ریالی محصولات سایپا و ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، معادل ۴۰ درصد برآورد شده است.

بازار خودرو3

سهم شرکت های خودروسازی در ایران به تفکیک شرکت

محصولات پژو در ایران تحت برند ایران خودرو عرضه می شوند و بنابراین شرکت ایران خودرو با داشتن 40 درصد سهم از تعداد معاملات کل بازار، توانسته بیشترین سهم تعدادی و ریالی را نصیب خود کند.

وضعیت نامطلوب خودروهای صفر کیلومتر تولیدی!

با توجه به آمار پلتفرم کارنامه، ۲۵ درصد خودروهای صفر کیلومتری که توسط کارنامه در سال ۱۴۰۲ کارشناسی شدند، نقص فنی یا بدنه داشتند. بنابراین از یک چهارم خودروهای صفرکیلومتری که ایراد فنی دارند، ۲۱ درصد این خودروها داخلی و ۳۰ درصد آن ها چینی گزارش شده است.

بازار خودرو4

نقص فنی خودروهای صفر کیلومتر داخلی و مونتاژی

با توجه به اینکه «کارکرد زیر 2000 کیلومتر» مبنای بررسی کارنامه بوده، این پلتفرم پیش بینی می کند که برخی از خودروهای وارداتی با کارکرد فوق به دلیل آفتاب سوختگی یا استفاده بسیار اندک در طول چندین سال دچار چنین مشکلاتی شدند، اما با توجه به جامعه آماری بسیار پایین این خودروها نسبت به خودروهای داخلی و مونتاژی، در این گزارش اشاره ای به موضوع فوق نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.