بازدید سایت : ۱۴۵۴۴۹

خودروی خارجی که در تهران ارزان تر از دبی است!/ بازار خودرو ایران بازار امارات را پشت سر می گذارد؟

اما اخیراً خودرویی در بازار ایران خرید و فروش می شود که قیمت آن پایین تر از بازار امارات است!

خودروی خارجی که در تهران ارزان تر از دبی است!/ بازار خودرو ایران بازار امارات را پشت سر می گذارد؟
تین نیوز |

بازار خودرو ایران در مقایسه با بازار کشورهای همسایه، شرایط چندان مساعدی ندارد و اکثر محصولات با چند برابر قیمت کشورهای عربی در ایران به فروش می رسند. اما اخیراً خودرویی در بازار ایران خرید و فروش می شود که قیمت آن پایین تر از بازار امارات است!

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، کشور امارات و اغلب کشورهای همسایه با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ندارند، مجبور به واردات خودروهای روز جهانی با کمترین تعرفه ها هستند. اما این موضوع در ایران به بهانه حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رخ نمی دهد.

دولت های ایران از چند دهه گذشته تاکنون تعرفه های واردات خودرو را بالا وضع می کنند و همین موضوع باعث اختلاف عجیب قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به بازار کشورهای همسایه می شود. در سال های اخیر هم دولت با ممنوعیت کامل واردات خودروهای سواری باعث شد تا علاوه بر کمبود این خودروها در بازار، اختلاف قیمت با کشورهای همسایه به چند برابر برسد.

اما با این وجود، خودرویی در بازار ایران به فروش می رسد که قیمت آن کمتر از بازار امارات است. هونگچی EQM5 هنگام نگارش این گزارش در بازار ایران با قیمت دو میلیارد و 140 میلیون تومان به فروش می رسد، این در حالی است که مدل 2022 هونگچی برقی در بازار امارات با 155 هزار درهم، معادل دو میلیارد و 525 میلیون تومان معامله می شود.

دلیل اختلاف قیمت 400 میلیون تومانی بازار خودرو ایران و امارات چیست؟

با توجه به اینکه تقریباً تمام خودروهای وارداتی در بازار ایران با قیمت چند برابری نسبت به بازار امارات به فروش می رسند، پیدا کردن خودرویی که در ایران به میزان 385 میلیون تومان ارزان تر از امارات به فروش برسد، کمی عجیب به نظر می رسد.

هونگچی یکی از خودروسازان رده بالای چینی به شمار می رود که محصولات آن در دسته لوکس طبقه بندی می شود، اما هونگچی EQM5، مدل تمام برقی این شرکت محسوب می شود. بنابراین احتمالاً شرایط خودروهای تمام برقی وارداتی در بازار ایران، متفاوت تر از خودروهای بنزینی است.

بر اساس تعرفه های سال جاری، تعرفه واردات خودروهای سواری تمام برقی معادل چهار درصد و سود بازرگانی آن ها برای خودروهای بین 20 هزار الی 30 هزار یورو و بالاتر از 30 هزار یورو به ترتیب 11 درصد و 26 درصد تعیین شده است.

این در حالی است که سال گذشته تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ایران نسبت به حجم موتور بین 20 درصد الی 175 درصد تعیین شد. از سوی دیگر با وجود اینکه سود بازرگانی خودرو نیز سال گذشته کاهش یافت، اما برای یک خودروی وارداتی با حجم موتور 1.5 لیتر، سود بازرگانی معادل 51 درصد تعیین شده است. بنابراین تعرفه واردات و سود بازرگانی خودروهای بنزینی با حجم 1.5 لیتر که بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده اند، روی هم رفته بیش از 146 درصد خواهد بود.

بی اعتمادی مردم نسبت به خودروهای برقی

موضوع دیگری که در بحث قیمت پایین خودروهای برقی در بازار ایران باید به آن اشاره کرد، این است که مردم اعتمادی به این نوع خودروها ندارند. به عبارتی، اغلب خودروهای برقی که توسط خودروسازان و واردکنندگان داخلی در بازار عرضه می شوند، بدون مشتری ماندند و مردم رغبت زیادی به خرید آنها نشان نمی دهند.

شاید بتوان دلیل این بی اعتمادی را در درجه اول به نبود زیرساخت مناسب این خودروها و در درجه دوم به کمبود برق ربط داد. بر اساس آخرین گزارش ها، تعداد ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی در سراسر کشور به 37 عدد می رسد که از این تعداد هم تنها 23 ایستگاه فعال در سطح کشور وجود دارد.

این در حالی است که دی ماه 1402، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، اعلام کرده بود: چهار هزار و ۳۰۵ جایگاه عرضه سوخت فعال در کشور وجود دارند که در حال خدمت رسانی هستند.

از سوی دیگر، علاوه بر کمبود جایگاه های شارژ سریع، طی سال های اخیر در سراسر کشور مشکل کمبود برق نیز وجود دارد. بنابراین تحت این شرایط، دولت چگونه می خواهد با کاهش تعرفه ها، مردم را به خرید خودروی الکتریکی ترغیب کند؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.