اگر خودروهای داخلی فرغون هستند چرا مردم برای خرید آن صف می بندند؟/ بازار را آزاد کنید، نهایتاً در زندان می خوابیم!
عرضه خودرو در بورس بهتر از قیمت گذاری دستوری است.
عرضه محصولات خودروسازان طی چند دهه اخیر پیچیدگی های مختص خود را داشته است. از ارائه حواله به مشتریان تا انجام قرعه کشی و راه اندازی سامانه یکپارچه. حدود دو سال پیش نیز برای زمانی محدود برخی محصولات در بورس کالا عرضه شد که به دلایلی توفیق چندانی نداشت. حال بار دیگر بحث عرضه خودرو در بورس مطرح شده است. اما آیا مردم از خرید خودرو از بورس استقبال می کنند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، پس از وقفه بیش از 1.5 ساله بار دیگر گمانه زنی ها در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده که این گمانه ها با استقبال رئیس سازمان بورس جان گرفته و با مخالفت شورای رقابت شرایطی پیچیده برای خودروسازان به وجود آورده است.
تجربه عرضه خودرو در بورس که پیش از این اتفاق افتاد نشان می دهد که دولت این موضوع را هم به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد و با شیوه های نادرست عرضه توانست بورس را هم که نماد شفافیت است به محلی برای دلال پروری تبدیل کند.
چراکه با وجود نرخ آزاد بازار و البته محدودیت عرضه کارخانه ها باز هم برخی افراد با ورود به بورس سود نجومی یک شبه خود را تضمین کنند. حال بدون تغییر این شرایط باز هم رئیس سازمان بورس نسبت به تکرار این تجربه استقبال نشان داده است.
عرضه در بورس بهتر از قیمت گذاری دستوری
ابراهیم احمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان، درباره عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس به تجارت نیوز گفت: باید توجه داشت که مواد اولیه خودروسازان و قطعه سازان از بورس تامین می شود. امروزه بورس مبنای فروش و قیمت گذاری فولاد، آلومینیوم، مس و پلی آمید شده که تمام این ها توسط شرکت های خودروسازی خریداری می شود. وقتی خودروساز برای تهیه مواد اولیه به بورس مراجعه می کند، عرضه محصولاتش هم به جای قیمت گذاری دستوری، باید در بورس صورت بگیرد.
خودروسازی داخلی رو به نابودی است
احمدی در رابطه با شرایط کنونی بازار خودرو توضیح داد: در این مدت ده ها مدل خودرو خارجی وارد کشور شده اند و دیگر نباید بازار را انحصاری دانست. در شرابطی که روزگار خودروسازان داخلی روز به روز سخت تر می شود، امتیاز صنعت خودرو در اختیار واردکنندگان و مونتاژکاران قرار گرفته است.
او ادامه داد: در شرایطی که خودروسازان توان پرداخت مطالبات قطعه سازان، کارگران و ... را ندارند، وزیر اقتصاد با شادی مضاعف از تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو به عنوان یک دستاورد مهم یاد می کند. باید به آقای همتی یادآور شد که صنعت خودروسازی داخلی که حاصل 70 سال زحمت صنعت گران ایرانی است رو به نابودی قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر در کنار خودروسازان، گروهی خودروباز هستند که به بازار ایران خودرو عرضه می کنند. ده ها خودروباز ازجمله مونتاژکاران چینی را می توان نام برد که فقط سال گذشته حد.ود 500 هزار خودرو به بازار عرضه کردند و هر یک از شرکت ها بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سود بردند. در حالی که دو خودروساز داخلی که ملزم به پرداخت حقوق 700 هزار کارگر هستند با سالانه 50 هزار میلیارد تومان زیان مواجه هستند و از نیش زخم زبان ها و ناسزاها در امان نمی مانند.
بازار را آزاد کنید، نهایتاً در زندان می خوابیم!
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان در واکنش به اینکه خودروسازان داخلی هم بدون ایراد نیستند و انتقادات زیادی به عملکرد و محصولات آن ها وارد است، تشریح کرد: بله، می گویند خودروسازان فرغون می سازند؛ اما اگر فرغون می سازیم چرا جلوی ساخت آن را نمی گیرند؟ پیشنهاد من این است که تعطیلش کنند و به مردم بگویند نخرند. اگر ما بدیم، چرا برای خرید محصولاتمان صف می بندند؟ چرا وقتی شرایط فروش اعلام می شود سه میلیون نفر صف تشکل می دهند؟
وی به دولت پیشنهاد داد: بازار را آزاد بگذارید تا مردم برای طرح های فروش خودروسازان صف نبندند. وقتی خریدی انجام نشود، احتمالاً ما ورشکست می شویم و در نهایت در زندان می خوابیم یا از کشور خارج می شویم. ولی با این راهی که دولت در پیش گرفته، از صبح تا شب در شرکت های خودروسازی مراسم عزا برقرار است.
او خاطرنشان کرد: تمام دولت های جهان از صنعت خودروسازی خود حمایت می کنند. هفته گذشته بازار اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را چهار برابر کرد. آن ها این گونه از خودروسازهای خود حمایت می کنند. اما در شرایط کنونی ایران، بسیاری از مهندسان صنعت خودروسازی یا مهاجرت کرده اند یا در اندیشه آن هستند.
عرضه و تقاضا باید مبنای قیمت گذاری باشد
احمدی در پایان بار دیگر با یادآوری عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: مبنای تامین مواد اولیه خودروسازی بر اساس بورس است. اگر تولید بر این اساس صورت می گیرد، باید خودرو هم در بورس فروش رود. یک بام و چند هوا نمی شود. باید تعرفه خودرو صفر شده، قیمت خودرو آزاد شود و یکسان سازی نرخ ارز صورت بگیرد. باید اجازه داد که عرضه و تقاضا تعیین کننده باشند. خودروساز اگر توان مقابله داشته باشد می ماند و اگر نداشته باشد درنهایت کنار می رود و نابود می شود.
با سلام به این آقای احمدی باید گفت که گوش مردم از این حرفها پر شده . از اشک تمساح ریختن خودروسازها خسته ایم . میلیاردها دلار کمک این صنعت دزد شده بقول این آقا بعد 70 سال هنوز نتونسته یه موتور تولید کنن . شما که اینو میفرمایید خوب اگه خودرو ساز داره ضرر میکنه پول قطعه ساز ندارن پول کارگر و ندارن چرا درشو تخته نمیکنن . خون ملت و تو شیشه کردن چقدر مردم تو این ماشینای بی کیفیت جون دادن چه خونواده هایی که از هم پاشید . چقدر مردم پارس ثبت نام کردن و بزور سورن دادن چقدر دم در نمایندگیهاشون کتک خوردن . کجا صنعت خودرو از انحصار در اومده ؟ کی منه مصرف کننده میتونم برم دم در نمایندگی همون موقع تونستم اون ماشینی که دلم خواست و بخرم . چند هزار بار از ملت بابت ماشینی که نه قیمتش معلوم بوده نه زمان تحویلش نه نوع ماشینش . چقدر ظلم به مردم شده از طرف همین شرکتها که این آقا وکیل مدافع شونه چقدر کلاه سر ملت بدبخت گزاشتن که ما تحریم هستیم و به بهانه تحریم ظلم کردن به ملت کی تموم میشه این کابوس تا کی مثل خون آشام خون مردم و میخورن. تا کی باید پول بنز بدیم و فرقون سوار بشیم . بله سف میکشن کی با ایجاد باند و دلال بازی مردم و مجبور به سوار شدن این فرقونها کرده ؟ دست این آقایون واسه مردم رو شده . آره سف میکشن چون مجبورن چون راهی ندارن چون صنعت خودرو در انحصار این زالو هاست . واسه منه ایرانی ماشین درجه سه چینی آرزو شده بعد با وقاهت این آقا میگه که خودرو انحصار نیست . بسه آقا بسه فقط در یه صورت مشکلات و بهونه های این شرکتها تموم میشه اونم اینه که درشون و گل بگیرن اگر نه تا دنیا دنیاست اینا بهونه برای خرابکاریهاشون دارن و هیچ وقت بهونه هاشون تموم نمیشه . یه بار پشت بکار شدن کارگراشون یه بار تحریم یه بار کمبود بودجه یه بار نبود قطعه یه بار ارزون بودن لگناشون یه بار اووووووو آقا تموم کن آقای احمدی لطفا دیگه به شعور ملت توهین نکن