دپوی ۱۵ درصدی خودرو
مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که بخشی از تولیدات این شرکت ها به بازار عرضه نشده است، به طوری که ۱۵ درصد از تولیدات دی ماه خودروسازان به فروش نرسیده است.
مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که بخشی از تولیدات این شرکت ها به بازار عرضه نشده است، به طوری که ۱۵ درصد از تولیدات دی ماه خودروسازان به فروش نرسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آمار و اطلاعاتی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به سازمان بورس ارائه داده اند این سه خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا انتهای دی ماه، حدود ۷۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده اند اما تنها ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه آن را فروخته است. بنابراین ۳۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودروی سواری تولیدی در سال جاری به فروش نرفته است. بر این اساس نسبت فروش به تولید خودروسازان در ۱۰ ماه گذشته ۹۵.۷ درصد بوده است.
اما بخش قابل توجهی از این خودروهای دپوشده مربوط به دی ماه است به طوری که از ۳۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودروی سواری دپو شده ۱۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه در دی ماه راهی انبار خودروسازان شده اند که سهم ۳۹.۵ درصدی از کل خودروهای دپو شده در ۱۰ ماه امسال دارد.
در اولین ماه از زمستان، ۸۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی سواری توسط شرکت های نیمه دولتی تولید شده است که تنها ۷۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه از آن را فروخته اند بنابراین ۱۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه خودروی سواری در دی ماه دپو شده تا نسبت فروش به تولید خودروسازان در این ماه ۸۵ درصد باشد.
احتمالا اوج گیری روند دپوی خودرو در دی ماه به علت عدم تامین قطعه است. بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه به نوعی بحرانی شده است. به طوری که آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان خودروی کشور اعلام کرد: ایران خودرو و سایپا، در مجموع ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک ها و سایر طلبکاران دارند که ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن کل مطالبات زنجیره تامین است و ۴۵ هزار میلیارد تومان آن مطالبات تعیین تکلیف نشده معوق زنجیره تامین است. بدهی ۱۱۰ همتی خودروسازان به زنجیره تامین می تواند تامین قطعه را برای آنها مشکل کند.
بنابراین می توان گفت که احتمالا بیشتر خودروهای دپوشده، محصولات ناقص هستند. ایران خودرو در گزارش خود به سازمان بورس، آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجاری نشده تعریف کرده که در آن آمار خودروهای ناقص را ارائه داده است. بر این اساس این شرکت از ابتدای سال جاری تا انتهای دی ماه، ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که پنج هزار و ۱۶۸ دستگاه آن تنها مربوط به دی ماه است.
این محصولات را در آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو لحاظ نکرده ایم. اما سایپا و پارس خودرو آماری از محصولات ناقص خود ارائه نداده اند. وقتی نسبت فروش به تولید خودروسازان را مقایسه می کنیم، شاهد هستیم که آمار فروش به تولید ایران خودرو ۹۲ درصد است اما این رقم برای سایپا به ۷۲.۶ درصد و برای پارس خودرو به ۸۰ درصد می رسد. بنابراین می توان این فرضیه را مطرح کرد که این دو شرکت خودروهای ناقص را در آمار تولید خود لحاظ کرده اند و در نتیجه نسبت فروش به تولید آنها به شدت افت کرده است.
افزایش خودروهای ناقص در انبار خودروسازان می تواند به افزایش هزینه های انبارداری، کاهش بهره وری و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات منجر شود. همچنین تداوم این روند می تواند به کاهش ظرفیت تولید قطعه سازان نیز بینجامد.