افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت لوازم یدکی و لاستیک
افزایش دوباره قیمت حمل و نقل در بهمن ماه امسال به دلیل افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت قطعات و لوازم یدکی و لاستیک بود که در مجموع افزایش ۵۵ درصدی قیمت حمل و نقل را در سال جاری رقم زد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش دوباره قیمت حمل و نقل در بهمن ماه امسال به دلیل افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت قطعات و لوازم یدکی و لاستیک بود که در مجموع افزایش ۵۵ درصدی قیمت حمل و نقل را در سال جاری رقم زد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه چه الزامی برای افزایش دوباره قیمت ها وجود داشت و آیا نرخ های جدید به رضایت فعالان صنعت حمل و نقل انجامیده است، تاکید کرد: درخواست ما افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه حمل بود زیرا قیمت قطعات و لوازم یدکی و لاستیک در بهمن ماه نسبت به خرداد ماه ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود و این افزایش ۱۵۰ درصدی برآمده از جهش نرخ ارز بود.
رستمی افزود: توجه داشته باشید قیمت یک دستگاه ولوو اف اچ صفر اروپایی در اردیبهشت امسال ۷ میلیارد تومان بود اما این رقم در دی ماه به ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید و یا یک دستگاه کشنده دیمای چینی صفر در اردیبهشت ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما در دی ماه ارزش آن به ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد؛ به همین ترتیب قیمت دستگاه هایی که از یک تا ۱۰ سال عمر دارند نیز در ناوگان افزایش پیدا کرده است.
او ادامه داد: مواردی از قبیل بیمه بدنه، بیمه ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد و بیمه راننده و کمک راننده در دی ماه نسبت به اردیبهشت تغییر نداشت اما هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان نیز در این مدت تغییر چشمگیری پیدا کرد، فقط در یک مورد قیمت دیسک ترمز از ۴ میلیون تومان در خرداد به ۵ میلیون تومان در دی ماه افزایش یافت و افزایش قیمت در دیگر لوازم یدکی که انواع آنها به حدود ۶۰ نوع می رسد، نیز به همین میزان مشهود است، در این شرایط اگر افزایش قیمت حمل اتفاق نمی افتاد، حمل جاده ای دیگر توجیه اقتصادی نداشت.