بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
بیزینس مانیتور گزارش داد

چشم‌انداز صنعت خودرو ایران در سایه مذاکرات هسته‌ای

براساس آمارهای سازمان بین‌المللی تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در سال 2014 با 46/ 7 درصد رشد نسبت به سال گذشته به یک میلیون و 90 هزار و 846 دستگاه رسید.

چشم‌انداز صنعت خودرو ایران در سایه مذاکرات هسته‌ای

بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت خودرو ایران به تولید خودروهای برقی در ایران اشاره کرد و نوشت: به نظر می‌رسد در آینده خودروهای برقی می‌توانند نقش رو به افزایشی را در بخش خودرو ایران ایفا کنند. بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت خودرو ایران نوشت: براساس آمارهای سازمان بین‌المللی تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در سال 2014 با 46/ 7 درصد رشد نسبت به سال گذشته به یک میلیون و 90 هزار و 846 دستگاه رسید.

با توجه به این عملکرد قابل توجه، بیزینس مانیتور معتقد است که ممکن است پیش بینی اش مبنی بر تولید یک میلیون و 78 هزار و 492 دستگاه خودرو در سال شمسی 1393 (مارس 2014 تا مارس 2015) در معرض ریسک افزایشی قرار داشته باشد. ایران 925 هزار و 975 دستگاه خودرو سواری و 154 هزار و 871 خودرو تجاری تولید کرده است. این آمار ایران را در رده هجدهمین تولید‌کننده بزرگ خودرو جهان قرار می‌دهد.

در حال حاضر، صنعت خودرو ایران همچنان تحت تاثیر پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای قرار دارد. دو طرف تا 30 ژوئن فرصت دارند به یک توافق نهایی دست یابند. در این مدت، ایران همچنان ماهانه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد، هرچند تحریم‌های اصلی علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران هنوز پابرجا است.

این گزارش در ادامه نوشت: روشن است که همچنان تقاضای بالایی برای خودروهای جدید از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی وجود دارد.

در نتیجه، پتانسیل بهبود روابط خارجی بین ایران و غرب در طی کوتاه مدت تا میان مدت منافع قابل توجهی برای خودروسازان ایجاد کرده است که البته در این میان شرکت‌های رنو و پژوی فرانسه بزرگ‌ترین برندگان این ماجرا هستند. به نظر می‌رسد که پژو به‌دنبال توافقی با ایران خودرو خواهد بود، در حالی که رنو در حال حاضر در حال مذاکره با سایپا درخصوص خرید بخشی از سهام شرکت پارس خودرو است.

خودروسازان ایرانی نیز به‌دنبال توسعه فعالیت‌های خود در منطقه خاورمیانه هستند. در این زمینه، در ژانویه 2015، تایمز عمان گزارش داد که شرکت ایران خودرو در حال بررسی بازار عمان برای صادرات و صادرات مجدد خودروهای تولیدی خود است. در عین حال، محمد حضرتی، مدیر صادرات ایران خودرو دیزل گفت، با توجه به نزدیکی مسافت بین دو کشور، صادرات خودرو از ایران برای عمان از نظر اقتصادی به صرفه است. و ی افزود: ایران خودرو دیزل ممکن است علاقه‌مند به ایجاد یک مرکز مونتاژ خودروهای تجاری در عمان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک باشد. عراق کشور دیگری است که خودروسازان ایرانی به‌دنبال افزایش تولید در آن هستند. براساس گزارشی که ایران دیلی در اکتبر 2014 منتشر ساخت، ایران خودرو اکنون روزانه حدود50 خودرو در عراق تولید می‌کند و این شرکت قصد دارد این رقم را به دلیل افزایش تقاضا به100 دستگاه ارتقا دهد.

ایران در کنار افزایش صادرات، شاهد افزایش واردات خودرو در سال گذشته شمسی نیز بوده است. ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران در فوریه 2015 گفت، واردات خودرو به کشور از اواسط ماه مارس 2014 تاکنون افزایش داشته است. مانع اصلی واردات خودرو خارجی به ایران تعرفه وارداتی 100 درصدی است که به همه خودروها اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد که در آینده خودروهای برقی می‌توانند نقش رو به افزایشی در بخش خودرو ایران ایفا کنند. شرکت دیار خودرو در ژانویه 2015 از اولین خودرو برقی تولید داخل با نام سابرینا رونمایی کرد. به گفته محمد تقی خانلو، مدیرعامل دیار خودرو، دولت ایران در حال مذاکره برای انعقاد قراردادی به‌منظور استفاده از سابرینا در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.