بازدید سایت : ۸۰۸۰۸

پرش بزرگ بعدی در فناوری خودرویی

پرش بزرگ بعدی در فناوری خودرویی
|
تین‌نیوز | کشور ما جلودار پرش بزرگ بعدی در فناوری خودرويی است، پرشی که انقلابی در نحوه جابجايی ما از يک مکان به مکان ديگر ايجاد خواهد کرد و اينکه چطور خودمان و کودکانمان را از خطرهای مرگبار نجات دهيم. در واقع خودروهايی که به يکديگر مرتبط می‌شوند، قادر خواهند بود تا به رانندگان کمک کنند که از هر خطريی از ضربه به سپر ماشين گرفته تا تصادفات مرگبار جلوگيری شود. اين فصل بزرگ بعدی، تنها تحول عظيم از زمان ظهور خط توليد را نشان می‌دهد.

خودروها امروز شگفتی‌های مهندسی هستند. اما قابليت‌هايشان به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌­‌گيرد. اين نحوه استفاده مانند بکارگيری يک گوشی هوشمند در حالت تنظيم برای کار در داخل هواپيما (airplane mode) می‌باشد. آنها دستگاه‌های فوق العاده‌ای هستند اما فقط از بخشی از توان بالقوه‌شان استفاده‌ می‌شود.
چگونه می‌توان امروز از توان بالقوه‌ی خودروها در جاده­‌ها استفاده نمود؟

خودروها را به يکديگر متصل کنيد، نه تنها برای داشتن سرگرمی‌های اطلاعاتی در خودرو، بلکه برای داشتن ايمنی. دولت و صنعت با يکديگر کار می‌کنند تا اطمينان حاصل کنند که همه خودروهای جديدی که برای بازار آمريکا ساخته می‌شوند، به فناوری راديويی (موسوم به ارتباطات برد کوتاه اختصاصی يا DSRC) برای کمک به ايجاد ايمنی در رانندگی مجهز باشند. ما در شرکت سيسکو، از سه دهه تجربه پيرامون اتصال داده‌­ها به شبکه­‌ها برخوردار هستيم. حال قدم بعدی با ظهور اينترنت اشياء، مرتبط کردن خودروها با يکديگر و نيز خودروها با زير ساخت‌های کنار جاده‌ای است.

با اين کار، خودروهايمان را از حالت «تنظيم برای داخل هواپيما» خارج کرده و دريچه­‌ای به سوی جريان ثابتی از ارتباطات ميی‌گشائيم که نه تنها جان انسانها را نجات داده و صدمات را کاهش می‌دهد، بلکه مزايای کاهش هزينه‌­ها، کاسته شدن از ازدحامات ترافيکی و حذف بخش عظيمی از آلودگی هوا را به دنبال دارد.
با اين کار، ما در يک فضاي جديد ايمنی حمل­‌ونقل، نوآوری، کاربردها و مدل‌های تجاری جديد را به عنوان بخشی از اينترنت اشياء هدايت خواهيم کرد.

دامنه اين تحول عظيم است. خودروهای سواری و در نهايت کاميون‌ها و همه خودروها با يکديگر و با شبکه‌ ارتباطات کنار‌ جاده‌ای از طريق امواج راديويی و يک شبکه ارتباطات پيچيده مرتبط خواهند شد. اين شبکه به قابليت تبادل اطلاعات، فناوری مبتنی بر استاندارد و همچنين يک معماری آزمون شده برای تأمين يک راهکار با امنيت بالا، قابل استفاده برای خودروهای در حال حرکت و با قابليت دسترسی بالا نيازمند است.

شرکت سيسکو و ديگر شرکت‌های مشابه آن، لايه شبکه IP امن و پيشرفته را در بالای لايه فيزيکی شبکه که امروزه شامل خودروها و جاده‌ها هستند در نظر خواهند گرفت. ما در شرکت سيسکو از ترکيب DSRC و فناوري‌های سيمی استفاده خواهيم کرد. حمل‌و‌نقل زمينی، سامانه‌­ای مرتبط خواهد شد که داده‌های جديدی توليد می‌کند.
کاری که داده‌ها می‌توانند انجام دهند شما را شگفت‌زده خواهد کرد. از همه مهمتر اينکه داده‌ها تاثيری چشم‌گير بر ايمنی خواهند داشت. خودروها در زمانی که احتمال تصادف وجود دارد قادر هستند تا به رانندگان هشدار دهند، سريعا ترمز کنند يا حتی عکس­‌العمل مناسب برای فرار از شرايط مخاطره‌­آميز نشان دهند. اين فناوری جان انسان‌های بی‌شماری را نجات خواهد داد و تريليون‌ها دلار در هزينه­‌های صدمه به اموال و از دست رفتن بهره‌­وری عمومی صرفه‌­جويی خواهد کرد.

اين موضوع نيز اهميت دارد که با فرستادن داده‌های لازم به اولين امدادگران در زمان وقوع تصادفات، می‌توانيم پليس،آتش‌نشانی و اورژانس پزشکی را بدون تاخير به سمت محل­‌های حوادث هدايت کنيم. ما می‌توانيم جريان ترافيکی را از طريق کنترل بلادرنگ چراغ‌های واقع در تقاطع­‌ها يا چراغ­‌های کنترل جريان ورودی به بزرگراه­‌ها بهبود بخشيم. شهروندان آمريکايی دارای سفرهای مداوم در معابر شهری هستند به طور متوسط 5 روز در سال را در ترافيک می­‌گذرانند. اين جريمه تراکم ترافيکی است که برای هر خانوار آمريکايی‌ها در سال بالغ بر 1400 دلار هزينه در بر دارد، رقمی که انتظار تا سال 2030 به 3000 دلار افزايش يابد.

ما توانايی خود را برای مديريت نگهداری جاده­‌ها و سرمايه‌گذاری زيرساخت­‌ها با جمع‌آوری و تحليل داده‌های بيشتر در خصوص استفاده از مسيرهای جاده­‌ای بهبود خواهيم بخشيد اما اکثر اين مزايا امروزه در دسترس نيستند يا در سطح پائينی وجود دارند، زيرا اکثر خودروها هنوز به فناوری DSRC مجهز نشده‌اند.

در حال حاضر، بخش‌ خصوصی آماده استقرار DSRC شده است. نه فقط در بخش توليد تجهيزات راديويی درون خودروها، بلکه برای استقرار شبکه‌ی متناظر IP که جاده­‌های ما را به روش‌هايی که قبلا ممکن نبوده است به هم مرتبط خواهد کرد. به محض آنکه ارتباطات V2V به طور گسترده بر روی خودروهای سواری و کاميون­‌های سبک به عنوان يک معيار ايمنی استقرار يابد، بخش خصوصی و شرکای بخش عمومی ما، به سرعت در جهت ارائه مجموعه کاملی از مزايای DSRC برای مصرف‌کنندگان آمريکايی اقدام خواهند کرد.

توان بالقوه اين فناوری زياد دور از ذهن نيست و هم­‌اينک در دستان ما قرار دارد. کشورهای ديگر مانند استراليا، هلند و کانادا، در حال تطبيق سامانه‌­های حمل­‌ونقل هوشمند خود با DSRC هستند. اکنون زماني است که آمريکا بايد جلودار باشد و عقب نشيند.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.