◄ زمان مورد نیاز برای تغییر سیستم ساخت موتور سیکلت های کاربراتوری به انژکتوری
تین نیوز | رئیس انجمن موتور سیکلت ایران در خصوص توقف تولید موتور سیکلت های کابراتوری از مهرماه سال 95 در کشور، گفت: با گذشت کمتر از چند روز از اجرای برجام در کشور، اظهار نظر در این گونه موارد قطعا کارشناسی نیست و مانند طرح موتور سیکلت های برقی به شکست می انجامد.
ابوالفضل حجازی در گفتگو با تین نیوز، با تاکید بر لزوم پرداختن به کار کارشناسی پیش از هر اقدامی در صنعت کشور، افزود: به طور قطع تغییر سیستم ساخت کاربراتوری به انژکتوری در مدت کمتر از 7 ماه ممکن نیست و اصرار برآن به ناوبودی کامل این صنعت در ایران منتهی می شود.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت موتور سیکلت انژکتوری تنها در اختیار چند کشور اروپایی است، تصریح کرد: تحریم های چندین ساله اعمال شده بر صنعت ایران، مانع از برقراری ارتباط با این گونه کشورها شده و در این بازه زمانی چند ساله دو کشور چین و هند تنها همراهی کنندگان موتور سیکلت کشور بودند که متاسفانه این فنآوری را در اختیار ندارند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، ابراز داشت: تغییر خط تولید نزد تولید کنندگان مشکل نیست اما، آنچه صنعت تولید موتور سیکلت در کشور را آزار می دهد. مساله عدم دسترسی به تکنولوژی ساخت موتور سیکلت با موتور انژکتوری است که با توجه به مدت کوتاهی از اجرای برجام، دستیابی به آن در کمتر از 3 سال آینده ممکن نیست.
حجازی افزود: قطعا پیش از اعلام نظر از سوی مراجع مختلف، تولید کنندگان داخلی نسبت به ساخت موتور سیکلت انژکتوری، تدابیر ویژه ای را در دستور کار خود قرار دادند ولی موانع موجود به حدی است که تنها با اراده کردن از میان برداشته نمی شود.
پسابرجام و تغییر سیستم ساخت موتورسیکلت
وی سیستم موجود تولید موتور سیکلت را فاقد قابلیت نصب موتور های انژکتوری عنوان کرد و افزود: شرایط اجرای برجام تنها چند روزی است که در کشور مهیا شده و تا از سرگیری روابط تجاری راه زیادی در پیش است. لذا توقع تغییر سیستم ساخت از تمامی بخش ها و به خصوص موتور سیکلت چندان دارای توجیه منطقی و اقتصادی نیست.
رئیس انجمن موتور سیکلت ایران با یادآوری اجرای طرح موتور سیکلت های برقی بدون لحاظ کردن نظر متولیان موتور سیکلت در کشور، خاطر نشان کرد: توقف ساخت موتور سیکلت های کاربراتوری در ایران، مانند طرح موتور سیکلت های برقی ناگزیر از شکست است.
حجازی تاکید کرد: با ادامه روند موجود در صنعت موتور سیکلت سازی کشور، به طور قطع تغییر سیستم ساخت موتور سیکلت از کاربراتوری به انژکتوری ممکن نخواهد شد.
سخنان حجازی در حالی مطرح شد که چندی پیش معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که ساخت موتور سیکلت های کاربراتوری در ایران از مهرماه سال 95 متوقف خواهد شد.
سعید متصدی گفته بود، این موتورسیکلت ها راندمان انرژی نامناسبی دارند و فناوری شان متعلق به 50 سال پیش است و تولیدشان در کشور به هیچ وجه برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست. جایگزینی سیستم های برقی هیبریدی از جمله اهداف ما برای تولید موتورسیکلت و خودرو به ویژه در شهرهای بزرگ و هسته مرکزی این شهرهاست.