عمدهترین دلایل نارضایتی از خودروها / بنزین یورو ۴ تاثیری در آلودگی هوا ندارد / رد لابی برای نمرهدهی کیفی خودروها
تین نیوز | مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت با بیان اینکه سوخت، تنها 10 تا 15 درصد در آلودگی هوا مؤثر است، بحثهای مطرح شده مبنی بر وجود برخی مراودات بین سازمان بازرسی کیفیت و خودروسازان در زمینه تعیین نمره کیفی خودروها را رد کرد.
غلامرضا نبی بیدهندی صبح امروز در نشستی خبری در مورد میزان آلایندگی سوخت یورو 2 و یورو 4 اظهار داشت: سوخت، عامل اصلی آلایندگی و به عنوان آلاینده اصلی هوا محسوب نمیشود و بنزین یورو 2 یا یورو 4 با توجه به استاندارد خودروهای موجود در کشور، بر آنها تأثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی نیز در کمتر از 6 ماه در رده خودروهای آلاینده قرار میگیرند، گفت: سوخت به اندازه 10 تا 15 درصد در آلودگی هوا مؤثر است و بقیه موارد به گازهای گلخانهای که خودروها تولید میکنند، مربوط میشوند.
بیدهندی تأکید کرد: با تغییر بنزین از استاندارد یورو 2 به یورو 4، آلودگی هوا کاهش نمییابد بلکه وقتی خودرو از حالت استاندارد خود خارج شده باشد، حتی اگر سوخت هواپیما نیز به آن تزریق شود، باز هم میزان آلایندگی آن تغییری نخواهد کرد.
مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر وجود برخی مراودات در شرکتهای خودروساز و سازمان بازرسی کیفیت بر سر ارزیابی کیفی خودروها نیز به خبرنگار فارس، گفت: رسالت اصلی ما افزایش ضریب سلامت انسان و رعایت استانداردها است و ما تعاملی با تولیدکننده و یا واردکننده نداریم.
وی ادامه داد: این مسئله درست نیست و در گذشته نیز چنین موضوعی مطرح نبوده است.
برونسپاری بازرسی جایگاههای سیانجی
وی از بررسی جایگاههای عرضه سوخت CNG توسط سازمان بازرسی کیفیت خبر داد و گفت: با دریافت مجوزهای لازم برای این کار تا 20 اسفندماه کارشناسان شرکت برای بازرسی این جایگاهها وارد عمل خواهند شد.
به گفته وی، سازمان استاندارد در حال برونسپاری این مسئله است که شرکت بازرسی کیفیت به عنوان اولین شرکت وارد این کار شده است.
بیدهندی از مذاکره با سازمان حفاظت محیط زیست برای تست آلایندگی خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: به این ترتیب اسناد لازم برای واردات خودرو تنها اسناد شرکت واردکننده نخواهد بود و در داخل نیز تستهای لازم در این مورد انجام خواهد شد.
اکثر واردکنندگان خودرو با خودروساز مادر ارتباط ندارند
سعید تاجیک، مدیر مهندسی بازرسی خدمات سازمان استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه اکثر واردکنندگان خودرو به ایران، رابطه مستقیمی با شرکت اصلی تولیدکننده خودرو ندارند، گفت: این واردکنندگان، خودروها را از شرکتهایی در خارج از کشور به ویژه در دبی خریداری میکنند و به همین دلیل، استاندارد شرکتهای مادر را رعایت نمیکنند.
وی افزود: پیشنهادی را مطرح کردیم تا در واردات خودرو، استانداردهای مربوط به شرکت مادر خودروساز مورد بررسی قرار گیرند و رابطه شرکت واردکننده با شرکت مادر نیز مشخص شود که این طرح در سال آینده اجرایی خواهد شد.
روند نزولی کیفیت خودرو و رضایت مشتریان
بابک اسماعیلیان، مدیر تحقیقات مشتری و بازار سازمان بازرسی کیفیت نیز در این نشست اظهار داشت: در بررسی کیفیت محصولات، موضوع عدم سهولت در باز و بسته شدن درهای خودرو، مصرف بالای سوخت و صدای اضافی در اتاق خودرو سه رتبه اول را در نارضایتی مشتریان داشتند.
وی افزود: در بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودرو نیز بالا بودن قیمت خودرو، بیتوجهی به خواسته مشتریان و اطلاعرسانی ضعیف دلایل اصلی نارضایتی مشتریان را شامل میشود.
به گفته وی، وضعیت رضایت مشتری از فرآیند فروش خودرو از سال 87 تا 90 روندی صعودی داشته ولی در 6 ماهه اول 92 به پائینترین میزان خود یعنی عدد 590 از شاخص هزار رسیده است.
وی کمبود یا نبود قطعات یدکی، دریافت هزینه بالا برای خدمات یا قطعات و یا هزینهتراشی بیمورد و همچنین جوان و بیتجربه بودن و عدم مهارت تعمیرکاران را نیز به عنوان سه عامل مهم در نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروسازان عنوان کرد.
به گفته وی، شاخص کیفیت خودرو در 6 ماهه اول سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91 با 11 رتبه کاهش به 651 رسیده است.
تشکیل کارگروه برای بررسی اسکانیا
اشکان گلپایگانی، معاون مهندسی خدمات و خودرو سازمان بازرسی کیفیت نیز در این نشست در مورد وضعیت مطابقت اتوبوسهای اسکانیا با استانداردها گفت: این خودرو با تمام استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد مطابقت دارد و موردی از عدم انطباق با استانداردها نداشتهایم.
وی تصریح کرد: برای بررسی بیشتر علت حوادث اسکانیا، تیمهای کارشناسی مختلفی تشکیل شده که هنوز نتایج آن نهایی نشده است.
اطلاعات 206 ایرانی برای ارزیابی کیفی ارائه نمیشود
گلپایگانی در مورد علت عدم ارزیابی کیفی پژو 206 ایرانی در بررسیهای سازمان بازرسی کیفیت نیز گفت: خودروهایی که تیراژ تولید آنها پائینتر از نمونهگیری باشد، در لیست ما قرار ندارند.
خبرنگاری پرسید تولید پژو 206 ایرانی در تیراژ قابل توجهی صورت میگیرد و تولید آن نسبت به برخی خودروهای دیگر مانند ویتارا که در ارزیابی شما قرار دارند، بالاتر است، گلپایگانی جواب داد: برخی شرکتهای تولیدکننده در ارائه نمونه کار برای برخی محصولات که تازه وارد بازار شدهاند، تعلل میکنند ولی این محصولات نیز در لیست ما قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: اگر آمار تولید در اختیار ما قرار گیرد، نمونهگیری را انجام خواهیم داد. در برخی موارد آمار تولید و تحویل با یکدیگر متفاوت است.
تاجیک نیز در مورد خودداری شرکت مزدا یدک از ارائه اطلاعات به سازمان بازرسی کیفیت گفت: در شورای سیاستگذاری خودرو بر این مسئله تأکید شد که تولیدات این شرکت در ارزیابی ما قرار گیرد و سایپا یدک نیز اطلاعاتش را به ما ارائه میکند.