بنزین کرایههای تاکسی اهواز را گران کرد
بعد از افزایش قیمت بنزین در آبانماه، با وجود اعلامهای مکرر مسئولان مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی، همه وعدههای آنها در حد حرف ماند و به عمل نرسید.
بعد از افزایش قیمت بنزین در آبانماه، با وجود اعلامهای مکرر مسئولان مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی، همه وعدههای آنها در حد حرف ماند و به عمل نرسید.
به گزارش تیننیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، در آبان ماه که با اصلاح قیمت حاملهای انرژی از سوی دولت قیمت بنزین افزایش دولت، همه مسئولان با قاطعیت اعلام کردند که این گرانی بنزین روی سایر خدمات و محصولات تأثیری ندارد و قیمتها کنترل میشود ولی رصد بازار تاکنون چنین ادعایی را ثابت نمیکند و قیمت کرایههای حمل و نقل افزایش یافته است.
ماجرا اما در استان خوزستان و اهواز متفاوت است، اصلاً اگر بسیاری از مسائل این به اصطلاح کلانشهر از دیگر نقاط کشور متمایز نباشد باید به آن شک کرد؛ ساکنان شهرک برق اهواز معتقد هستند که پس از افزایش قمیت ااستانبنزین، کرایههای تاکسی درون شهری بدون هیچ بخشنامهای و به اذعان رانندگان با توافق درون صنفی افزایش پیدا کرده و داد مسافران به جایی نرسیده است.
همانطور که بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی و سیاسی برخی از مشکلات حوزه زیرساختی، ضعف خدمات رسانی و پایمال شدن حقوق شهروندی در استان خوزستان را ناشی از مطالبه گری ضعیف شهروندان میدانند، ماجرای افزایش کرایههای تاکسی در اهواز نیز به فراموشی سپرده شد.
پیمان سلطانی جوان ۲۹ سالهای است که از افزایش بی رویه نرخ کرایههای تاکسی در اهواز گلایههای بسیاری دارد و میگوید: در شهر اهواز هر بار بی دلیل شاهد افزایش نرخ کرایههای تاکسی هستیم و رانندگان هم در مقابل اعتراض ما فقط یک عبارت تکراری که «همه چیز گران شده» را به ما تحویل میدهند.
او معتقد است که تمام این بی قانونیها به خاطر حیات خلوتی است که از نبود نظارت تاکسیرانی به روند فعالیت رانندگان شکل گرفته و بدون نظارت بازرسان این سازمان امکان ساماندهی وضعیت فعلی وجود ندارد.
این شهروند اهوازی با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان یکی از پایههای اصلی همه مشاغل نقش آفرین است و اصلاً در این مورد شکی نیست، طرح سوال میکند: ولی مگر رانندگان آژانسها، تاکسیهای شهری، فرودگاه، راه آهن، تاکسیهای اینترنتی و حتی سرویس مدارس از سهمیه سوخت برخوردار نیستند، پس چرا باید شاهد این هرج و مرج در تعیین نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی باشیم؟
سلطانی در پایان میگوید: وعده مسئولان امر مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی تاکنون محقق نشده و به نظر کار سختی نیست اگر در مسیرهای مختلف (خطهای تردد تاکسیهای شهری) یک بازرس برای بررسی و اقدام لازم مستقر کنند.
فلج شدن حمل و نقل عمومی در اهواز
طی روزهای اخیر آبگرفتگی در شهر اهواز مزید علت شده تا شهروندان روی خوش تردد راحت را نبینند؛ هیچ ماشینی حاضر به جابجایی مردم در سطح شهر نیست و آبگرفتگی هم با گذشت پنج روز خیال تمام شدن ندارد.
سیما حقیقی دیگر شهروند اهوازی میگوید: درد افزایش قیمت بنزین و به تبع گرانیهای بی دلیل تاکسیهایی که سهمیه داشتند کم بود، این روزها هم باید خانه نشین بمانیم چون هیچ خودرویی برای تردد نیست.
او ادامه میدهد: تاکسیهای اینترنتی طی روزهای اخیر هیچ خدمتی ارائه نکردند، البته شاید به کسانی که مسیرها را با توقف و هزینه بالا انتخاب میکردند، خدماتی ارائه شده باشد ولی مابقی افراد عادی امکان استفاده نداشتند.
این شهروند اهوازی یادآور میشود: بعد از گران شدن بنزین دیگر رانندگان تاکسیهای اینترنتی مسیرهای کوتاه با کرایههای کمتر را تأیید نمیکنند و این مسئله به یک معضل تبدیل شده است.
حقیقی با اشاره به دو برابر شدن نرخ کرایههای تاکسی سرویس (آژانس) اضافه میکند: حداقل افزایش قیمت کرایههای تاکسی سرویس نیز دو برابر بوده و در این زمینه میتوان به افزایش کرایههای داخلی از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان اشاره کرد.
او گلایه میکند: رانندگان تاکسی سرویس هم دردهای خود را دارند و گویی تاکنون سهمیههایی که باید را به آنها اختصاص ندادهاند؛ اگر همین حالا با یک تاکسی سرویس تماس بگیری ابتدا باید مطمئن شوند که مشترک است و بعد هم به او اعلام میکنند که مسیرهای دورتر صرفهای برای خدمت دهی ندارد.
حقیقی عنوان میکند: کرایه تمامی تاکسیهای شهری در مسیرهای مختلف نیز بدون استثنا افزایش داشته در حالی که تاکسیرانی هیچ بخشنامهای در این خصوص صادر نکرده و مسئولان ملی به صورت مداوم بر لزوم عدم افزایش نرخ کرایههای تاکسی تأکید میکنند.
این شهروند اهوازی در پایان میگوید: مردم از این همه بی توجهی خسته شدهاند؛ اصلاً معلوم نیست سازمان تاکسیرانی دقیقاً کجاست و به کدام یک از وظایف خود عمل میکند که شهر اینقدر بی قانون شده است.
شهروندان شکایت کنند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص گران شدن بی رویه نرخ کرایههای تاکسی شهری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان میکند: نرخ کرایههای تاکسی شهری اهواز مهر ماه امسال بعد از سه سال افزایش یافته است؛ یعنی تعیین نرخ کرایهها را مهر ماه همزمان با شروع فصل جدید مدارس اعلام کردیم.
رحیم کعب عمیر در واکنش به این سوال که مردم اعتراضات بسیاری برای هرج و مرج تعیین نرخ کرایههای تاکسی در شهر اهواز و افزایش خودسرانه آن از سوی رانندگان دارند، ادامه میدهد: شهروندان هرگونه شکایتی از تاکسی نارنجی، تاکسی زرد و یا مسافربرهای شخصی خطی که در سامانه شدهاند را اعلام کنند تا کمیسیون تخلفات برخورد لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخلفات در این برخوردها ضمن دعوت از راننده و مسافر اقدامات لازم را انجام میدهد، میگوید: برخورد با مسافربرهای شخصی غیر خطی که ساماندهی نشدهاند با این کمیسیون نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در واکنش به اینکه مردم از نبود نظارت و بازرسی بر فعالیت تاکسیهای شهری میگوید: وقتی که شهروندان شکایت داشته باشند، آن وقت تخلف برای سازمان تاکسیرانی و کمیسیون تخلفات روشن میشود؛ البته در نقاط مختلف شهر و گلوگاههای مهم و پرتردد مثل بلوار، نادری، میدان شهدا، چهارراه آبادان، فلکه ساعت، سه راه خرمشهر و چهارشیر بازرسان در حال کنترل هستند.
کعب عمیر در واکنش به اینکه رانندگان نرخ تعیین شده از سوی تاکسیرانی را به صورت برچسب در تاکسیهای شهری نصب نمیکنند، بیان میکند: بررسیهای لازم را انجام میدهیم ولی قاعدتاً باید این برچسب قیمت را داشته باشند چون در غیر این صورت با آنها برخورد میشود؛ نصب برچسب نرخ کرایه هر خط باید بر اساس دستورالعمل انجام شود.
کمبود تاکسی داریم
وی یادآور میشود: در شهر اهواز یک هزار و ۶۰۰ مسافربر شخصی فعال در خطهای مختلف ساماندهی شدهاند که تعیین سهمیه بنزین را به آنها وعده دادیم؛ وزارت کشور زیر بار این کار نمیرفت ولی در ستاد سوخت استان اعضا را توجیه کردیم که به خاطر کمبود خودروی تاکسی در شهر اهواز این کار باید انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص اقدامات شورای شهر برای جبران کمبود تاکسی در اهواز میگوید: رایزنیهای لازم را انجام و بیش از ۳۰۰ دستگاه مینی بوس به بخش حمل و نقل شهری اهواز وارد کردیم؛ در این بین حدود ۸۰ دستگاه مینی بوس روزانه از چهارشیر به سمت دانشگاههای پیام نور، آزاد، چمران و جهاد دانشگاهی در حرکت هستند.
کعب عمیر ادامه میدهد: ۲۰ دستگاه در مسیر نادری و ۱۵۰ دستگاه نیز برای مسیر کوت عبدالله فعال هستند؛ برنامه ریزی شده تا مسیر چهارشیر به سمت زوئیه و زرگان را با ۴۵ دستگاه فعال کنیم.
وی خبر میدهد: برنامه ریزی ها در حال انجام است که مسیر از اول نظامی تا نیشکر و همچنین مسیر ام الطمیر را نیز برای شهروندان فعال کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص کمبودهای حمل و نقل عمومی شهر اهواز میگوید: بر اساس استانداردهای تعیین شده به ازای هر ۱۰۰ نفر یک تاکسی باید فعال باشد، یعنی برای جمعیت اهواز به ۱۲ هزار تاکسی نیاز داریم ولی در حال حاضر تنها یک هزار و ۹۰۰ تاکسی در این شهر فعال است که از این بین ۶۰۰ تاکسی هم باید اسقاط شوند.
کمبود شدید اتوبوس
کعب عمیر ادامه میدهد: بر اساس استاندارد برای هر هزار نفر باید یک اتوبوس داشته باشیم که جمعیت شهری اهواز به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد ولی این روزها حدوداً ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در شهر اهواز فعال هستند.
وی در پایان میگوید: ۸۰ تا ۹۰ اتوبوس نیازمند بازسازی در اهواز داریم که تا ۶ ماه قبل بازسازی آنها با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان (حدود ۴۰۰ میلیون تومان به ازای هر یک دستگاه) قابل انجام بود ولی تأمین اعتبار لازم در این زمینه انجام نشد.
به گزارش خبرنگار مهر، ضعف حمل و نقل عمومی در شهر اهواز به امروز و دیروز برنمی گردد و مدت هاست که مردم این شهر از روشن نکردن کولر خودروها در گرمای بی سابقه اهواز که درجه حرارت آن در دنیا نظیر ندارد تا نبود ایستگاههای مسقف و افزایش بی ضابطه کرایه تاکسیها گلایه دارند.
پر واضح است که اگر بازرسان اعزامی چرخی در خطهای مختلف این شهر بزنند، قانون شکنی تاکسیهای شهری را به وضوح مشاهده میکنند که هر کدام از آنها کرایههای مضاعفی را از مسافران اخذ میکنند.
پیگیریها و تماسهای خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان شهری متولی امر حمل و نقل در اهواز نیز بی نتیجه بود و ظاهراً آنها پاسخی برای گرانی بی قاعده کرایههای حمل و نقل در اهواز ندارند.