بازدید سایت : ۲۶۷۷۴

آغاز ساخت راه آهن شلمچه بصره با همکاری شرکت اسپانیایی

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت مهم در اجرای راه آهن شلمچه بصره خبر داد و اعلام کرد: عملیات اجرایی این مسیر ریلی با همکاری یک شرکت اسپانیایی آغاز خواهد شد.

آغاز ساخت راه آهن شلمچه بصره با همکاری شرکت اسپانیایی
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت مهم در اجرا خط آهن شلمچه بصره خبر داد و اعلام کرد: عملیات اجرایی این مسیر ریلی با همکاری یک شرکت اسپانیایی آغاز خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، جبارعلی ذاکری با اشاره به اهمیت خط آهن شلمچه بصره اظهار کرد: این پروژه یکی از طرح های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که جنبه مسافری داشته و نقش مهمی در تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات دارد.

وی افزود: برای ارتباط ریلی بین ایران و عراق، به ویژه در حوزه زائران کربلای معلی، این پروژه را به طور جدی پیگیری کرده ایم. در این راستا، توافقات خوبی بین راه آهن دو کشور صورت گرفته است.

ذاکری با تأکید بر این که طی سه ماه اخیر مشکلات اجرایی پروژه برطرف شده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه، در موضوع مین روبی، طرف عراقی معتقد بود که به جای 60 متر، محدوده ای به وسعت 200 متر پاک سازی شود. در نهایت توافق شد که ایران 60 متر را مین روبی کند و برای بخش بیشتر، پیمانکار ایرانی با منابع مالی طرف عراقی کار را انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پل اروند، گفت: اولین شمع این پل در حال اجراست و دولت عراق نیز معارضان مسیر ریلی را تملک و تخریب کرده است. هم اکنون، پروژه برای حضور پیمانکار جهت اجرای زیرسازی و روسازی آماده است.

وی همچنین از امضای قرارداد دولت عراق با یک شرکت اسپانیایی برای اجرای پروژه خبر داد و افزود: این شرکت کار اجرایی را شروع خواهد کرد و پیش بینی می شود که هم زمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به عراق، عملیات اجرایی از سوی شرکت اسپانیایی آغاز شود.

تأمین مالی از طریق تهاتر نفت

ذاکری همچنین از حل مشکلات مالی پروژه از محل تهاتر نفت خبر داد و گفت: در مسیر این خط آهن، پل و ایستگاه داخل ایران در حال آماده سازی است تا به شبکه ریلی عراق متصل شود.

وی میزان منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه را حدود 150 میلیون دلار برآورد کرد و توضیح داد: 50 میلیون دلار از این مبلغ مربوط به احداث پل و 150 میلیون دلار دیگر برای اجرای پل متحرک، مین روبی، احداث ایستگاه و سایر عملیات عمرانی هزینه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآور شد که بر اساس تعهدات عراق، این پروژه طی 36 ماه تکمیل خواهد شد و زمینه تسهیل تردد زائران و توسعه همکاری های ریلی دو کشور را فراهم خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    این راه آهن برای بعضی طرف های عراقی ، حتی تهدیدکننده منافع ملی آن هاست اما روی ریل خسروی بغداد اینقدر حساسیت وجود ندارد ریل خرمشهر بصره برای ما مهم است و ارزشمند اما ریل خسروی بغداد خیلی مهم تر و کاربردی تر است برای ما ، امیدوارم توجه جدی شود تا ریل بالاخره به اسلام آباد غرب برسد البته ذهنیت های عربستانی آمریکایی هم در ساختار حکومت و تصمیم گیری کلان عراق حضور قدرتمند دارند این هم قابل درک است اما دیگر موزه شدن ریلی که گویا قرار نیست به مرز برسداین دیگر زیبنده نیست و جای گله باقی می گذاره تا هر سال اولین ضررش نصیب زائرین اربعین بشه ریل راهگشای بسیاری ازمشکلات کلان و ملی ماست توجه بیشتری می طلبه