ناوگان نفتکش جوان میشود
نزدیک به 100 فروند کشتی نفتکش غولپیکر (VLCC) فعال در ناوگان جهانی تا سال 2020 به سن 20 سالگی خواهند رسید، زمانی که به نظر میرسد برای جایگزینی آنها مناسب باشد.
نزدیک به 100 فروند کشتی نفتکش غولپیکر (VLCC) تا سال 2020 میلادی به سن 20 سالگی خواهند رسید، زمانی که به نظر میرسد برای جایگزینی آنها مناسب باشد، به ویژه در دورهای که قیمت ساخت کشتیهای جدید بسیار پایین و جذاب است.
به گزارش گروه بینالملل مارین تایمز، جکوب والنکوویچ، تحلیلگر بازار در موسسه DNV. GLگفت: "قیمت ساخت هر فروند VLCC اکنون به 80 میلیون دلار و قیمت ساخت کشتی سوئزمکس به 53 دلار رسیده است، با احتساب تورم آخرین بار 25 سال پیش قیمتها به این اندازه پایین بود. در این شرایط مالکان به راحتی نمیتوانند چشم از این قیمت ها بردارند، این موضوعی است که در عمل در تعداد سفارشها میبینیم."
دادههای شرکت HIS Markit نشان میدهد که قیمتهای پایین ساخت کشتیهای جدید مالکان را بر آن داشته است که سفارشهای بیشتری بدهند بهطوریکه در 4 ماه ابتدایی سال 2017 تعداد 20 فروند کشتی VLCC جدید سفارش داده شده است.
از سوی دیگر، انتظار میرود که تا پایان سال 2017 میلادی تعداد 52 فروند VLCC و 65 فروند سوئزمکس به ناوگان کشتیهای نفتکش اضافه شود و ناوگان این کشتیها را به ترتیب 6 و 8 درصد توسعه دهد.
در حالیکه بازار نفتکشها اکنون نیز اشباع است، افزایش سفارش ساخت کشتیهای جدید در زمانی رخ میدهد که درآمد کشتیها پایین آمده و تقاضا برای نفتکش کم شده است.
با وارد شدن کشتیهای جدید به بازار، انتظار میرود که تناژ قدیمی، حتی زودتر از پیش بینیها، از رده خارج شود چراکه بازارها باید به تعادل برسند.
در 4 ماه ابتدایی سال جاری 1.3 میلیون DWT کشتی نفتکش روانه یادهای اوراق شدهاند. انتظار میرود تا پایان سال مجموع کشتیهای نفتکش اوراق شده به 9 میلیون DWT برسد. 8 فروند کشتی نفتکش شامل 2 فروند VLCC، 2 فروند سوئزمکس، 3 فروند افرامکس، و یک فروند پانامکس روانه یاردهای اوراق شدهاند.
پتر سند، تحلیلگر ارشد بیمکو، اظهار کرد: "هنوز راه زیادی باید رفت زیرا نرخ رشد ناوگان VLCCها در سطح بالای 2.4 درصد در سال است و انتظار میرود که تا پایان سال به 3.7 درصد هم برسد.
از سوی دیگر از آنجاییکه مالکان ثابت کردهاند که تا لحظه آخر از همه ظرفیتهای کشتیهای خود استفاده میکنند، اوراق کشتیهای 20 ساله دور از انتظار است. باید دید وضعیت رکود در بازارها چگونه میتواند موجب تغییر مازاد عرضه کشتیهای نفتکش شود.