بررسی بازار کشتی های تانکر از زاویه ای متفاوت
گروه BRS مستقر در فرانسه در گزارش هفتگی خود بازار تانکر را مورد تحلیل قرار داد.
گروه BRS مستقر در فرانسه در گزارش هفتگی خود بازار تانکر را مورد تحلیل قرار داد.
سوئزماکس
بازار تانکرهای سوئزماکس فعالیت خود را افزایش داد و در نهایت شاهد بهبود درآمد بود. بازار شلوغ مدیترانه در هفته های گذشته سبب کوتاه شدن صف تانکرهای آماده به بارگیری در آفریقای غربی شد و مالکان با ارائه نرخ کرایه حمل پیشنهادی برای شناورهایی که زودتر آزاد می شدند، سعی کردند سطح کرایه حمل بهتری را به دست آورند. آنها موفق به افزایش نرخ کرایه حمل از 77 WS به 87.5 WS برای کارگوهای مسیر TD20 شدند، (نرخ اجازه زمانی نیز از رقم پایین ده هزار دلار به بالای 14 هزار دلار در روز افزایش یافت).
علیرغم اینکه طی هفته گذشته مدیترانه بازار کندتری را تجربه کرد، اما برای کارگوهای از دریای سیه به سمت آسیا کرایه حمل بیشتری پرداخت شد، چرا که در این بازه زمانی از سال، مشکل نبود شناور وجود دارد. از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در دریای سیاه- مدیترانه با افزایش 10 واحدی برای 130 هزار تن کارگو به 102.5 WS رسید،در حالی که تخلیه کارگو درکره جنوبی به سه میلیون دلار رسید.
افزون بر این، تقاضای بهتر در دریای سیاه برای هم سوخت و هم نفت خام، بازار اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داد. نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک-آتلانتیک برای یک سوئزماکس حامل 130 هزار تن کارگو 70 WS پرداخت شد، در حالی که نرخ کرایه حمل برای تخلیه کارگو در سنگاپور دو میلیون و 800 هزار دلار برآورد شد.
افراماکس
طی هفته گذشته، چارترها از صف طولانی افراماکس آماده به بارگیری در منطقه مدیترانه فرصت جویی کردند، به گونه ای که نرخ کرایه حمل 150 WS در روز دوشنبه به 130-125 WS در روز چهارشنبه رسید.علیرغم بازار شلوغ دریای سیاه، چارترها با یک اقدام سنجیده، درخواست برای حمل کارگو را پایین آوردند و به این ترتیب نوسانات نرخ کرایه حمل برای کشتی های آزاد دریای سیاه را رصد کردند. پس از روز شلوغ پنج شنبه، صف افراماکس های آماده به بارگیری به طور چشم گیری کوتاه شد.
طی هفته گذشته، چارترها ماهرانه بازی را جلو بردند، به طوری که از درخواست حمل و به اجاره گیری شناورها امتناع ورزیدند، تا تنفسی در بازار ایجاد شود و جای خالی در صف افراماکس های آماده به بارگیری باقی نماند. نرخ کرایه حمل بالتیک/ قاره انگلستان با کاهش تنها پنج واحدی به 105 WS برای حمل نفت خام گرم نشده رسید و گویا مالکان هم در این مبارزه تصمیم به عقب نشینی ندارند.