◄ 10 درصد حوادث دریایی مربوط به نفتکشهاست
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان: حدود ۱۰ درصد از حوادث دریایی مربوط به کشتیهای نفتکش حامل مشتقات سوختی بوده که سهم ایران در این حادثهها ، حدود سه درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: حدود ۱۰ درصد از حوادث دریایی مربوط به کشتیهای نفتکش حامل مشتقات سوختی بوده که سهم ایران در این حادثهها، حدود سه درصد است.
حسین چراغی اظهار کرد: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، حدود ۱۰ درصد از حوادث دریایی مربوط به کشتیهای نفتکش حامل مشتقات سوختی اعلامشده است که سهم ایران در این حادثهها ، حدود سه درصد است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان گفت: کنوانسیون بینالمللی تضمین استانداردها، صلاحیتها و محافظت از دریانوردان (STCW) ، کنوانسیون بینالمللی ایمنی جان افراد در دریا (SOLAS ) و کنوانسیون بینالمللی جستجو و نجات دریایی(SAR) باهدف حمایت و پشتیبانی از دریانوردان حملونقل دریایی در زمان حضور آنها در دریا در راستای انجام وظایف محولهشان حمایت و پشتیبانی میکند.
چراغی افزود: علاوه بر کنوانسیونها ، مولفه های انسانی نیز در بروز حوادث در صنعت دریانوردی نقش تعیینکنندهای دارند.
وی گفت: خطاهای انسانی ازجمله عواملی هستند که در بروز حوادث تأثیر دوچندانی دارد اما در صورت بالا بردن سطح استانداردها ، رعایت آنها و همچنین کاهش میزان خطاهای انسانی، خطرات صنعت دریانوردی کاهش مییابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار کرد: با مدیریت صحیح ترافیک کشتیها و تضمین ایمنی مسیر حملونقل کالا در دریا میتوان ضریب خطرات دریایی را برای دریانوردان کاهش داد.
چراغی افزود: در بسیاری از کشورهای ساحلی دنیا ، مدیریت تردد کشتی وجود دارد و درصورتیکه کشتی از مسیر خود انحراف غیرمجاز داشته باشد، بهسرعت رصد میشود.
مدیرکل بنادر.دریانوردی گیلان تأکید کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص امداد و نجات دریایی بر اساس استانداردهای جهانی، برنامهریزیهای مناسبی در بخشهای نرمافزاری و سختافزاری انجامشده است.
او ادامه داد: در حال حاضر بنادرودریانوردی گیلان بهعنوان یکی از توانمندترین بنادر خزر محسوب میشوند و موفقیت بهدستآمده در مانورهای انجامشده در سالهای گذشته، مؤید این مدعاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با یادآوری غرق شدن نفتکش سانچی، به غرق شدن ۳۶ فروند کشتی در سال ۲۰۱۶ میلادی در این منطقه از سواحل شرقی چین اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله فوق بیانگر آن است که این منطقه برای انجام ترددهای دریایی، منطقهای پرخطر و دارای ریسک بالاست و علاوه بر آن، شرایط طوفانی این منطقه در اکثر ماههای سال با امواجی به طول هفت متر، در بروز سوانح هم نقش بسزایی داشته باشد.