تشریح اقدامات سازمان بنادر در توسعه سواحل مکران
ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیمهای متفاوت داشته و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طراحی و راهاندازی شبکه ملی پایش مشخصههای دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات انجامشده در راستای توسعه سواحل مکران است.
به گزارش تیننیوز، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی سخنرانی در چهارمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیجفارس با رویکرد توسعه پایدار منطقه مکران، چالشها و راهکارها به تشریح اقدامات این سازمان در جهت فرآیند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک باعث این احیای این منطقه شده و از سویی دیگر زیربنای امر توسعه در مکران را نیز در این محدوده فراهم کرده است.
راستاد در ادامه گنج سواحل را فرصتی برای توسعه دریامحور دانست و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیمهای متفاوت داشته و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژههای اجرایی است گفت: طراحی و راهاندازی شبکه ملی پایش مشخصههای دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راهاندازی دستگاههای موجنگار، جزرو مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانهای هشدار سریع سونامی و طوفانهای حارهای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار میرود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به فعالیتهای انجام گرفته از سوی این سازمان طی سالهای ۸۴ تا ۹۴ در بحث پایش و مطالعات شبیهسازی سواحل کشور نیز بیان کرد: تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روشهای حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمیمنان در این حوزه و ... از اهداف اصلی این اقدام طی ۱۰ سال مذکور محسوب میشوند.
راستاد همچنین با اشاره به امور انجام شده در حوزه هیدروگرافی سواحل مکران و تهیه اطلس مکران از سوی سازمان بنادر در راستای اهداف توسعهای این سواحل نیز بیان کرد: تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه این مناطق نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش است که در حال حاضر در بخش هرمزگان تکمیل شده و در دستور کار شورای برنامهریزی استان و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفته است.
او با اشاره به انجام پایش و مطالعات شبیهسازی در سواحل هرمزگان، بوشهر، استانهای شمالی، مکران و خوزستان راهاندازی شده است، یادآور شد: این سامانهها به بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی میپردازد و همچنین میتواند از اطلاعات آن در خصوص فعالیتهای آینده استفاده کرد که هزینه آن با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بهرهبرداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را یکی دیگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر در سواحل مکران اعلام کرد و گفت: در این طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی، ۱۵.۸ میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه بندری، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۲ به ۸ میلیون تن، ساخت ۱۵ موجشکن مردمی با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار، به بهرهبرداری رسید و این فاز با ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری هند از طریق بانک صادرات نهایی شد.
به گفته او، ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه شهید بهشتی و نیز ۸۵ میلیون دلار از محل خط اعتباری هند برای خرید تجهیزات بندری هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته مواردی از جمله ایجاد هماهنگی و همافزایی نهادهای مرتبط ملی و منطقهای از طریق تقویت کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل، استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، تسهیل و توسعه زیرساختهای گردشگری در منطقه با توجه به ظرفیتها و جاذبههای جغرافیایی و فرهنگی منطقه، توسعه زیرساختهای ریلی، جادهای و هوایی منطقه و ایجاد زمینههای ورود بخش خصوصی در توسعه سواحل مکران از راهکارهای توسعه پایدار و متوازن مکران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به شمار میروند.