◄ تردد کشتیهای ایران منوط به پایبندی اروپا
معاون سازمان بنادر و دریانوردی نقش آمریکا در حوزه دریایی را بهشرط پایبندی اروپا به تعهداتش را بیتأثیر خواند.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی نقش آمریکا در حوزه دریایی را بهشرط پایبندی اروپا به تعهداتش بیتأثیر خواند.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، هادی حقشناس درباره خروج آمریکا از برجام گفت: اگر اروپاییها رفتار مشابه به آمریکا را داشته باشند، چالشهایی در حوزه حملونقل دریایی خواهیم داشت.
او تصریح کرد: مشکل بیمه خطوط کشتیرانی، مشکلات موجود در حوزه مؤسسات ردهبندی و امکان کلاسبندی کشتیها از مسائلی بود که بعد از برجام حل شد.
حقشناس تأکید کرد: در حال حاضر و پس از خروج امریکا از برجام؛ همچنان تردد کشتیهای ایرانی به بنادر دنیا و رفتوآمد خطوط کشتیرانی خارجی به بنادر ایران ادامه دارد و تاکنون مشکلی پیش نیامده است اما با بدعهدی اروپاییها، امکان برگشت مشکلات نیز وجود دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی به تأثیرگذار بودن قطع قطعنامه شورای امنیت از طرف آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا بهتنهایی در تردد و تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با بنادر و خطوط کشتیرانی کشورمان نقشی ندارد و نداشته است.
حق شناس گفت: تفاوت شرایط پیش از برجام و پس از برجام در این است که ممنوعیت ورود و تردد کشتیها به بنادر ایران و ممنوعیت تردد کشتیهای ایرانی در برخی از بنادر؛ مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود و اگر کشوری اجرای این مصوبه را رعایت نمیکرد، مجرم شناخته میشد و باید جریمه پرداخت میکرد.
او درباره تحریمهای جدید مصوبه دولت آمریکا گفت: اگر کشوری تابع آن نباشد، مجرم نیست.
این مقام مسئول درباره علت رفتن «مرسک» از بنادر ایران گفت: درآمدهای آنها در تعامل با بنادر آمریکایی بسیار بیشتر از بنادر ایران بود و طبیعی است که آنها منافع خود در امریکا را به منافعشان در ایران ترجیح دهند.