◄ ترکیب حوادث و تلفات کشتیها در بازه 10 ساله
Allianz در گزارش سالانه ایمنی و حملونقل خود که هفته گذشته منتشر شد، آمار و ارقام مربوط به حوادث دریایی در یک دهه اخیر (2008 تا 2017) را بر اساس نوع کشتی، علت و ناحیه وقوع، ارائه کرد.
Allianz در گزارش سالانه ایمنی و حملونقل خود که هفته گذشته منتشر شد، آمار و ارقام مربوط به حوادث دریایی در یک دهه اخیر (2008 تا 2017) را بر اساس نوع کشتی، علت و ناحیه وقوع، ارائه کرد.
به گزارش گروه بینالملل تیننیوز بنا بر نتایج این گزارش، نیمی از حوادث، مربوط به کشتیهای باربری(کارگو) بوده است، در حالیکه بیش از نصف تلفات در این دوره به علت اشتباهات محاسباتی رخدادهاند.
این گزارش عنوان میکند که به ترتیب کشتیهای باری، ماهیگیری، فلهبر، مسافری و یدککشها، بیشترین تلفات را در طول این دهه داشتهاند.
کشتیهای باری 42درصد و ماهیگیری 15درصد، درمجموع حدود 60درصد از آمار 1129 تلفات را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین بیش از نیمی از تلفات سال گذشته میلادی، متعلق به کشتیهای باری است که این مقدار، از 34 فروند در سال 2016 به 53 فروند در سال 2017 رسیده و در مقایسه با آمار سال گذشته 56درصد افزایش یافته است.
این گزارش اضافه میکند که مجموع تلفات کشتیهای مسافری در سال گذشته پنجفروند بوده که محدوده فعالیت آنها در نقاط شمالی آبهای جنوب چین و مدیترانه بوده و علت از دست رفتن سه فروند از این کشتیها، آتشسوزی بوده است.
غرق شدن، به گل نشستن یا برخورد با صخره، آتشسوزی یا انفجار، نقص فنی و تصادف دلایل عمده تلفات دریایی در دهه گذشته هستند.
غرق شدن، عامل نیمی از مجموع تلفات دریایی در دهه گذشته بوده است. این رقم در سال 2017 به بیشترین میزان خود 65درصد رسید. شرایط بد جوی مهمترین عامل، در این نوع تلفات است.
تعداد تلفات ناشی از آتشسوزی و انفجار نسبت به سال گذشته، یکدوم کاهش داشته و به 6 فروند رسیده است.
بیشترین تصادفات و وقایع طی ششسال گذشته، در ناحیه دریای سیاه و مدیترانه شرقی رخداده است. هرچند
میزان این وقایع در سال گذشته میلادی 18 درصد کاهشیافته است.
در سال 2017، خرابی تجهیزات و نقص فنی عامل اصلی 42 درصد آسیبها در سراسر جهان بوده است. پس از آن، تصادفات با 13درصد و به گل نشستن یا برخورد با صخره، با 12درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
منطقه مدیترانه شرقی و دریای سیاه،شاهد 4هزار و 618 مورد حوادث دریایی، طی دهه گذشته بوده که بالاترین میزان این آمار است.
از مجموع 25هزار و 967 آسیبدیدگی کشتیها طی دهه گذشته، تقریباً یک سوم آنها ناشی از نقص فنی بوده است. به ترتیب، آسیبهای ناشی از تصادفات با 3هزار و 787 مورد و به گل نشستن یا برخورد با صخره، در رتبههای بعدی جای دارند.