◄ بندر عباس، بندر شصت و هشتم کانتینر جهان در 2017
بندر شهیدرجایی (بندر عباس) در سال 2017 موفق به کسب جایگاه شصت و هشتم بین مهمترین بنادر کانتینری جهان شد که یک پله از بندر جنوای ایتالیا پایینتر و یک رتبه بالاتر از بندر چیتا گونگ بنگلادش است.
براساس گزارش شماره ویژه مجله معتبر بینالمللی مدیریت کانتینر (Container Management)، بندر شهیدرجایی (بندر عباس) در سال 2017 موفق به کسب جایگاه شصت و هشتم بین مهمترین بنادر کانتینری جهان شد که یک پله از بندر جنوای ایتالیا پایینتر و یک رتبه بالاتر از بندر چیتا گونگ بنگلادش است. آمار ثبت شده برای این بندر در سال 2017 معادل2/606/577 تیاییو بوده که از لحاظ حجم عملیات 24درصد نسبت به سال 2016 رشد داشته است.
مجله مدیریت کانتینر در گزارش خود به برنامههای دردست اجرای سازمان بنادر و دریانوردی برای تکمیل فاز دوم ترمینال کانتینر شماره دو بندر شهید رجایی و همچنین ساخت ترمینال کانتینر سوم این بندر که مجموع ظرفیت سالانه آنرا به هشتمیلیون تیاییو میرساند اشاره کرده و در نهایت پرسیده است که باید ببینیم برنامه سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای فعال ساختن این مقدار ظرفیت جدید از طریق ترانشیپ و ترانزیت چیست و تاثیرات تحریم های جدید ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام حجم فعالیت این بندر چه خواهد بود.
در این گزارش همچنین آورده شده که بندر جبلعلی (امارات متحده عربی) با انجام 15/400/000 تیاییو، بندر صلاله (عمان) با 3/946/000 تیای یو، خورفکان (امارات متحده عربی) با 2/321/360 تیاییو، دمام (عربستان سعودی) با 1/582/041 تیاییو و بندرخلیفه (ابوظبی) با 1/400/436تیاییو به ترتیب حائز رتبههای نهم، چهلم، هفتاد و ششم، نودم و یکصدو دوم در رده بندی جهانی از لحاظ حجم عملیات شدهاند.