عبور سالانه ۱۷هزار نفتکش از تنگه هرمز
تنگه هرمز با عبور دادن روزانه حداقل١٧میلیون بشکه نفت خام، نقشی حیاتی در بازارهای جهانی دارد و هرگونه اختلال در عبور کشتیها میتواند اقتصاد جهان را با چالشهای بزرگی مواجه کند.
تنگه هرمز با عبور دادن روزانه حداقل١٧میلیون بشکه نفت خام، نقشی حیاتی در بازارهای جهانی دارد و هرگونه اختلال در عبور کشتیها میتواند اقتصاد جهان را با چالشهای بزرگی مواجه کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روزنامه جوان، در میان آبراههای بینالمللی جهان، سه تنگه از اهمیت استراتژیکی در حوزه انرژی برخوردار هستند که تنگه هرمز در رتبه نخست قرار دارد. طی سالهای اخیر به طور میانگین ۶٠ میلیون بشکه نفت از طریق گذرگاههای آبی منتقل شدهاست که به معنای جابهجایی ۶٠ درصد تولید جهانی نفت است.
در این میان خاورمیانه نقش بسیار مهمی در تأمین و انتقال انرژی مورد نیاز جهان دارد که سه گذرگاه هرمز، بابالمندب و سوئز در این زمینه ایفای نقش میکنند و صادرات نفت به آسیا، اروپا و امریکا به عنوان سه بازار اصلی نفت جهان از این تنگهها انجام میشود.
تنگه هرمز ۲۱ مایل عرض دارد، اما تنها در دو مایل آن امکان کشتیرانی وجود دارد. برای دور زدن تنگه هرمز، گزینههای اندکی وجود دارد؛ دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی دارای خط لولههایی برای دور زدن خلیج فارس هستند. مجموع ظرفیت این خط لولهها در ابتدای سال ٢٠١٧ میلادی ۶/ ۶ میلیون بشکه در روز بوده است، اما به دلایل مختلف، از این ظرفیت، حدود ۹/ ۳ میلیون بشکه آن دستنخورده باقی مانده است.
تنگه هرمز، شاهراه انتقال نفت
کانال سوئز و خط لوله سومد با ظرفیت کمتر از سه میلیون بشکه و باب المندب با عبور دادن کمتر از ۵ میلیون بشکه نفت در روز از اهمیت کمتری به نسبت تنگه هرمز برخوردار هستند.
تنگه هرمز در حوزه تأمین تقاضای جهانی LNG نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. قطر حداقل یک چهارم بازار LNG جهان را با صادرات بیش از ۶٠ میلیون تن ال. ان. جی در دست دارد.
سالانه ۵٠ هزار فروند کشتی از تنگه استراتژیک هرمز عبور میکنند که از این تعداد ١٧ هزار فروند شناورهای نفتکش است. نکته مهم در باره تنگه هرمز این است که کشورهای آسیایی که طی دو دهه گذشته میزان واردات شأن از خلیج فارس دو برابر شدهاست، به تنگه هرمز وابستگی بیشتری دارند؛ به ویژه چین که بیش از ۴٠ درصد از نفت وارداتی خود را از تنگه هرمز عبور میدهد.
با این وجود برخی معتقدند بستهشدن این تنگه تأثیری بر اقتصاد امریکا و اروپا نمیگذارد که با نظر به وابستگی اقتصاد کشورهای توسعهیافته به یکدیگر، هر گونه اختلال در تردد کشتیها نهتنها به افزایش شدید قیمت نفت میانجامد، بلکه بحران بزرگی در جهان ایجاد میکند.
بر این اساس رئیسجمهوری ایران بارها گفته که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند هیچ کشوری هم نمیتواند از منطقه خلیج فارس نفت خود را صادر کند.
طبق بررسی مؤسسه تحلیل آمارهای نفتی «ورتکسا»، محمولههای نفت خام و میعانات گازی ترانزیتشده از طریق تنگه هرمز در سال ٢٠١٧ میلادی روزانه ۲/ ۱۷ میلیون بشکه بود که این رقم تنها در نیمه نخست سال ٢٠١٨ میلادی روزانه به ۴/ ۱۷ میلیون بشکه رسیدهاست. بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده میشود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است.
طی سالهای گذشته عربستان و امارات با هدف کاهش قدرت این تنگه تلاش کردهاند تا با احداث خط لولههای جایگزین این تنگه را دور بزنند، اما آمارهای اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان میدهد که این اقدامات موفق نبودهاست.
از سوی دیگر خط لوله شرق- غرب عربستان که قصد کاهش وابستگی سعودیها به تنگه هرمز را دارد، زیر نشانه پهپادهای یمنی است. نباید فراموش کرد یمنیها خط لولهای را نشانه رفتهاند که هیچ اهمیتی برای پالایشگران آسیایی ندارد و ضررش برای پالایشگاههای اروپایی و امریکایی است. خط لوله شرق- غرب که به «پترولاین» هم معروف است، حدود ۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت و در حال حاضر حدود ۲ میلیون بشکه در روز جابهجایی نفت دارد.
خلیج فارس زیر سایه امنیت ایران
پالایشگاههای بزرگ در ژاپن، چین، کره جنوبی و تایلند معمولاً محمولههای نفت قراردادی خود از عربستان سعودی را از پایانه نفتی «رأس تنوره» در خلیجفارس دریافت میکنند. این خط لوله به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از «بقیق» به بندر «ینبع» امتداد پیدا کرده و خوراک پایانههای صادراتی و پالایشگاههای واقع در دریای سرخ را تأمین میکند. اخبار اخیر نیز نشان میدهد بندر فجیره امارات هم که فلسفه وجودیاش برای دور زدن تنگه هرمز است نا امن شدهاست.
سه سال پیش حاکم منطقه فجیره امارات با اشاره به راهاندازی خط لوله این کشور برای دور زدن تنگه هرمز گفته بود که تهدید به بستن تنگه هرمز به تاریخ پیوست، اما اتفاقات رخ داده برای این بندر در دهانه خلیج فارس و همچنین میزان تردد نفتکشها از این تنگه نشان میدهد اوضاع به نفع اماراتیها نیست.
همچنین یمنیها با حملات پی در پی به تأسیسات عربستان در منطقه بابالمندب و هدف قرار دادن نفتکشهای عربستانی در بابالمندب شرایط را برای این کشور سخت کردهاند. این در حالی است که خلیج فارس فعلاً امن است و راههایی که قرار بود منجر به دور زدن تنگه هرمز شود، در شرایط بدی قرار دارند.