◄ پیشنیاز جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی در حوزه بنادر چیست؟
بخش دریایی کشور راهبرد دریایی نداشته و هدفگذاری مشخص و مدونی برای سالها و دهههای آتی در این حوزه در نظر گرفته نشده است.
در حالیکه یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفته است بخش خصوصی داخلی توان مذاکره بالایی دارد و با وجود انواع تحریم ها میتواند سرمایهگذاران خارجی در بنادر جذب کند، یک کارشناس حوزه دریایی، پیشنیاز جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی در حوزه بنادر را ایجاد کانون دانش دریایی میداند.
به گزارش تین نیوز، رضا محمدعلی بیگی در توضیح این دیدگاه خود به تین نیوز گفت: بخش دریایی کشور راهبرد دریایی نداشته و هدفگذاری مشخص و مدونی برای سالها و دهههای آتی در این حوزه در نظر گرفته نشده است.
او تاکید کرد: وقتی راهبرد تعیین نمیشود، نقشههای عملیاتی نیز تدوین نشده و در اختیار نخواهد بود که طی آن هر ذینفع صنعت دریایی برای دستیابی به اهداف راهبردی این حوزه، نقش و وظیفه خود را بداند.
بیگی افزود: تهیه و تدوین این راهبردها بر عهده کشتیسازها و کشتیرانیها نیست بلکه حاکمیت باید در این زمینه وارد عمل شود و این هم زمانی میسر است که استراتژی ملی از توسعه «خشکی محور» به توسعه «دریا محور» تغییر کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر برخی کشورها در حوزه دریایی موفق عمل میکنند به دلیل ارتباط مستقیم و ارگانیک آنها با دریاست. شهرهای بزرگ و حتی برخی پایتخت های کشورهای غربی در کنار دریا قرار دارند و به قولی ساحلی و بندری هستند اما بنا به دلایل پیچیده تاریخی این امکان در کشور ما فراهم نشده است و اغلب برنامهریزیهای توسعه در ایران مرکز محور و خشکی محور است.
به گفته وی، در این کشورها به واسطه همین راهبرد ملی، فرهنگ دریایی بسیار قدرتمند و تعیین کننده است اما در ایران از این حوزه از آغاز غفلت شده است.
بیگی در پاسخ به این پرسش که راه برون رفت از این مشکل چیست و چگونه میتوان سرمایهگذاریهای کلان اما پراکنده را در مسیر درست خود قرار داد؟ بیان کرد: یکی از بهترین راهکارها در حوزه دریایی، تاسیس «کانون دانش دریایی ایران» و ایجاد محلی است که قدیمیها و باتجربههایی که سالها در این حوزه به صورت مستقیم کار کردهاند در کنار فارغالتحصیلان جوان و با انگیزه دانشگاهی که بر دانش جدید مسلط هستند گرد هم بیایند و در بخشهای مختلف دریایی از کشتیسازی و شیپینگ گرفته تا آفشور و تعمیرات و... تحقیق و تبادل نظر کرده و به نوآوری بپردازند.
وی اظهار کرد: این کانون همان محلی است که میتواند راهی برای ورود دانش نوین از کشورهای موفق حوزه دریایی به کشور باشد چرا که آن کشورها همگی دارای کانونهای دریایی هستند که کانون دریایی ایران میتواند با ارتباط گرفتن با آنها زمینه تبادل علمی و فن آوری را فراهم کند.
این کارشناس با تاکید براینکه در ایران و طی 15 سال گذشته در فقدان ارتباطی سیستماتیک با کانونهای علمی و فنآوری جهان، با وجود تلاشهای صورت گرفته، در صنعت کشتیسازی موفقیت چشمگیری کسب نشده است، گفت: ایجاد کانون دریایی میتواند به صنعت دریایی کشور کمک کند تا این صنعت راهبردی در شناخت فنآوریهای نوین بهتر عمل کرده واردات فن آوری و توسعه آن را تسهیل کند.
وی افزود: ایجاد چنین کانونی، بر حوزه مدیریت فنآوری نیز بسیار موثر خواهد بود و آن را بهبود داده و روزآمدتر میکند و راهکار برون رفت از وضع موجود برای تمام فعلان، سرمایه گذاران و دست اندرکاران این حوزه خواهد بود.
بیگی، بیان کرد:همچنین ایجاد کانون دانش صنایع دریایی (The Iranian Maritime Industry Knowledge Hub) مخاطبان را قادر خواهد ساخت تا در کوتاهترین زمان ممکن و با ساده ترین روش، اطلاعات ارزشمند و کاربردی را در حوزه فعالیتهای دریایی در قالب نرمافزاری هوشمند جمعآوری و استفاده نمایند.
به گزارش تین نیوز، قاسم سجادنیا عضو اتاق بازرگانی ایران پنجم بهمن ماه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، عنوان کرده بود: برای اینکه شاهد توسعه متوازن بنادر کشور باشیم، باید فرصتهای سرمایهگذاری که در بنادر مختلف به خصوص بنادر کوچک وجود دارد،توسط کارشناسان و سازمان بنادر احصاء شود.
به گفته وی، فرصتهای متعددی برای سرمایهگذاری در بنادر کشور وجود دارد که سرمایهگذاران نباید از آن غافل شوند.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفته بود: بخش خصوصی داخلی توان مذاکره بالای دارد و با وجود انواع تحریمها میتوانیم سرمایهگذاران خارجی هم در بنادر جذب کنیم، از اینرو توصیه میشود فرصتهای سرمایهگذاری در جلسات فعالان بخش خصوصی مطرح شود و اتاق بازرگانی ایران نیز میتواند نقش پیوند دهنده بخش خصوصی با سازمان بنادر باشد.