افزایش ظرفیت حوضچه و اسکله های بندر شهید بهشتی چابهار
با بیش از 1.5 سال تلاش شبانه روزی، اسکله فلزی نصب سریع (به طول بیش از یک کیلومتر) که معارضی برای مانور کشتی ها در حوضچه طرح توسعه بندر شهید بهشتی محسوب می شد، جمع آوری شد.
با بیش از 1.5 سال تلاش شبانه روزی، اسکله فلزی نصب سریع (به طول بیش از یک کیلومتر) که معارضی برای مانور کشتی ها در حوضچه طرح توسعه بندر شهید بهشتی محسوب می شد، جمع آوری شد و بر ظرفیت عمکردی و ایمنی کشتی ها در حوضچه و اسکه های این بندر افزود.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، به گفته بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، پروژه عظیم جمع آوری این اسکله نصب سریع (که پیش از اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی از آن برای پهلودهی کشتی ها استفاده می شد)، با استفاده از روش های مختلف مهندسی و پس از استخراج بیش از ١٠ هزارتن آهن آلات با برشکاری ٦٠ شمع قطور در عمق ٢٥ متری دریا با موفقیت به انجام رسید.
چابهار، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است که در آن دو بندر تجاری شهید کلانتری و شهید بهشتی مشغول فعالیت هستند.
بندر شهید بهشتی چابهار، برای ایفای نقش موثر و پایدار در جهت کسب سهم از مرودات تجاری داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای به اتکای مزیت های سواحل مکران و استعدادهای محور شرق ایران توسعه یافته است.
راهبری این بندر از دی ماه ۱۳۹۷ با توجه به توافقنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان، به یک شرکت دولتی هندی به نام ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد موسوم به IPGL سپرده شده تا آنرا به کانونی برای عبور کالاهای ترانزیتی به سوی افغانستان و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و بالعکس تبدیل نماید.
عملکرد بندر شهید بهشتی با توجه به ظرفیت آن برای پهلودهی و تخلیه همزمان کشتی های عظیم الجثه ی فله بر و حمل یکسره محمولاتی نظیر گندم، جو، ذرت و ... باعث شده سهم چابهار از کل کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر تجاری کشور در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ درصد برسد.