یکی از دغدغه های صنعت دریایی، فرسودگی ناوگان ملی است
دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: یکی از دغدغه های مشترک صنف و صنعت دریایی، فرسودگی ناوگان ملی و پایین آمدن سطح ایمنی کار در دریا و ناوگان تجاری کشور است.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: یکی از دغدغه های مشترک صنف و صنعت دریایی ، فرسودگی ناوگان ملی و پایین آمدن سطح ایمنی کار در دریا و ناوگان تجاری کشور است.
به گزارش تین نیوز ، سامان رضایی، دبیر انجمن صنفی دریانوردان در مورد اهمیت تجاری و بین المللی صنعت دریا و دریانوردی کشور، اظهار داشت: نقش حمل و نقل و ارتباطات برای توسعه پایدار در اقتصاد جهان، مهم و غیر قابل انکار است؛ صنعت دریانوردی یکی از سخت ترین فعالیت های جهان محسوب می شود و تاثیر مهمی بر اقتصاد جهانی دارد زیرا در دنیای کنونی منبع درآمد بسیاری از کشورها به حساب می آید.
وی افزود: ایران از یک جهت در مجاورت با یکی از بزرگ ترین دریاهای بسته ی دنیا یعنی دریای خزر قرار دارد که در آن تجارت کشتیرانی انجام می شود؛ خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز در جنوب ایران است که بخش عمده ای از صادرات نفت جهان، از این آبراه انجام می شود؛ غربی ترین بندر خلیج فارس به نام خرمشهر با عراق هم مرز است و شرقی ترین بندر ایران یعنی بندر چابهار در دریای عمان است که این شرایط دریایی، نکات مثبت بسیار بزرگی را برای کشورمان مهیا کرده است.
رضایی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مشترک صنف و صنعت دریایی، فرسودگی ناوگان ملی و پایین آمدن سطح ایمنی کار در دریا و ناوگان تجاری کشور است، گفت: متاسفانه عواملی مانند تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و عدم توانایی شرکت های کشتی سازی داخلی در خرید شناورهای جدید با استاندارد روز دنیا باعث فرسودگی شرکت های کشتیرانی و ناوگان ملی شده است.
رضایی در ادامه گفت: خنثی سازی تحریم ها یکی از مهم ترین مسائل رشد صنعت دریایی است؛ برای تبدیل بنادر ایران به قطب های تجاری مهم، به خصوص در مورد بنادری که از تحریم ها معاف هستند مانند چابهار، تسریع در مهیا کردن بنادر تجاری کشور در سواحل جنوبی برای پذیرش کشتی های نسل جدید و با تناژ بالا، تشویق صاحبان کالا به استفاده از کانتینر و اعمال تخفیف در حقوق و عوارض گمرکی از جمله راهکارهای رشد این بخش است.