بازدید سایت : ۷۱۲۰۹

◄ گزارش اقتصاد دریایی کشور چین

بولتن آماری اقتصاد دریایی چین در سال 2022 که هر ساله توسط منابع دولتی چین منتشر می شود، نشان می دهد که ارزش کل محصولات دریایی این کشور در سال 2022 برابر با 9462.8 میلیارد یوان بوده است.

گزارش اقتصاد دریایی کشور چین
تین نیوز

گزارش اقتصاد دریایی مطالعه جامع کشور چین، توسط اندیشکده پیشرفت دریایی منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، در سال ۲۰۲۲، اندازه اقتصاد دریایی چین در حدود ۱.۲۵ تریلیون دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال گذشته، ۱.۹ درصد افزایش داشته است. این امر اقتصاد دریایی چین را به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل کرده است. رشد انفجاری چین در تمامی بخش های اقتصاد دریا از جمله ظرفیت کشتی سازی، ناوگان کشتیرانی تجاری، صنایع شیلات، فعالیت های بندری، گردشگری ساحلی و دریایی قابل مشاهده است. این رونق نشان از پتانسیل بالای این کشور در ارتقای اقتصاد دریایی و توسعه صنایع در این حوزه دارد. این موفقیت ها نشان از توانایی و قدرت چین در جهت تحول و رشد اقتصاد دریای خود دارد.

در سال های اخیر توسعه دریایی چین در مقیاس وسیع روبه رشد بوده است و دستاوردهای جدیدی در ساخت یک کشور دریایی قدرتمند حاصل شده است که آغازگر دوره جدیدی از توسعه دریایی این کشور است. شاخص های رشد اقتصاد دریایی چین اساساً ثابت است. از سال ۲۰۱۷، شاخص های اصلی رشد اقتصادی دریایی چین مانند تولید ناخالص اقیانوسی و ارزش افزوده صنایع بزرگ دریایی در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده عمل می کنند. سهم اقتصاد دریایی در اقتصاد ملی چین به طور مداوم افزایش یافته است. این در حالی است که در حال حاضر، اقتصاد جهانی از نرخ رشد پایین رنج می برد که نرخ رشد اقتصاد دریایی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده است. نرخ رشد اقتصاد دریایی چین، از سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. اما همچنان در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی شاهد نرخ بالایی از رشد است.

وضعیت اقتصاد ساحلی چین

در سال 2019، کل تولید ناخالص داخلی چهارده واحد اداری استانی ساحلی (به استثنای هنگ کنگ، ماکائو و تایوان) از 52 تریلیون یوان فراتر رفت که 52.7 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد. ارتقای جایگاه مناطق ساحلی در توسعه اقتصادی چین، عمدتاً در دو جنبه منعکس می شود، از یک سو، بهبود قدرت فناوری چین و کاهش شکاف توسعه فناوری پیشرفته بین چین و کشورهای توسعه یافته و از سوی دیگر، مناطق ساحلی به عنوان اولین مناطق توسعه یافته در این کشور، می توانند حمایتی قوی از منطقه غرب و ایجاد توسعه هماهنگ میان مناطق شرقی، مرکزی و غربی داشته باشند. همچنین اندازه جمعیت اشتغال دریایی چین نیز به طور مداوم در حال گسترش است. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، نرخ رشد اشتغال در صنایع بزرگ دریایی در حدود ۸ درصد حفظ شده و تعداد کارگران مرتبط با دریا رو به افزایش بوده است. لازم به ذکر است در این حوزه با وجود فراوانی نیروی کار در چین، کمبود متخصصان سطح بالا همچنان وجود دارد و بهره وری اشتغال بالا نیست. بنابراین چین در فرآیند پرورش استعدادهای نوآور حوزه دریا، نیاز به تقویت آموزش استعدادهای حرفه ای در زمینه عملیات های فناوری دریایی دارد.

بولتن آماری اقتصاد دریایی چین در سال 2022 که هر ساله توسط منابع دولتی چین منتشر می شود،  نشان می دهد که ارزش کل محصولات دریایی این کشور در سال 2022 برابر با 9462.8 میلیارد یوان بوده است که نسبت به سال گذشته 1.9 درصد افزایش داشته است که این مقدار 7.8 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

برنامه دولت چین برای توسعه اقتصاد دریا

از سال 2003، دولت چین به طور مداوم اسناد سیاستی را برای حمایت از توسعه صنعت دریایی صادر کرده است. در عین حال، برنامه های مختلف توسعه ی ملی و همچنین هفدهمین، هجدهمین و نوزدهمین کنگره ملی خلق چین، همگی برنامه های راهبردی مهمی را برای توسعه اقتصاد دریایی تدوین کرده اند. صنعت دریایی چین به لطف حمایت سیاسی ملی و اهمیتی که ادارات ملی مربوطه به اقتصاد دریایی قائل هستند، به سرعت توسعه می یابد. از سال 2017 تا 2019، از نظر توسعه شغلی دریایی، چین در حال پیشرفت بوده که تأثیر تصمیمات سیاسی در آن مشهود است. در این مسیر، وضعیت دریایی بین المللی چین ارتقاء یافته و ساختار اقتصاد دریایی بهینه سازی و تعدیل شده است؛ در نتیجه سهم آن در بهبود معیشت نیز افزایش یافته است. بر همین مبنا، دامنه تجارت دریایی با ترسیم “جاده ابریشم دریایی” افزایش یافته، توزیع فضایی توسعه دریایی بهینه شده و شاخص رونق در حال افزایش بوده است. همچنین در 12 مارس 2021، دولت چین چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه خود را تصویب کرد که مستلزم دستیابی به موفقیت در فناوری های اصلی مهندسی دریایی و پرورش و گسترش صنعت تجهیزات مهندسی دریایی است.

در حال حاضر، توسعه اقتصاد دریایی یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی کشور چین است. با دسترسی به خط ساحلی گسترده و موقعیت جغرافیایی مناسب، چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها در بازارهای دریایی جهان شناخته می شود.

در سال های اخیر، دولت مرکزی و دولت های محلی چین، برنامه های جدی برای توسعه فناوری های نوین دریایی، ایجاد خوشه های صنعت دریایی نوظهور و توسعه مراکز تحقیقات دریایی را در دستور کار خود قرار داده اند.

با توجه به اهمیت رو به افزایش تجارت و فعالیت های دریایی در جهان، تمرکز بر توسعه اقتصاد دریایی می تواند به جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کند. نقش چین به عنوان یکی از رهبران در این حوزه، نشان از اهمیت و توانایی این کشور در توسعه اقتصاد دریایی جهانی است. چین به عنوان یک نمونه موفق اقتصاد دریا، می تواند برای ایران نمونه ای مناسب و الگویی برای توسعه اقتصاد دریا باشد. با توجه به دانش و تجربه فراوان این کشور، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های مناسب می تواند موجب پیشرفت و رشد اقتصاد دریا در ایران شود. سایر آمار و ارقام مربوط به اقتصاد دریای چین در پیوست گزارش عنوان شده است. همچنین می توانید اینفوگرافی آمار اقتصاد دریای چین را از اینجا و فایل کامل گزارش را از اینجا ملاحظه کنید.

 

دانلود فایل آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: اندیشکده پیشرفت دریایی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.