بازدید سایت : ۳۲۷۴۳
سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران:

حمل ۸۸ درصد بار صادراتی از مسیر دریا

به گفته سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت حدود ۸۸ درصد از بار تجاری از مسیر دریا، ۱۰ درصد از مسیر جاده و ۱.۵ درصد از مسیر ریل جابه جا می شود.

حمل ۸۸ درصد بار صادراتی از مسیر دریا
تین نیوز

به گفته سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت حدود ۸۸ درصد از بار تجاری از مسیر دریا، ۱۰ درصد از مسیر جاده و ۱.۵ درصد از مسیر ریل جابه جا می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سیدعلی امامی، سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران مجموع حمل تجاری کالا در سال ۱۴۰۲ را حدود ۱۷۵ میلیون تن دانست و گفت: بر اساس آمار موجود حدود ۸۸ درصد از بار تجاری از مسیر دریا و ۱۰ درصد از مسیر جاده و ۱.۵ درصد از مسیر ریل جابه جا می شود، این آمار به خوبی جایگاه حمل دریایی در تجارت خارجی ایران را گواه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه عمده محصولات پتروشیمی و پایه نفتی از طریق دریا جابه جا می شود، تصریح کرد: تجارت از مسیر دریا برای ایران استراتژیک است چراکه امکان جابه جایی بار از دو حوزه دریای شمال و جنوب وجود دارد؛ آنچه مسلم است عمده بار تجاری ایران از دریای جنوب، خلیج فارس ودریای عمان عبور می کند.

بنا به اظهارات سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران؛ بر اساس اطلاعات موجود حدود ۱۲۰ میلیون تن بار از بنادر جنوبی و ۸ میلیون تن از بنادر شمالی گذر می کند؛ مقصد بخش عمده ای بار بنادر شمالی و روسیه است. 

این مقام مسئول با برشمردن اصلی ترین چالش های پیشروی تجارت دریایی، گفت: ناوگان دریایی ایران در دریای شمال فرسوده است و باید به صورت جدی برای رفع این مشکل تلاش کرد. این نکته را باید در نظر داشت که آبخور بنادر دریایی کشورهای طرف معامله ما یعنی روسیه و قزاقستان کم است بنابراین کشتی هایی که می خواهند در این بنادر پهلو بگیرند حداکثر می توانند ۳ هزار تن بار را جابه جا کنند و حمل بیشتر از این عدد باعث خواهد که کشتی ها به گل بنشینند؛ از این رو کشتی هایی که در آبهای شمال تردد دارند با نصف ظرفیت فعالیت می کنند.

امامی با تاکید بر گران تمام شدن هزینه حمل ونقل بار در دریای شمال، افزود: لایه روبی باید باجدیت بیشتری دنبال شود و به نظر می رسد ایجاد کنسرسیوم بین کشورهای دریای خزر، برای احیای و لایه روبی الزامی است؛ بنادر روسیه مانند ماخاچ قلعه و  آستاراخان سنتی و قدیمی هستند و باید زیرساخت های این بنادر توسط روسیه تجهیز شود.

وی ادامه داد: بنادر جنوب به جز بندر امام، چابهار و شهید رجایی، کوچک هستند، از این رو امکان تردد بار دشوار است. همچنین این بنادر زیرساخت های لازم برای محصولات تازه خوری را ندارد و باید به دستگاه اکس ری مجهز شوند.

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با انتقاد از فقدان خطوط منظم دریایی در بنادر جنوبی گفت: اگر خطوط منظم کشتیرانی ایجاد شود این اطمینان برای صاحبان کالا ایجاد می شود که امکان انتقال محموله وجود دارد. متاسفانه تجهیزات بنادر ما ضعیف است و هزینه تخلیه، بارگیری و انبارداری گران تمام می شود و همه این عوامل دست به دست هم داده اند که  هزینه حمل ونقل دریا از بنادر ایران نسبت به کشورهای پیرامونی بالاتر شود، بنابراین شرایط رقابت با این کشورها برای ما دشوار شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.