بازدید سایت : ۳۶۲۵۹

چالش های دریای چین جنوبی ؛ تجارت جهانی در بحران!

با شدت گرفتن تنش های ژئوپــولیتیکی در دریای چین جنوبی، کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی این وضعیت برای تجارت جهانی هشدار می دهند.

چالش های دریای چین جنوبی ؛ تجارت جهانی در بحران!
تین نیوز |

با شدت گرفتن تنش های ژئوپــولیتیکی در دریای چین جنوبی، کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی این وضعیت برای تجارت جهانی هشدار می دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، این منطقه، که یکی از مهم ترین گذرگاه های دریایی برای کشورهای اقتصادی بزرگ از جمله چین، ژاپن و هند به شمار می رود، شاهد وقوع حوادث متعددی است که می تواند بر تردد کشتی ها و فعالیت های تجاری تأثیر بگذارد.

اهمیت تجاری دریای چین جنوبی

دریای چین جنوبی به عنوان یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیـرانی در جهان شناخته می شود. طبق تخمین ها از پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)، حدود ۳.۴ تریلیون دلار تجارت در سال ۲۰۱۶ از این منطقه عبور کرده است که این مقدار معادل حدود ۲۱ درصد از کل تجارت جهانی می باشد. همچنین، گزارش های کنفرانس سازمان ملل در زمینه تجارت و توسعه (UNCTAD) نشان می دهد که تقریباً ۶۰ درصد از تجارت دریایی در آسیا در این منطقه انجام می شود.

ادعاهای چین و تنش های منطقه ای

چین ادعاهایی بر اساس “خط نه گانه” خود دارد که تقریباً تمام دریای چین جنوبی را در بر می گیرد. این ادعاها در تضاد با حکمی است که در سال ۲۰۱۶ توسط دادگاه بین المللی در لاهه صادر شد و هیچ پایه قانونی برای ادعاهای چین یافت نشد. این وضعیت باعث افزایش تنش ها با کشورهای هـمسایه شده است که چین را به تجاوز به مناطق اقتصادی اختصاصی خود متهم می کنند.

واکنش کشورهای منطقه

رئیس جمهور فیلیپین، فردیناند مارکوس جونیور، خواستار برگزاری نشست های فوری برای ایجاد یک الگوی رفتاری در دریای چین جنوبی شده و به شدت به تاکتیک های ترس آور چین اعتراض کرده است. وزارت امور خارجه ویتنام نیز اقدامات چین علیه قایق های ماهیگیری ویتنام را مـحکوم کرده است.

تاکتیک های چین و تأثیرات بر امنیت جهانی

کارشناسان هشدار می دهند که تاکتیک های “منطقه خاکستری” چین—یعنی اقدامـاتی که در مرزهای جنگ و دیپلماسی قرار دارند—می تواند منجر به تشدید تنش ها و احتمالاً درگیری های نظامی شود. عبدالکوب، پژوهشگر مؤسسه لویی، هشدار داد که اگر چین به محدود کردن آزادی هـای دریانوردی در این آب ها ادامه دهد، ممکن است آمریکا واکنش بیشتری نشان دهد.

ضرورت راه حل های دیپلماتیک

با توجه به این وضعیت پیچیده و رو به افزایش، نیاز به نظارت دقیق و تلاش های دیپلماتیک برای حفظ جریان آزاد تجارت و امنیت در دریای چین جنوبی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. به گفته کارشناسان، در حالی که تنش ها در حال افزایش است، همه طرف ها انگیزه قوی برای جلوگیری از درگیری های نظامی دارند.

این گزارش نشان می دهد که بحران های ژئوپولیتیکی در دریای چین جنوبی نه تنهـا بر منطـقه بلکه بر تجارت جهانی تأثیرات قابل توجهی خواهد داشت و نیازمند توجه و اقدام فوری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.