بازدید سایت : ۷۷۷۷۶

ایران کانون مذاکرات ترانزیتی منطقه

ایران کانون مذاکرات ترانزیتی منطقه
|

تین نیوز | سفر وزرا و معاونان وزیر حمل و نقل کشورهای همسایه و آسیای مرکزی به ایران تهران را به مرکز مذاکرات ترانزیتی منطقه تبدیل کرده است. مذاکراتی که با اولویت حمل و نقل ریلی قصد دارد بار دیگر جایگاه این منطقه را در تجارت جهانی بهبود بخشد.
 
از عصر شنبه مذاکرات هیات‌های ایرانی ، ترکمنستانی و قزاقستانی بر سر خط آهن مهم و منطقه‌ اینچه برون که در هر سه کشور کشیده و بناست در برنامه بلند مدت چین را به اروپای غربی متصل کند بررسی و برنامه ریزی صورت گرفت.
 
در جلسات پورسیدآقایی با همتایان خود بنا شد بحث تعرفه واحد از مبداء تا مقصد اعمال شود که با تصویب این پیشنهاد ایران در هیات‌های کارشناسی که در آینده نزدیک فعال خواهند شد می توان بخش عمده ای از نیازهای موجود در این مسیر ریلی را بهبود بخشید.
 
در کنار آن بحث اختلاف نظرهای فنی موجود بین ایران و ترکمنستان در استفاده از واگن های نرمال و عریض نیز از دیگر محورهای بحث بین سران اقتصادی کشورها بود که بنا شد بررسی های بیشتر و تصمیم گیری نهایی دراین رابطه در آینده نزدیک عملیاتی شود.
 
در ادامه نشست های بین المللی در تهران نیز بحث نخستین اجلاس موافقت نامه عشق آباد با حضور نمایندگان کشورهای عضو از جمله عمان در تهران برگزار شد که در قالب این جلسه بحث همکاری های گسترده منطقه بین کشورهای عضو این پیمان به منظور گسترش نقش کریدور منطقه‌ای در جابه‌جایی و ترانزیت کالاهای بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.
 
در این نشست که با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران به پایان رسید طرفین موافق نامه عشق آباد بر لزوم گسترش همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریل به توافقاتی رسیدند که بنا شد ادامه آن بر عهده شورای معاونان وزرا باشد.
 
به این ترتیب به نظر می رسد جمهوری اسلامی با یک برنامه ریزی همه جانبه قصد دارد بار دیگر با احیای ظرفیت ترانزیتی خود در منطقه به ایفای نقش مهمی در اتصال کشورهای آسیای میانه، اروپا و خلیج فارس داشته باشد و به این ترتیب بخشی از نیازهای اقتصادی غیر نفتی آن از طریق کریدورهای بین المللی تامین کند. هر چند این جلسات تنها شکل مقدماتی داشته و برای اجرای اقتصادی آن نیاز به هماهنگی‌های فنی و بررسی‌های جزیی بسیاری وجود دارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.