بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
سال گذشته محقق شد؛

انجام بیشترین میزان تجارت چمدانی ایران از گمرک آستارا

انجام بیشترین میزان تجارت چمدانی ایران از گمرک آستارا

تین نیوز | مدیرکل گمرکات شهرستان آستارا از انجام بیشترین میزان تجارت چمدانی کشور در سال گذشته از طریق گمرک این بندر مرزی خبر داد.
 
دکتر حمیدرضا محمدی با اعلام خبر فوق اظهار کرد: در سال 1393 حجم تجارت چمدانی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مشترک المنافع 82 میلیون و 815 هزار دلار بوده است که از این مبلغ، گمرک آستارا با حجم تجارت چمدانی به ارزش 25 میلیون و 368 هزار دلار در مکان نخست قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه این میزان تجارت چمدانی در آستارا 30.63 درصد کل تجارت چمدانی کشور را در بر می‌گیرد، ادامه داد: گمرک بیله‌سوار با اختصاص 12 میلیون و 306 هزار دلار و 14.86 درصد و گمرک باجگیران با صادراتی معادل 12 میلیون و 224 هزار دلار و 14.76 درصد حجم این نوع صادرات، جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
 
مدیرکل گمرکات آستارا با اشاره به آمار سال 1392 تصریح کرد: در سال 1392 گمرک باجگیران با اختصاص 44 میلیون و 47 هزار دلار، گمرک آستارا با اختصاص 18 میلیون و 800 هزار دلار و گمرک بیله‌سوار با اختصاص 7 میلیون و 395 هزار دلار به ترتیب در مکان‌های اول تا سوم قرار داشتند که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته جایگاه نخست به گمرک آستارا بازگشت.
 
وی در ادامه سخنان خود به آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مقایسه آماری نشان می‌دهد که گمرک منطقه آزاد انزلی به عنوان دیگر گمرک فعال استان گیلان در زمینه تجارت چمدانی در سال 1393 با کاهش 89.55 درصدی نسبت به سال 1392 مواجه بوده که نسبت به سایر مناطق کشور، بیشترین کاهش صادرات از این نوع تجارت را به نام خود ثبت کرده و پس از آن به ترتیب گمرک پلدشت با ‌80.31 درصد، ‌گمرک باجگیران 72.25 درصد،‌ گمرک اینچه‌برون 21.58 درصد و گمرک سرخس 10.2 درصد کاهش صادرات تجارت چمدانی داشته است.
 
محمدی در بخش دیگر از آمار تجارت چمدانی صورت پذیرفته از گمرک آستارا در نخستین ماه سال 1394 سخن گفت و توضیح داد: طی مدت مذکور، مقدار یک هزار تن کالا به ارزش 5 میلیون و یکصد هزار دلار کالا در قالب تجارت چمدانی از طریق این گمرک به خارج از کشور صادر شده است که از لحاظ وزن 53 درصد افزایش و از حیث ارزش 16 درصد رشد داشته است.
 
وی در پایان با تأکید بر اینکه مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی عمده کالاهای صادراتی به این روش هستند، عنوان کرد: مقصد کالاهای صادراتی در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به کشور جمهوری آذربایجان است.
 
تجارت چمدانی به تجارت محدود و کوچکی که با کشورهای شمال، شمال‌غرب و شمال شرق از طریق مبادلات بین مرزنشینان این مناطق و مرزنشینان کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.