بازدید سایت : ۶۵۲۱۱

تحول در خدمات تاکسیرانی با رصد هوشمند و پرداخت آنلاین

پلتفرم هوشمند جدیدی طراحی شده که به‌ زودی شهروندان تهرانی را با تحولاتی در خدمات تاکسیرانی، شامل رصد هوشمند مسیرها و پرداخت آنلاین کرایه، همراه خواهد کرد.

تین نیوز |

پلتفرم هوشمند جدیدی طراحی شده که به زودی شهروندان تهرانی را با تحولاتی در خدمات تاکسیرانی، شامل رصد هوشمند مسیرها و پرداخت آنلاین کرایه، همراه خواهد کرد.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  تاکسی ها، اگرچه به عنوان حمل ونقل عمومی انبوه بر شناخته نمی شوند و در بسیاری از شهرهای دنیا به عنوان یک وسیله لوکس تلقی می شوند، در کلانشهر تهران سهم قابل توجهی در جابه جایی شهروندان دارند. با این وجود، این وسیله محبوب همواره با مشکلات و نارضایتی هایی همراه بوده است؛ از کمبود تاکسی ها در روزهای بارانی و ساعات پایانی روز گرفته تا دریافت کرایه های بیشتر از نرخ مصوب در برخی تاکسی های گردشی و خطوط. از این رو، یکی از مطالبات همیشگی شهروندان این است که مسئولان، ضمن برخورد با رانندگان متخلف، زمینه ای برای پیشگیری از این رفتارها فراهم کنند.

یکی از راه حل هایی که در گذشته برای حل این مشکل پیشنهاد شده است، اعلام شکایت از رانندگانی بود که برخلاف مصوبه شورای شهر عمل می کردند. هرچند این روش می تواند با همکاری گسترده شهروندان به کاهش تخلفات منجر شود، اما ناکافی است. بازرسی های میدانی مأموران سازمان تاکسیرانی نیز نتوانسته به طور مؤثری از بروز تخلفات جلوگیری کرده و حضور تاکسیران ها را در روزهای خاص و ساعات بحرانی تضمین کند.

بر این اساس، از اواخر دهه 90 ایده ای برای نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسیران ها مطرح شد. اکنون، مسئولان شهرداری تهران از راه اندازی یک پلتفرم هوشمند خبر می دهند که به دو چالش قدیمی تاکسیرانی یعنی رصد عملکرد تاکسیران ها و حذف پرداخت کرایه نقدی مسافران پایان خواهد داد. این پلتفرم می تواند به بهبود خدمات تاکسیرانی و افزایش رضایتمندی شهروندان کمک کند.

شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره وضعیت کنونی نظارت بر عملکرد تاکسیران ها اظهار کرد: در حال حاضر، سیستم نظارت به صورت سنتی انجام می شود و تاکسیران ها به جی.پی.اس یا سایر سیستم های کنترلی مجهز نیستند.

وی توضیح داد که تاکسی ها فقط از طریق بازدیدهای میدانی نظارت می شوند و با توجه به تعداد زیاد مسافران و تاکسی ها، این روش ناکافی است. به همین دلیل، برخی تاکسی ها ممکن است در محدوده تعیین شده فعالیت نکنند و سازمان تاکسیرانی نیز نتواند به طور مؤثر بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.

مالکی اشاره کرد که از مجموع 80 هزار تاکسی در پایتخت، تنها 64 هزار تاکسی کارنامه فعال دارند، که نشان می دهد باقی تاکسی ها به دلایل مختلف فعالیت نمی کنند.

وی افزود: پرداخت کرایه همچنان به صورت نقدی انجام می شود، که این مسئله مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده است. این عوامل شهرداری تهران را به فکر راه اندازی بستری هوشمند واداشت که هم امکان پایش تاکسی ها را فراهم کند و هم به مردم اجازه دهد خدمات را به صورت آنلاین دریافت کنند.

مالکی اعلام کرد که به زودی پلتفرم هوشمندی رونمایی خواهد شد که با راه اندازی آن، امکان رصد دقیق پیمایش و خدمات رسانی تاکسیران ها فراهم می شود.

محسن هرمزی؛ معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به پیشرفت های انجام شده در طراحی پلتفرم هوشمند تاکسیرانی، اعلام کرد که اقدامات اولیه این پروژه به پایان رسیده و به زودی از طرح اولیه آن رونمایی خواهد شد.

وی افزود که این پلتفرم به دلیل جدید بودن ممکن است باگ هایی نرم افزاری داشته باشد، اما شرکتی که خدمات توسعه ای را ارائه می دهد، در حال برطرف کردن آن ها است.

هرمزی تصریح کرد که با راه اندازی این پلتفرم، پیمایش و خدمات رسانی تاکسیران ها به طور دقیق رصد خواهد شد و این پلتفرم در ابتدا روی 100 دستگاه تاکسی نصب می شود.

وی بیان کرد که این سامانه بر اساس سیستم موقعیت یابی خودرو (AVL) طراحی شده است و به وسیله آن نرخ کرایه ها به طور دقیق کنترل می شود. این امر به ویژه برای تاکسی های گردشی مؤثر خواهد بود، زیرا دیگر امکان دریافت کرایه ای بیش از نرخ مصوب شورای شهر برای رانندگان وجود نخواهد داشت. همچنین شهروندان می توانند به راحتی کرایه خود را از طریق اسکن کد QR پرداخت کنند.

 هرچند ممکن است راه اندازی کامل این پلتفرم با تأخیری دوماهه مواجه شود، اما با توجه به سال ها برنامه ریزی و تلاش برای طراحی چنین سیستمی، امید می رود که در آینده نزدیک این پروژه نهایی شود. شهرداری تهران با اجرای این پلتفرم هوشمند می تواند بر مشکلاتی مانند دریافت کرایه های غیرمجاز و نظارت ناکافی بر عملکرد تاکسیران ها فائق آید و شهروندان شاهد بهبود چشمگیری در خدمات رسانی و کاهش تخلفات در سیستم تاکسیرانی خواهند بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.