◄ نقد تند رانندگان کامیون از نصب سپهتن در ناوگان سنگین: روشی بی نتیجه برای کنترل سرعت
یکی از مصوبات نشست کمیسیون ایمنی راه ها که 30 دی ماه برگزار شد، نهایی شدن نصب سامانه سپهتن بوده که قرار است ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی را تحت پوشش قرار دهد.
شماری از رانندگان ناوگان عمومی جاده ای می گویند با وجود سفر به کشورهای مختلف، در این کشورها با سامانه ای مشابه سپهتن برای کنترل سرعت مواجه نشده اند.
به گزارش تین نیوز، این در حالی است که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آخرین نشست کمیسیون ایمنی راه ها که 30 دی ماه برگزار شد، وعده داد کامیون و تریلی ها به سامانه سپهتن مجهز شوند.
به گفته سید کمال هادیان فر از جمله مصوبات این جلسه، نهایی شدن نصب سامانه سپهتن بوده که قرار است ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی را تحت پوشش قرار دهد.
با این حال تعدادی از رانندگان کامیون و اتوبوس به تین نیوز می گویند به اقتضای شغل خود به اکثر کشورهایی که کامیون ایرانی یا اتوبوس ایرانی امکان تردد و حمل بار و مسافر در آنها را دارد سفر کرده اند اما در هیچ یک از این کشورها چیزی مشابه ایران برای ثبت ساعت اتوبوس یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری ندیده اند و کنترل ناوگان در این کشورها به صورت رندوم توسط تاخوگراف صورت می گرفته است.
به گفته آنان، در این کشورها فقط تاخوگراف مبنای کنترل ناوگان عمومی و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی و ... است.
رانندگان اتوبوس همچنین می گویند در اتوبان های هیچ یک از کشورها این موضوع را تجربه نکرده اند که سبقت برای اتوبوس در لاین سرعت ممنوع باشد و در همه این کشورها در بین ناوگان سنگین فقط اتوبوس ها ( نه کامیون ) میتوانند برای سبقت از لاین سرعت استفاده نماید.
آنان با طرح این موضوع که مشخص نیست قوانین و روش های بی ثمر ذکر شده برای کنترل ناوگان عمومی در ایران در کدام کشور دیگر اعمال شده و نتیجه داده که در ایران اجرا میشود؟ تاکید می کنند اگر این اقدامات و روش ها نتیجه بخش بوده چرا از میان این همه کشور در جهان حتی یک کشور هم نخواسته روش ها و قوانین مورد اجرا در ایران را الگو برداری کرده و در کشور خود اجرایی کند؟
مگه اصلا هدف سپهتن کنترل سرعته؟!
حوادث جاده علل گوناگون دارد وبرای هرعلت باید رهکار کارشناسی بکارگرفته شود یکی از دلایل حادثه آفرین کامیونها خواب الودگی ناشی از خستگی و افزایش سرعت برای رسیدن زودتر قبل از اینکه مکانی امن برای خوابیدن پیداکند ویا به ناچار تا مقصد با خواب الودگی رانندگی کند که خواب بدترین مورد حادثه آفرینی است وراهکار اصلی ایجاد تیرپارک امن که راننده دغدغه نداشته باشد که اگردوسه ساعت بخوابد بار وامانت مردم را سرقت نکنند پس اگر تیرپارک وخدمات رفاهی ها متعهد به امنیت کامیون شوند راننده دچار حادثه نمیشود.سپهتن کاربردی برای خواب آلودگی ندارد همچنان که جی پی اسبه هیچ دردی نخورد فقط هزینه تراشی بیهوده است.
جز خرابی جادها و اتوبان های وگرفتن عوارضی های نامتعارف و حمایت از دلان مفتخور وفشار مضاعف فقط فقط به راننده با این همه بدبختی