تامین امنیت سیر قطارها یک فرایند چند وجهی است
پلیس راهآهن جهت مهار معضل سنگپرانی به قطارها، نقاط پرحادثه را شناسایی کرده است. فرمانده پلیس راهآهن کشور با بیان این موضوع، اعلام کرد: پلیس راهآهن نقشه کاملی از بلاکهای پرحادثه تهیه کرده است و در صدد جلوگیری از این اقدام هنجارشکنانه است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ سردار پاسدار اکبرشاهی فرمانده پلیس راهآهن کشور با بیان اینکه یکی از معضلات و پدیدههای هنجار شکنانهای که از دیرباز در حوزه حملونقل ریلی دارای سابقه طولانی بوده، سنگپرانی به قطارها در مسیر حرکت آنهاست، گفت: سالیان متوالی است که سنگپرانی علاوه بر خسارتهای تحمیلی، امنیت روحی و روانی مسافران را نیز تهدید و موجب بروز صدمههای جبرانناپذیر و یا نقص عضو برخی از آنان شده است.
سردار پاسدار اکبر شاهی خاطرنشان کرد: با هدف فرهنگسازی ، آموزش همگانی، نهادینه کردن نظم و قانون و همچنین توجیه ساکنان حاشیه خطوط ریلی نسبت به ایمنی راهآهن و عواقب آن، اقداماتی چون شناسایی مدارس و موسسات آموزشی حاشیه خطوط ریلی و اعزام افسران آموزش همگانی به واحدهای آموزشی، حضور در مساجد و برگزاری جلسات مستمر با شوراهای محلی، راهاندازی قطار نظم و دوستی ویژه مدارس حاشیه خطوط انجام شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشگیری و مهار معضل سنگپرانی به قطارهای مسافری نیازمند بسیج تمامی امکانات و ظرفیتهای موجود در شبکه حملونقل ریلی بوده، بنابراین تامین امنیت سیر قطارها یک فرایند چند وجهی است که به تنهایی از عهده یک سازمان برنخواهد آمد.
سردار پاسدار اکبرشاهی گفت: همچنین به منظور پیشگیری و مهار معضل سنگپرانی، پلیس راهآهن، طرح شناسایی نقاط آسیبپذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگپرانی را به انجام رسانده و بر این اساس آمار کاملی از بلاک های پرحادثه را در اختیار دارد.
فرمانده پلیس راهآهن کشور گفت: اداره کل راهآهن تهران با ۲۲۵ مورد سنگپرانی در سال ۹۵ بیشترین فراوانی و حوزه ریلی جنوب شرق و شرق کشور هیچگونه مورد سنگپرانی نداشتهاند.
گفتنی است؛ آمار مقایسهای سنگپرانی در بازه زمانی سال ۹۴ و ۹۵ نشان میدهد که در سال ۹۴، ۵۰۹ مورد سنگپرانی و دستگیری ۶۱ نفر و همچنین ۴۷۹ مورد در سال ۹۵ و دستگیری ۱۱۳ نفر وجود داشته و خوشبختانه کاهش ۶ درصدی در این زمینه را شاهد بودهایم.
وی افزود: برابر بررسیهای بعمل آمده انگیزههای بازیگوشی، روحیه تهاجمی و پرخاشگرانه، مسابقه نشانهگیری، احساس پیروزی و غلبه، مورد تشویق قرار گرفتن از سوی دیگران و خودنمایی، کمبود محیطهای تفریحی و ورزشی، محرومیتها و محدودیتها ، عدم آشنایی با اهمیت قطار در توسعه کشور، ناآگاهی از عواقب سنگ پرانی به قطار، به عنوان مهمترین عواقب ارتکاب اینگونه اعمال از سوی کودکان و نوجوانان ساکن در حاشیه خطوط ریلی محسوب میشود.
فرمانده پلیس راهآهن کشور عنوان کرد: ضعف کنترلهای فیزیکی و اجتماعی و پاسخ به انگیزههای محیطی در بروز رفتار سنگپرانی به قطار بی تاثیر نبوده و عواملی چون عدم حصارکشی مناسب در اطراف خطوط ریلی، در دسترس بودن قطار، تنفر از قطار به خاطر ایجاد سر و صدا و بر هم زدن آرامش در ساعات مختلف شبانه روز، عدم امکان توقف فوری و برخورد با عوامل سنگپران موجب بروز چنین اعمالی از سوی گروه سنی هدف افراد ۱۵ تا ۱۶ سال ساکن در حاشیه خطوط ریلی است.