جابهجایی بیش از پنج میلیون مسافر از طریق راه آهن جنوب
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: طی چهار سال اخیر پنج میلیون و ۶۴۷ هزار مسافر از طریق خطوط راه آهن جنوب به سراسر کشور عزیمت داشتهاند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالکریم درویشزاده اظهار کرد: به منظور ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران ریلی درون استانی تعداد ۱۱ سالن دوطبقه و شش دستگاه دیزل زیمنس به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال با قابلیت افزایش سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در سال ۹۴ وارد ناوگان ریلی استان خوزستان شد.
درویشزاده از دوخطه کردن سه محور راه آهن جنوب خبرداد و افزود: اجرای عملیات دوخطه کردن سه محور راه آهن جنوب سرعت در حمل بار و جابهجایی مسافر، افزایش ایمنی، کاهش حوادث جاده ای، افزایش امنیت و افزایش ظرفیت ناوگان ریلی را در پی خواهد داشت که تسریع در اجرای این طرحها یکی دیگر از مهمترین دلایل بهبود و توسعه در شبکه ریلی استان است.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی مسیر اهواز - بندرامام (ره) با مسافت ۱۱۰ کیلومتر و مسیر اهواز - اندیمشک به مسافت ۱۴۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۳۷۱۰ میلیارد ریال در حال انجام است.
درویشزاده ادامه داد: طرح کمربندی میاندشت - نظامیه به مسافت ۳۷ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۵۰میلیارد ریال نیز در دست اقدام است که تاکنون حدود ۸۱ درصد پیشرفت داشته است.
وی احداث خط آهن اهواز - ایذه - شهرکرد - اصفهان را از طرحهای مهم و ضروری آینده در استان خوزستان عنوان و بیان کرد: طول این مسیر ۵۳۵ کیلومتر است که با احداث این خط آهن تحول بزرگی در حمل و نقل ریلی کشور به وجود خواهد آمد.
وی گفت: با بهره برداری از این طرح اتصال مستقیم یکی از بنادر مهم به مرکز کشور برقرار شده و سرعت حمل بار و کاهش حمل جادهای نیز افزایش مییابد و امکان جابهجایی مسافر با زمان کمتر از طریق خطوط ریلی بین سه استان مهیا خواهد شد.
مدیرکل راه آهن جنوب اتصال خط راه آهن شلمچه به بصره را از طرحهای ضروری در استان خوزستان بیان کرد و گفت: با احداث ۳۵ کیلومتر خط آهن شلمچه به بصره شبکه سراسری راه آهن ایران به راه آهن کشور همسایه عراق متصل میشود.
درویش زاده افزود: با احداث خط آهن بندر امام (ره) - شادگان - آبادان - خرمشهر به طول ۱۱۰ کیلومتر امکان اتصال مستقیم دو بندر مهم استان میسر خواهد شد و زمان دسترسی در حمل بار و جابهجایی مسافر با استفاده از قطارهای حومهای کاهش مییابد.
وی گفت: در چهار سال اخیر ۹ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۶۲ تن کالا در این مسیر بارگیری و به خارج از استان ارسال و ۱۵ میلیون و ۶۱۷ هزار ۹۰۵ تن بار وارد شده به استان از طریق این خطوط ریالی در خوزستان تخلیه شده است.
درویش زاده به طرحهای اجرا شده در راه آهن جنوب اشاره کرد و گفت: از جمله طرحهای احداث شده، ساخت مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب و ساختمان سی تی سی از سیستمهای پیشرفته کنترل و هدایت قطارهای در جهان است که اکنون این سیستم در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر با ۶۷ ایستگاه و اعتباری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو معادل ۳۰۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: احداث خط دوم راه آهن اهواز - بندر امام (ره) به طول ۱۱۰ کیلومتر با اعتباری حدود ۱۳۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۳ آغاز شد و در حال حاضر عملیات اجرایی آن حدفاصل ایستگاه میاندشت به ایستگاه سربندر به طول ۸۱ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرکل راه آهن جنوب افزود: ساخت ایستگاه جدید راه آهن ماهشهر با اعتباری بالغ بر ۱۶۰میلیارد ریال و ایستگاه جدید راه آهن نظامیه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ به بهره برداری رسید .
وی گفت : بهسازی خط اول راه آهن اهواز - بندر امام (ره)، بلاک کمربندی میاندشت - نظامیه و برخی از بلاکهای محور اهواز - اندیمشک در مجموع به طول ۱۶۰ کیلومتر و همچنین بهسازی خطوط داخلی ایستگاههای خسرو و گرگر هر کدام ۳ خط به طول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۲۴میلیارد ریال در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.
درویش زاده بیان کرد: احداث چهار دستگاه پل روگذر در محور اهواز - خرمشهر و ساخت دو دستگاه پل روگذر جفیر حدفاصل ایستگاههای قدس - حمید و سه راه حسینی حد فاصل ایستگاههای حسینیه ـ خرمشهر با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب از بزرگترین مرکز تعمیر لکوموتیو در راه آهن جنوب گفت: احداث دپوی تعمیراتی دیزل ایستگاه اهواز که بزرگترین مرکز تعمیر لکوموتیو محور ریلی جنوب در مجموعه راه آهن کشور است با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال و احداث آشیانه کایرو محور ریلی جنوب در ایستگاه اهواز با پیشرفت ۹۵ درصد با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در دست ساخت است.
شبکه ریلی استان خوزستان از نظر طول خـط اصـلی در کشـور رتبه هشتم را از بین مناطق ۱۹گانه راه آهـن دارا بوده و حـدود شش درصد طول شبـکه ریلی کشـور را تشکیل میدهد.
راه آهن جنوب از نظر جابهجایی بار بعد از راه آهن یزد، هرمزگان، شرق و اصفهان در رتبه پنجم و از نظر جابهجایی مسافر بعد از راه آهن تهران، خراسان و شمال غرب در رتبه چهارم راه آهن کشور قرار دارد.