بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ ورود بخش خصوصی به حوزه زیربنا برای تسریع پروژه‌های ریلی

در حال حاضر مساله اصلی این است که آن انتظاری که از سرعت انجام پروژه‌‌ها وجود دارد، میسر نمی‌شود. حال با توجه به اینکه توسعه زیربنا کاملا در اختیار دولت است به‌عنوان پیشنهاد و راه‌برون رفت از مشکل شاید بتوان مدل بهره‌برداری به‌ویژه در پروژه‌های زیربنایی را را به نفع ورود بخش خصوصی داخلی و برای سرعت‌دهی به انجام پروژه‌ها به ویژه با توجه به بودجه‌ریزی ناقص به بخش ریلی، تغییر داد.

ورود بخش خصوصی به حوزه زیربنا
برای تسریع پروژه‌های ریلی
تین نیوز |

روند پیشرفت پروژه‌های ریلی و کاهش اعتبار عمرانی راه‌آهن، نشان داده که شاید برای تسریع در پروژه‌ها باید به دنبال تامین منابع از راه‌های متنوع‌تر و از منابع متعددتری باشیم.

به گزارش تین‌نیوز، رضا شاکری، مدیرکل راه آهن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: امسال کل اعتبارات تخصیص‌یافته به راه‌آهن از محل تملک، نسبت به سال‌های قبل کاهش 50درصدی داشته است و این اتفاق، انجام برخی از پروژه‌های ریلی از محل سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن تهران ادامه داد: این امر هم به‌خصوص برای اعتماد سرمایه‌گذار داخلی امری زمان‌بر است.

ضمن اینکه در بحث توسعه قطارهای حومه‌ای نیز که در تخصص و مسئولیت بنده است، پروژه‌ها به‌صورت جدی استارت خورده‌اند و در حوزه تهران، از محور شرق تهران در ورامین، ری پیشوا و... کار دارد انجام می‌شود. اما تخصیص اعتبارِ ناچیز به این بخش هم تاثیر خود را خواهد گذاشت.

رضا شاکری افزود: آخرین محور در دست کار یعنی پروژه محور جنوب تهران هم تازه شروع شده است که فکرمی‌کنم بحث بودجه امسال در روند این پروژه تاثیرگذار خواهد بود.

شاکری ادامه داد: خطوط و ابنیه فنی ما فرسوده هستند و با توجه به بحران‌های آلودگی هوا و ترافیک گسترده در تهران که در روزهای اخیر هم خود را بیشتر نشان داده، حال که می‌خواهیم دست به اصلاح و نوسازی آنها بزنیم باید محدودیت‌ها و انتظارات از پروژه‌ها را در جلسات متعددی بررسی کنیم. ما این کار را انجام می‌دهیم و در جلسات متعدد با شورای شهر و... روند آن را پیگیری می‌کنیم اما با این بودجه‌دهی، روند این پروژه‌ها ممکن است به کندی انجام شود. از طرفی بحث فاینانس خارجی برای انجام پروژه‌ها هم بدون مشکل نیست و در عمل به راحتی انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول در ادامه از کندی روند پروژه‌های ریلی در نیمه دوم سال پرده برداشت و افزود: پروژه‌ها در نیمه اول سال به‌خوبی انجام شده اما در نیمه دوم سال مشکلات زیادی مثل بدهی پیمانکاران و... وجود داشته که روند انجام این پروژه‌های حومه‌ای را معتل خواهد کرد.

شاکری در آخر گفت: در حال حاضر مساله اصلی این است که آن انتظاری که از سرعت انجام پروژه‌‌ها وجود دارد، میسر نمی‌شود. حال با توجه به اینکه توسعه زیربنا کاملا در اختیار دولت است به‌عنوان پیشنهاد و راه‌برون رفت از مشکل شاید بتوان مدل بهره‌برداری به‌ویژه در پروژه‌های زیربنایی را را به نفع ورود بخش خصوصی داخلی و برای سرعت‌دهی به انجام پروژه‌ها به ویژه با توجه به بودجه‌ریزی ناقص به بخش ریلی، تغییر داد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    مشکل اینه بخش خصوصی ایران نحیف هست قدرت پول سرمایه گذاری بزرگ در راه اهن ندارد.ما یه سرمایه داری نداریم که یک میلیارد دلار سرمایه بیاره یا تعاونی مردمی که سهام میلیونی داشته باشد.
    همچنین علاقه ای واقعا به این کار وجود ندارد چون جذابیتی ندارد. باید با اصلاح قوانین و ساختار این بخش سود آور کرد انتظار ورود بخش خصوصی داشت.
    البته بنظر بنده مسیرهای تهران ،و شمال کشور باتوجه جمعیت انبوه میشود انتظار ورود بخش خصوصی داشت.
    اما نیاز به تبلیغ و کمی اصلاح ساختار وجود دارد تا بخش خصوصی راغب شود.