بازدید سایت : ۴۶۷۳۲

◄ برنامه راه‌آهن برای راه‌اندازی 30 نیروگاه خورشیدی در ایستگاه‌ها

با امضای تفاهم نامه احداث، راه اندازی و نگهداری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر ، راه آهن اولین گام را برای تولید 30 نیروگاه خورشیدی در ایستگاه های خود برداشت.

برنامه راه‌آهن برای راه‌اندازی 30 نیروگاه خورشیدی در ایستگاه‌ها
تین نیوز |

با امضای تفاهم‌نامه احداث، راه‌اندازی و نگه‌داری از نیروگاه تولید برق تجدیدپذیر،  راه‌آهن اولین گام را برای تولید 30 نیروگاه خورشیدی در ایستگاه‌های خود برداشت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه احداث، راه‌اندازی و نگه‌داری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر  با حضور مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن و مدیران و مشاوران راه‌آهن و شرکت افق صنعت پارس به نمایندگی سیامک محمدشاهی رئیس هیئت‌مدیره امضا شد.

در این مراسم مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن گفت: با توجه به برقی سازی شبکه ریلی نیاز راه‌آهن به انرژی‌های نو روز به‌ روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درزمینهٔ استفاده از انرژی‌های نو دیر اقدام کردیم افزود : امیدواریم بادانش و همتی که در کشور وجود دارد و نیازی که به انرژی‌های نو به‌خصوص شبکه حمل‌ونقل به این نوع انرژی‌ها احساس می‌شود، به این کار سرعت بیشتری داده و این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

یزدانی با تأکید بر اینکه فضای کار در راه‌آهن مهیا است و دفتر سرمایه‌گذاری راه‌آهن از ورود سرمایه‌گذار استقبال می‌کند تصریح کرد: با توجه به برقی‌سازی شبکه ریلی نیاز راه‌آهن به انرژی‌های نو روز به‌ روز بیشتر می‌شود و بسیاری از ایستگاه‌های جدید در مکان‌هایی قرار دارند که به شبکه برق کشور دسترسی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد دنیا نیز به سمت استفاده از انرژی‌ها نو و پاک قرارگرفته است، اظهار داشت : از این اقدام در کشور ما نیز استقبال شده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار زودبازده خواهد بود.

معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن با تأکید بر منافع زیست‌محیطی این اقدام خاطرنشان کرد: در راستای حفظ محیط‌زیست ، همگان وظیفه‌داریم تا مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و از انرژی‌های نو استفاده کنیم.

وی درعین‌حال با توجه به گستردگی مجموعه راه‌آهن گفت : پیگیری این اقدامات که مفید و لازم‌الاجرا است ازجمله اولویت‌های مطرح درراه آهن است.

یزدانی با تأکید بر نگاه راه‌آهن بر سود ده بودن این سیستم حمل‌ونقلی اظهار داشت: در همایش دوسالانه NextStationمیزبانی دوره بعدی به ایران و شهر یزد واگذار شد و ازآنجاکه نگاه دوره بعد بر انرژی متمرکزشده تلاش داریم تا در ایستگاه‌های اطراف یزد از این پروژه استفاده کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تولید برق امن برای راه‌آهن

سیامک محمدشاهی رئیس هیئت‌مدیره شرکت افق صنعت پارس نیز با تأکید بر اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا می‌تواند 2.5 برابر بازدهی انرژی سولار داشته باشد: سیستم خورشیدی می‌تواند برقی امن برای راه‌آهن تولید کند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت تلاش می‌کند که قابلیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را فراهم کند و بنگاهی پولی و مالی محسوب نمی‌شود افزود: نگاه ما صنعتی است و هدف ما تنها سودآوری صرف نیست و قطعاً به دنبال منافعی‌ای برای تأمین نظر سرمایه‌گذار هستیم.

محمدشاهی با اشاره به اشتغال‌زائی این شرکت از یک‌سو و تأمین منافع برای کشور از سوی دیگر اظهار داشت: نه‌تنها درراه آهن بلکه در سایر صنایع در تأمین انرژی‌ها عقب‌افتاده‌ایم و این در حالی است که کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مقایسه با سایر کشورها در 10 درصد خوب دنیا در تأمین انرژی‌ها قرار دارد.

محمدشاهی بابیان اینکه بودجه 30 دستگاه نیروگاه سولار برای ایستگاه‌های راه‌آهن در سال‌های 2018 – 2019 تأمین خواهد شد، گفت : از زمانی که ایستگاه تهران به‌عنوان ایستگاه پایلوت مراحل اجرایی خود را آغاز کند ، حداکثر تا 4 ماه بعد قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی درعین‌حال تأکید کرد: اگرچه یارانه‌ها در انرژی فسیلی وجود دارد اما قطعاً نمی‌تواند در آینده به این‌گونه ادامه داشته باشد و در حال حاضر شاهد گام‌هایی برای کاهش این سوبسید ها هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت افق صنعت پارس گفت: هر اقدامی که بتوانیم برای بهتر برگزار شدن همایش NextStation انجام می‌دهیم و اگر ایستگاه راه‌آهن تهران به‌عنوان پایلوت به‌خوبی جواب دهد، حاضریم ایستگاه یزد را نیز آماده و در آن زمان قابل بهره‌برداری قرار دهیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.