◄ نیاز به واردات 2 میلیارد دلار ریل داریم
کارشناس ریلی با اشاره به موانع پیشروی تولید ریل ملی، به نبود اهتمام کافی از سوی ذوبآهن بابت تولید ریل اشاره کرد و گفت: وقتی تعرفه واردات ریل، صفر است، مشوقی برای ذوبآهن در تولید ایجاد نمیشود.
یک کارشناس ریلی با اشاره به موانع پیشروی تولید ریل ملی، به نبود اهتمام کافی از سوی ذوبآهن بابت تولید ریل اشاره کرد و گفت: وقتی تعرفه واردات ریل، صفر است، مشوقی برای ذوبآهن در تولید ایجاد نمیشود.
حسین محمدرضایی، بیان کرد: ما امروز در واگنسازی باری تقریباً خودکفا هستیم و حتی توانایی تولید محور واگن را هم داریم، البته سیستم ترمز وارداتی است، اما تا 80 درصد خودکفا هستیم که اگر سرمایهگذاری مناسبی در بخش واگنسازی انجام شود، میتوانیم واگن باقیمت کمتر هم بسازیم.
محمد رضایی اضافه کرد با تأکید بر اینکه میتوانیم در ساخت ریل هم خودکفا شویم، گفت: اگر بخواهیم هدف برنامه و سند چشمانداز بابت ساخت 25 هزار کیلومتر خط آهن تا سال 1404 را محقق کنیم، باید 2 میلیارد دلار ریل وارد کنیم، یا اینکه خود آن را بسازیم که البته در بومیسازی ریل، پتانسیل زیادی وجود دارد.
این کارشناس حملونقل ریلی به مشکلات تولید ریل در ذوبآهن اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد ذوبآهن اهتمام بیشتری بابت تولید ریل ملی داشته باشد، از سال 73 ذوبآهن به تولید ریل پرداخته است، اما همان سالها ریل مناسبی ساخته نشد و راهآهن آن را به بهانه نبود کیفیت تحویل نگرفت، اما سال 87 که مجدداً تحریمها علیه ایران اعمال شد، با شرکت خارجی قرارداد 100 هزار تن ریل منعقد کردیم و همان سال 87، ذوبآهن ریل U33 تولید کرد، اما راهآهن اعلام کرد که ما دیگر نیازی به این مدل ریل نداریم و باید ریل UIC60 تولید شود که البته تبدیل خط تولید ریل U33 به ریل UIC60 بسیار ساده و کمهزینه است.
این کارشناس حملونقل ریلی بابیان اینکه اهتمام کاملی در ذوبآهن برای ساخت ریل وجود ندارد، گفت: متأسفانه شرکت ذوبآهن بیشتر به دنبال آن است که به بهانه تولید ریل برای راهآهن، بابت 5 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته خود از دولت، وام بگیرد، درحالیکه ریل سود خوبی برای ذوبآهن دارد و امروز خط تولید آنها 100درصد تکمیلشده است، اما اهتمامی برای ساخت ریل ندارند.
محمدرضایی ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که امروز تعرفه واردات ریل صفر است و این مشوقی برای ذوبآهن بابت تولید ایجاد نکرده است، درحالیکه شرکت ذوبآهن بابت حمل بار خود 200 میلیارد تومان به راهآهن بدهکار است و به نظر میرسد مطلوب است که برای راهآهن ریل تولید کرده و بدهی خود را تهاتر کند.
این کارشناس حملونقل ریلی با اشاره به اینکه تولید 200 هزار تن ریل 100 میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: ذوبآهن باید ریل را آماده و در انبار دپو کند و آنگاه مدعی شود که راهآهن مشتری ریل نیست.
پیشازاین احمد نبی جوانمردی عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، بابیان اینکه در چند وقت اخیر نیاز کشور به تولید ریل، 75 هزاران عنوانشده است اما در این آمار نیاز به ریل در بخش شهری دیده نشده است، گفته بود: این نیاز در حدود 40 هزار تن است و این میزان نیاز، مؤید این نکته است که کشور خیلی بیشتر از رقم اعلامشده به تولید ریل نیاز دارد. ضمن اینکه حداقل 10 شهر کشور برای توسعه حملونقل ریلی به ریل نیاز دارند و این نیاز در آمارهای موجود برآورده نشده است.