بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ فرسودگی خطوط یا ناوگان؛ کدام‌یک مقصر حوادث ریلی است؟

در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شد از آلمان غربی خریداری شده‌اند. بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات به‌ویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهم‌تر از فرسودگی ناوگان است.

فرسودگی خطوط یا ناوگان؛ کدام‌یک مقصر حوادث ریلی است؟
تین نیوز

مهرداد فرشیدی استاد دانشگاه در رشته حمل‌ونقل در دانشگاه مشهد و شیراز و قشم گفت: اگرچه خطوط و ناوگان ریلی در کشور ما قدیمی هستند اما اتفاقات ثانوی نیز وجود دارند که می‌توانند بر وقوع حوادث ریلی اثر بگذارند.

فرشیدی در گفت‌وگو با تین‌نیوز ادامه داد: در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شد از آلمان غربی خریداری شده‌اند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات به‌ویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهم‌تر از فرسودگی ناوگان است چراکه یک واگن قطار از سه قسمت تشکیل شده که شامل بوژی، شاسی و اتاق می‌شود.

او اضافه کرد: اتاق قطار با بازسازی بدون مشکل است و شاسی هم به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه آب‌وهوایی خشک تا سال‌های بسیار زیاد عمر می‌کند و بوژی یعنی چرخ و محور هم که مرتباً تعویض می‌شوند.

مهرداد فرشیدی نقش خطاهای انسانی، عوامل محیط طبیعی، شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و سیاست کشور و تدوین ناقص قوانین و مقررات را نیز از دیگر عوامل وقوع حادث ریلی عنوان کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.