◄ فرسودگی خطوط یا ناوگان؛ کدامیک مقصر حوادث ریلی است؟
در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم میشد از آلمان غربی خریداری شدهاند. بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات بهویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهمتر از فرسودگی ناوگان است.
مهرداد فرشیدی استاد دانشگاه در رشته حملونقل در دانشگاه مشهد و شیراز و قشم گفت: اگرچه خطوط و ناوگان ریلی در کشور ما قدیمی هستند اما اتفاقات ثانوی نیز وجود دارند که میتوانند بر وقوع حوادث ریلی اثر بگذارند.
فرشیدی در گفتوگو با تیننیوز ادامه داد: در حال حاضر هنوز هم قطارهایی مثل قطار سبز و سیمرغ جزو بهترین قطارهای ما هستند که قدمتی 55 ساله دارند و در زمانی که آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم میشد از آلمان غربی خریداری شدهاند.
این استاد دانشگاه توضیح داد: بنابراین خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات بهویژه فرسودگی در خطوط ریلی در تبیین علل بروز حوادث مهمتر از فرسودگی ناوگان است چراکه یک واگن قطار از سه قسمت تشکیل شده که شامل بوژی، شاسی و اتاق میشود.
او اضافه کرد: اتاق قطار با بازسازی بدون مشکل است و شاسی هم به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه آبوهوایی خشک تا سالهای بسیار زیاد عمر میکند و بوژی یعنی چرخ و محور هم که مرتباً تعویض میشوند.
مهرداد فرشیدی نقش خطاهای انسانی، عوامل محیط طبیعی، شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و سیاست کشور و تدوین ناقص قوانین و مقررات را نیز از دیگر عوامل وقوع حادث ریلی عنوان کرد.