◄ اصلاح ساختار ایمنی راه آهن
قائممقام راهآهن، از اصلاح ساختار ایمنی راهآهن خبر داد.
در جلسه بررسی ساختار ایمنی راهآهن که با حضور اعضای کمیسیون عالی سوانح راهآهن و تعدادی از خبرگان حوزه ریلی برگزار شد، با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته در خصوص افزایش سهم حمل بار و جابجایی مسافر راهآهن در برنامه ششم توسعه و هدفگذاری دستیابی به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی جابجای مسافر توضیحاتی داده شد.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری گفت : بهمنظور دستیابی به این اهداف نیاز به حرکت جهشتی در حوزههای مختلف زیربنایی، بهرهبرداری، تأمین منابع مالی، افزایش بهرهوری و... است.
او افزود: همزمان با تلاش برای افزایش حمل بار و جابهجایی مسافر ضروری است که نسبت به ارتقاء ایمنی راهآهن نیز اقدام شود که در اینباره مشاور اصلاح ساختار راهآهن پیشنهادهایی برای ساختار آتی ایمنی راهآهن ارائه داده که ازجمله موارد پیشنهادی در ساختار جدید تشکیل نهاد رگلاتوری و انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راهآهن است.
عاشوری ادامه داد: در باره وظایف مشترک ستاد ارتقاء ایمنی راهآهن با ستاد مدیریت بحران ریلی بحث و گفتگو شد و مقرر شد در خصوص ادغام این دو ستاد بررسی بیشتری صورت گیرد.
با درود، هر زمان که در سيستم حمل و نقل ريلي، سخن از ايمني باشد، نمي توان از سيستم سيگنالينگ، سخن نگفت، سيستم علائم اطلاعاتي الکترونيکي( بجاي نام سيستم اشناي علائم الکتريکي)، و اين ساختار با وجودِ تغييراتي که در آن و طي سالهاي اخير صورت گرفته است، هنوز و بسيار جاي توسعه دارد. سازمانها، و کسب و کارهاي ريلي در جهان( و در منطقه) سرمايه گذاري هاي کلاني را روي بخش هاي R&D در حوزه ايمني علائمي( سيگنالينگ) انجام داده اند( عربستان سعودي و قراردادهاي ريلي در حوزه ايمني با شرکتهاي زيمنس و چندين شرکت پيشرو در حوزه علائمي) ، و اصولا وقتي به بخش توسعه و تحقيق مي پردازيم بايد و شايد که فاکتور "هزينه/فايده "آنرا ارزيابي ونيز بپذيريم، محتملا، قبل از ادغام يا تفکيک ادارات و نامها، ساختار صنعت ريلي، نيازمند بخش تحقيق و توسعه در حوزه ايمني ست، و اگر تحقيق، بدرستي و با اهل اش صورت گيرد، بلاترديد به توسعه نيز خواهد انجاميد در سراسر جهان و سالانه ميلياردها دلار باين امر تخصيص ميابد و نتايج ريسرچ هاي علمي و فني، تبديل به محصولي بنام توسعه مي گردد مسلما نيروهاي شاغل در بخش R&D در سازمانها، از بخش هاي عملياتي و توليدي، منفک مي شوند! و اين هزينه ي تحقيق و توسعه براي سازمان است، اما "فايده" اي که در ميان مدت و سپس بلند مدت، نصيب سازمانها و کسب و کارها مي کنند، در مقابل خروجشان از بخش عملياتي و اجرائي، عملا قابل مقايسه نيست_ بطور مثال تحقيق از طريق الگوريتمهاي داده کاوي و بر روي "علل تاخيرات قطارها" در يک سازمان، ممکن است قبل از برون سپاري، چند نيروي اجرائي و تحصيلکرده و متخصص را از يک سازمان گرفته و در بخش تحقيق و توسعه مشغول کند، اما در نهايت کاهش علل تاخيرات بطور چشمگير، و ماندگاري نتيجه ي تحقيقات روي اين علل، که منجر به هدايت نيروهاي عملياتي و ايجاد تمرکز آنان، روي چالش ها مي شود، همواره بعنوان ذخيره ي دانش در يک سازمان باقي مانده و زمينه ي موفقيتها و تحقيقات آتي خواهد گرديد_در مورد تهديدات سازماني و فرستهاي آن، تاثير شگرف بخش هاي تحقيق و توسعه، انکار ناپذير است و ناگفته پيداست اين بخش ها بايد نظام مند، ساختار يافته و داراي بودجه و قوانين سازماني بوده وماموريتهايشان شفاف و تعريف شده باشد بگونه اي که تمام بخش هاي ديگر سازمان، آنها را شناسائي کرده برسميت بشناسند و ملزم به همکاري با آنها باشند. لذا تعريف بخش هاي تحقيق و توسعه در زير بخش هاي مختلف سازماني و زير نظر مرکزي بهمين نام، در سازمان، نخستين و بديهي ترين گام، براي توسعه در تمام زيرگروه ها تلقي مي گردد، و بخش ايمني در سير و حرکت، در اين ميان، و بدليل حياتي بودن نقشي که در سير و حرکت بازي مي کند، بيش از بخش هاي ديگر نيازمند به تشکيل و ايجاد بخش تحقيق و توسعه است.