◄ افزایش ظرفیت ریلی شمال کشور تا ۷,۵ میلیون تن
پست اسکله رو- رو ریلی در نیمه دوم امسال مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
مدیرکل راهآهن شمال گفت: در حال حاضر ظرفیت خطوط راهآهن ناحیه شمال حدود ۲, ۵ میلیون تن در سال است که با برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون، ظرفیت خطوط تا ۷.۵ میلیون تن افزایش پیدا میکند.
به گزارش تیننیوز و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، یوسف گرانپاشا درباره خطوط راهآهن شمال، افزود: این خط ریلی به قزاقستان و ترکمنستان وصل میشود و انشعابی از این مسیر به بندر امیرآباد دارد که میتوان کالاها را به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کرد و از سوی دیگر پست اسکله رو – رو ریلی در بندر امیرآباد نیمه دوم سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به آغاز عملیات برقی سازی خط راهآهن شمال کشور، عنوان کرد: این پروژه از ایستگاه گرمسار آغاز میشود و پس از عبور از فیروزکوه، پلسفید، ساری، بهشهر، سبزدشت به ایستگاه مرزی اینچهبرون میرسد و پسازآن یک خط انشعاب از رستمکلا به بندر امیرآباد و انشعاب دیگر از سبز دشت به گرگان است.
مدیرکل راهآهن شمال تصریح کرد: از ۴۹۵ کیلومتر خطوط ریلی گرمسار- اینچهبرون ۱۴۰ کیلومتر در شمال شرق ۲ یعنی استان گلستان و ۳۵۵ کیلومتر در راهآهن ناحیه شمال کشور است و برای اجرای این پروژه قراردادی با یکی از شرکتهای بینالمللی روس امضا شد که تحت نظر راهآهن بینالمللی روسیه است.
وی به تعاملات مثبت و سازنده میان راهآهن شمال و بندر امیرآباد بهشهر اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد و راهآهن شمال برای استفاده بیشتر از ظرفیت خطوط ریلی مشوقهایی مانند بستههای حمایتی یا تخفیف براساس مقدار بار و... برای صاحبان کالا و فعالان اقتصادی در نظر میگیرند و همایش بینالمللی توسعه صادرات دریایی نیز باهدف بررسی چالشها و فرصتهای توسعه صادرات دریایی به کشورهای حاشیه دریای خزر در ماه جاری برگزار میشود.
گران پاشا بیان کرد: خطوط ریلی شمال کشور به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، قزاقستان متصل است و خط رشت به آستارا در نیمه دوم امسال به بهرهبرداری می سد.