جهان و برقیسازی راهآهن
مجری طرح برقی کردن راهآهن سال ۸۸-۸۵ اولین لکوموتیو الکتریکی در نمایشگاه برلین آلمان از سوی فون زیمنس در سال ۱۸۷۹ یعنی نیم قرن پس از اختراع راهآهن در ۱۸۲۵، ارائه شد.
مجری طرح برقی کردن راهآهن سال ۸۸-۸۵ اولین لکوموتیو الکتریکی در نمایشگاه برلین آلمان از سوی فون زیمنس در سال ۱۸۷۹ یعنی نیم قرن پس از اختراع راهآهن در ۱۸۲۵، ارائه شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، نخستین راهآهن برقی زیرزمینی در سال ۱۸۹۰ در لندن گشایش یافت. اولین کاربرد تجاری راهآهن محلی برقی در سال ۱۸۹۱ در آمریکا صورت گرفت. اولین کاربرد تجاری لکوموتیو دیزلی در سال ۱۹۱۸ ازسوی GE صورت گرفت.
در سال ۲۰۰۰ طول خطوط برقی جهان به حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر رسید. براساس آمار سال ۲۰۰۵ اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) بیشترین طول شبکه برقی در دنیا به ترتیب متعلق به روسیه با ۴۲هزار کیلومتر (۴۹درصد شبکه و ۸۳درصد ترافیک)، چین با ۲۲ هزار کیلومتر (۲۷درصد شبکه و ۵۰درصد ترافیک) و کشور آلمان با ۱۹ هزار کیلومتر، (۵۷درصد شبکه و ۸۱درصد ترافیک) است. ۳۶درصد از خطوط برقی دنیا و ۹۰درصد خطوط سریعالسیر دنیا از نوع kv ۲۵ و ۵۰ هرتز است.
رابطه برقی کردن با قطار سریعالسیر
* تا سال ۱۹۶۴ حداکثر سرعت عملیاتی قطار سریعالسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در اروپا بوده و در ژاپن بهدلیل وجود خطوط متریک حداکثر سرعت آن ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود بود و به همین دلیل در سال ۱۹۶۴ اولین خط سریعالسیر نرمال دنیا با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت در ژاپن راهاندازی شد.
* حداکثر سرعت محققشده در خطوط ریلی غیرسریعالسیر پس از اصلاحات به حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. (بالاتر از این سرعت سریعالسیر محسوب میشود، ۷۹۹ UIC، یعنی ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت)
* خطوط برقی معمولی، برای قطارهای سریع با سرعت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت مورد استفاده قرار میگیرند (بیش از سه برابر مسیر سریعالسیر).
- پوشش ایستگاهها در خطوط معمولی فرانسه با قطارهای سریع بیش از ۱۰ برابر خطوط سریع است (۲۰۰ ایستگاه).
- طول خطوط سریع فرانسه ۱۸۴۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۷ و خطوط تحتپوشش قطارهای سریع با سرعت ۲۰۰ معادل ۷هزار کیلومتر است.
خطوط سریعالسیر دنیا
- طبق تعریف (UIC) به خطوط بالای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت گفته میشود.
- طول خطوط سریعالسیر ژاپن حدود ۲۳۰۰ کیلومتر است. (۱۱درصد از کل).
- طول کل خطوط سریعالسیر دنیا تا سال ۲۰۰۶ حدود ۸ هزار کیلومتر بوده است (کمتر از یکدرصد از کل).
- تعداد تلفات قطارهای سریعالسیر در ژاپن طی ۴۰ سال با جابهجایی ۷ میلیارد نفر، صفر بوده است.
- خطوط سریعالسیر ژاپن در دنیا از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۱ انحصاری و رکورددار بود.
- جابهجایی ۳۰۰ میلیون مسافر با سیر متوسط ۲۵۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۳ در ژاپن با تاخیر ۶ ثانیه.
- شکستن رکورد سرعت بهوسیله قطار دوطبقه فرانسه در ۳ آوریل ۲۰۰۷ کیلومتر بر ساعت ۵۷۵.
- حداکثر سرعت قطارهای سریعالسیر جدید: ۳۵۰، متوسط: ۲۸۰ (نوع تیلتینگ در خطوط معمولی ۱۹۱).
- اجرایی کردن پروژه قطارهای سریعالسیر در چند مرحله انجام میشود، مانند مسیر پاریس-لیون-بندر مارسی
- مسیر مذکور طی مدت ۲۰ سال (سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱) و در ۵ فاز انجام پذیرفت. (همچنین تونل مانش)
- ظرفیت نشسته یک قطار سریع دو طبقه با ۴۰۰ متر طول در ژاپن به ۱۶۰۰ نفر میرسد.
- در خطوط سریعالسیر میتوان تا ۲۲۰ زوج قطار با ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار نفر در روز اعزام کرد.
- ظرفیت خط سریعالسیر جدید کره در سال ۲۰۰۳ حدود ۸۰ میلیون نفر یافت که در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۰ میرسد.
- هزینه احداث خطوط سریعالسیر اروپا بهطور متوسط ۱۳ میلیون یورو بر کیلومتر است.
- تکنولوژی بهکاررفته در قطارهای سریعالسیر کمتر از سایر تکنولوژیهای روز دنیا ازجمله هواپیما است.